ILPP2/443-1313/09-5/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1313/09-5/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych nagród - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych nagród. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o informacje doprecyzowujące i brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi akcje promocyjne objęte zakresem projektu X, adresowane do szerokiego kręgu odbiorców. Celem tych akcji jest zachęcanie do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów.

1.

W ramach akcji x Spółka oferuje jej uczestnikom korzyści wynikające z Programu Lojalnościowego X. Celem tego Programu jest generowanie ruchu Partnerom, poprzez zwiększanie czytelnictwa w ich Serwisach Informacyjnych. Partnerami mogą być: osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca wydawcą lub właścicielem Serwisu Informacyjnego.

Serwisem Informacyjnym Partnera jest mass medium w postaci internetowego serwisu informacyjnego, portalu, wortalu, gazety internetowej, bloga tematycznego, serwisu konsumenckiego lub innego serwisu, którego dysponentem jest Partner.

Poprzez "zbieranie punktów za czytanie" i konkursy wiedzy, Użytkownicy (czyli osoby zarejestrowane jako użytkownicy serwisu x lub testujące ten serwis) zachęcani są do systematycznego i aktywnego korzystania z wybranych Serwisów Informacyjnych. Programowi przyświeca hasło "zamieniaj wiedzę na nagrody", które ma zachęcać do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów przez Polaków.

2.

Od strony relacji między Spółką a Partnerami - szczegółowe zasady współpracy między nią a Partnerami określone są w regulaminie świadczenia usługi Programu Lojalnościowego X. Istota współpracy między Wnioskodawcą a Partnerem polega na świadczeniu przez niego na rzecz Partnera usług realizowanych dla Partnera, na podstawie umowy z nim zawartej i regulaminu (w formie elektronicznej), polegających na obsłudze Programu Lojalnościowego x i generowaniu ruchu Serwisom Informacyjnym Partnera. Dzięki zwiększeniu ruchu (liczby użytkowników i generowanych tzw. odsłon stron) Serwisy Informacyjne Partnera są atrakcyjniejsze dla reklamodawców, a więc Partner ma możliwość uzyskania efektu w postaci wyższych przychodów z reklam.

3.

Od strony Użytkowników (czyli osób fizycznych, które przystąpiły do Programu x - zasady uczestnictwa w tym Programie, prawa i obowiązki Użytkownika oraz prawa i obowiązki Spółki, związane z prowadzeniem tego Programu Lojalnościowego, uregulowane są szczegółowo w Regulaminie Programu X.

4.

Po zawarciu umowy między Zainteresowanym a Partnerem, przyznaje on pulę Punktów (punkty, które Użytkownicy Programu mogą zbierać korzystając z Serwisu Informacyjnego Partnera), które są wykorzystane przez Użytkowników do zbierania Punktów w Serwisie Informacyjnym Partnera. Partner posiada tzw. Konto Partnera obejmujące pulę Punktów, które są w dyspozycji Partnera. Partner może określić Reguły, według których Punkty są zbierane przez Użytkowników. Regułami są zasady premiowania Użytkowników za czytanie artykułów (generowanie otwarcia jednej strony w Serwisie Informacyjnym Partnera) na stronach Serwisu Informacyjnego Partnera, wyrażone jako liczba punktów przyznawana po otwarciu określonej liczby różnych artykułów w trakcie zdefiniowanego czasu. Partner może wprowadzić limity liczby Punktów, jakie jeden Użytkownik może zebrać w Serwisie Informacyjnym w danym okresie czasu (np. godzina, dzień, tydzień, miesiąc). Partner może tworzyć tzw. Pytania Partnerów w konkursach wiedzy organizowanych przez Spółkę. Pytania takie zwykle dotyczą treści artykułów znajdujących się w Serwisie Informacyjnym Partnera. Dzięki temu artykuły te czytane są przez Użytkowników z większą uwagą, a dodatkowo zwiększa się ruch (liczba Użytkowników i liczba odsłon stron) w określonych sekcjach Serwisu Informacyjnego, co przyczynia się ostatecznie do tego, że rośnie atrakcyjność reklamowa Serwisu Informacyjnego dla reklamodawców, a Partner może uzyskiwać wyższe przychody z reklam zamieszczanych w jego Serwisie Informacyjnym.

Punkty zdobywane w ten sposób przez Użytkowników pomniejszają pulę punktów Partnera. Realizacja Usługi przez Spółkę na rzecz Partnera przebiega według poniższych zasad. Po dokonaniu rejestracji i po przetestowaniu Usługi, Partner może dokonać zakupu Punktów. Zakup punktów odbywa się w oparciu o cennik (Wnioskodawca i Partner mogą ustalić w indywidualnych przypadkach inne zasady dokonania płatności). Przykładowo Spółka może ustalić z Partnerem zasady świadczenia przez nią na rzecz Partnera usług obsługi Programu Lojalnościowego x i usług generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera, w oparciu o liczbę Użytkowników, którzy przeczytają artykuły zamieszczone na tym Serwisie Informacyjnym lub w oparciu o liczbę tzw. odsłon (czyli wejść Użytkownika na stronę Serwisu Informacyjnego Partnera).

W każdym z tych wypadków ustalenie zasad rozliczania wynagrodzenia Spółki za usługi wykonane na rzecz Partnera, polegające na obsłudze Programu Lojalnościowego x i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera w oparciu o:

* liczbę zakupionych przez Partnera Punktów,

* liczbę Użytkowników, którzy odwiedzili Serwis Informacyjny Partnera,

* czy też liczbę odsłon Serwisu Informacyjnego Partnera

nie zmienia tego, że każda z ww. form (liczba Punktów, liczba Użytkowników, liczba odsłon) stanowi tylko miernik służący określeniu ostatecznej wysokości, wyrażonego w pieniądzu, wynagrodzenia za wykonane przez Spółkę na rzecz Partnera usługi.

Zainteresowany nie sprzedaje wirtualnych bytów w postaci Punktów, wejść Użytkowników czy odsłon artykułów w Serwisie Informacyjnym Partnera. Świadczy on usługi obsługi Programu Lojalnościowego x i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera.

Po zaksięgowaniu płatności, Spółka przyznaje Partnerowi odpowiednią liczbę Punktów, które zasilają Konto Partnera. Punkty, poprzez Panel Partnera (czyli panel aplikacji www, z poziomu którego Partner może zarządzać Kontem Partnera, aktualizować dane, wykonywać raporty, dokonywać zakupu Punktów), są przydzielane Użytkownikom zgodnie z Regułami określonymi przez Partnera. Użytkownicy mogą zbierać Punkty poprzez odwiedzanie Serwisów Informacyjnych Partnera. Punkty "za czytanie" naliczane są zgodnie z Regułami. Wnioskodawca i Partner mogą ustalić inne, dodatkowe akcje promocyjne, które będą umożliwiały zebranie dodatkowych Punktów przez Użytkowników (np. Pytania Konkursowe - czyli pytania zamieszczane na stronie Serwisu, na które udzielenie poprawnej odpowiedzi premiowane jest Punktami, a odpowiedź błędna powoduje pomniejszenie liczby Punktów na Koncie Użytkownika, lub też Punkty za rejestrację Użytkownika w Serwisie Informacyjnym Partnera).

W celu prawidłowego zliczania Punktów, Partner zobowiązany jest do umieszczenia w kodzie Serwisu Informacyjnego Skryptu Zliczającego (czyli kodu programu, który osadzony w kodzie stron Serwisu Informacyjnego umożliwia zidentyfikowanie Użytkownika i naliczenie Punktów). Skrypt powinien być osadzony na każdej podstronie w domenie Serwisu Informacyjnego lub w wybranych sekcjach, o ile taką dodatkową informację Partner poda w ustawieniach Serwisu Informacyjnego (poprzez Panel Partnera). Partner zobowiązany będzie do wykorzystania Punktów w ciągu 12 miesięcy od ich zakupu. Punkty zakupione, a niewykorzystane w tym okresie przepadną. Do cen Punktów wskazanych w cenniku doliczany jest podatek VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

5.

Udział Użytkownika w Programie X, możliwy jest po wypełnieniu formularza rejestracyjnego. Po zakończeniu rejestracji, Użytkownik otrzyma aktywne Konto x (czyli konto prowadzone przez Spółkę dla danego Użytkownika, na którym ewidencjonowane są przyznane Użytkownikowi Punkty X). Każdy Użytkownik posiada odrębne Konto X, na którym ewidencjonowane są Punkty X. Spółka ewidencjonuje Punkty, przyznawane przez nią i Partnerów Programu X, na podstawie uzyskanych od nich informacji. Dla jednego Użytkownika może być prowadzone tylko jedno Konto X. Nie ma możliwości przekazania Konta x innej osobie. Nie ma możliwości łączenia Kont x ani przenoszenia Punktów x z jednego Konta na inne.

6.

Przyznawanie Punktów x odbywa się na następujących zasadach. Użytkownik uzyskuje Punkty x za określone Aktywności (to znaczy za, określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnera Programu X, sposób korzystania z danego Serwisu Informacyjnego, który umożliwia otrzymanie Punktów). w szczególności może to być sukcesywne odwiedzanie stron Serwisu Informacyjnego Partnera x i czytanie artykułów oraz odpowiadanie na Pytania Konkursowe.

Punkty każdego Użytkownika są ewidencjonowane w ramach Konta. Użytkownik może zamienić zebrane na swoim Koncie Punkty x na Nagrodę. Nagroda może mieć postać materialną lub inną, np. bonu na usługi świadczone przez określone Serwisy Informacyjne i będzie opisana w katalogu Nagród, dostępnym w Serwisie X; nagroda może obejmować również kwotę pieniężną, przeznaczaną na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

Po złożeniu przez Użytkownika polecenia zamiany Punktów na Nagrodę, jeżeli na Koncie x Użytkownika znajduje się odpowiednia liczba uzyskanych Punktów, Spółka przystępuje do realizacji polecenia. Jeżeli Nagroda podlega opodatkowaniu, to wartość Nagrody zawiera należny podatek, a jej część pieniężna zostanie automatycznie pobrana przed wydaniem Nagrody na poczet 10% podatku dochodowego. Podana wartość Nagrody w Punktach obejmuje wartość Nagrody oraz wartość kwoty pieniężnej, w wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagrody, zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Kwota pieniężna zostaje każdorazowo potrącona z należnością Spółki wobec Użytkownika, z tytułu obowiązku wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w przypadku bardziej wartościowych Nagród możliwe będzie ustalenie przez Spółkę, że wartość Nagrody nie uwzględnia kwoty pieniężnej podatku, a obowiązek jego uiszczenia będzie spoczywał po stronie Użytkownika (o czym Użytkownik zostanie poinformowany przy opisie Nagrody lub poprzez e-mail).

7.

Wnioskodawca prowadzi również w ramach Programu Lojalnościowego x konkurs nazywany Y, realizowany w ramach Programu Y. Celem tego konkursu jest zwiększenie liczby Użytkowników Programu Lojalnościowego x i podniesienie świadomości istnienia tego Programu, w drodze dotarcia do szerszych kręgów osób będących potencjalnymi Użytkownikami. Celem jest również podniesienie znaczenia ww. Programu Lojalnościowego jako akcji społecznej nakierowanej na propagowanie wiedzy.

Dzięki informacji udzielonej szkołom biorącym udział w konkursie Y, uczniowie tych szkół - będący potencjalnymi Użytkownikami Programu Lojalnościowego x - dowiedzą się o możliwości zebrania większej liczby Punktów, jeżeli będą działać wspólnie jako uczniowie (będący zarejestrowanymi Użytkownikami) danej szkoły biorącej udział w konkursie Y. Dodatkowo szkoła - jako uczestnik tego konkursu - również będzie mogła uzyskiwać Punkty w liczbie równej 25% Punktów zebranych przez uczniów tej szkoły za poprawne odpowiedzi udzielone na Pytania Konkursowe. Uczniowie - Użytkownicy, wywodzący się ze szkoły, która wygra konkurs, uzyskają możliwość podwojenia zebranych Punktów w ramach Programu Y. Zasady uczestnictwa w Programie Y, prawa i obowiązki uczestników oraz prawa i obowiązki Spółki związane z prowadzeniem Programu y zostały określone w Regulaminie.

Program y jest realizowany w oparciu o serwis internetowy prowadzony przez Zainteresowanego w domenie internetowej.

Do Programu y przystępują szkoły poprzez wypełnienie, podpisanie i przesłanie do Spółki formularza zgłoszeniowego. Zgłaszający Szkołę wyznacza Koordynatora Szkoły. Koordynator otrzymuje dostęp do Panelu, poprzez który może modyfikować Konfigurację Szkoły (czyli zdefiniowane przez Koordynatora Szkoły poprzez Panel, ustawienia konfiguracyjne szkoły, jak na przykład liczba i rozkład klas, liczba uczniów itp.). Przy zgłoszeniu szkoły lub przy późniejszej zmianie Konfiguracji Szkoły, wyznacza ona Cel Charytatywny, na który będzie zbierała Punkty. Szkoła może również zaproponować własne Cele Charytatywne. Cele Charytatywne to takie cele, na które szkoły mogą zbierać część swoich Punktów Konkursowych. Szkoły mogą zaproponować również własne, np. lokalne inicjatywy społeczne, na które, w formie darowizny, mogą zostać przekazane środki pieniężne lub dobra materialne ufundowane przez Spółkę. Cele Charytatywne zaproponowane przez szkołę podlegają akceptacji Spółki.

Uczestnikami Programu y są osoby fizyczne, pełnoletnie i zamieszkałe na terytorium Polski, które przystąpiły do tego Programu. Uczestnikami mogą być również osoby niepełnoletnie, za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych. Spółka może w każdej chwili, pod rygorem usunięcia danego Uczestnika z Programu Y, oczekiwać pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.

W ramach ww. Programu, Uczestnik uzyskuje Punkty za określone Aktywności (czyli za określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnerów Programu sposób korzystania z artykułów i treści Serwisów Informacyjnych, który umożliwia otrzymanie Punktów, w szczególności może to być sukcesywne czytanie artykułów na stronach Serwisów Informacyjnych Partnerów, udzielanie poprawnych odpowiedzi na Pytania Konkursowe i uczestnictwo w Wirtualnych Sprawdzianach). Pytania Konkursowe to pytania zamieszczane na stronie Serwisu, na które udzielanie poprawnej odpowiedzi premiowane jest Punktami, przy czym odpowiedź błędna powoduje pomniejszenie liczby Punktów na Koncie Uczestnika. Wirtualne Sprawdziany to sprawdziany i pytania definiowane przez Koordynatorów Szkół lub Spółkę i Partnerów, poprzez Serwis X. Punkty zgromadzone przez poszczególnych Uczestników konkursu y są ewidencjonowane w ramach Konta prowadzonego przez Spółkę, w ramach Serwisu y dla każdego Uczestnika.

A. Szkoły do konkursu y będą zgłaszać Uczniowie, nauczyciele lub dyrektorzy szkół, przy czym z jednej szkoły możliwe będzie jedno zgłoszenie. Nauczyciel taki może się również zarejestrować jako Użytkownik. Za inicjatywę zgłoszenia szkoły, zgłaszający będzie mógł otrzymać jednorazowo 250 Punktów. Aby szkoła mogła w pełni uczestniczyć w Programie, konieczne będzie potwierdzenie zgłoszenia przesłane przez dyrektora szkoły na adres Spółki.

B. W ramach opisywanego konkursu, prowadzone będą rankingi poszczególnych kategorii szkół. Szkoły - jako uczestnicy konkursu y - będą zbierały Punkty za udzielane przez ich uczniów odpowiedzi na pytania Konkursowe oraz za liczbę uczniów danej szkoły, którzy przystąpią do Programu y i jednocześnie zarejestrują się jako Użytkownicy Programu X.

C. Szkoła, która zbierze w danej kategorii szkół najwięcej punktów - zostanie zwycięzcą konkursu y (dla danej kategorii szkół) i otrzyma nagrodę. Istotą nagrody jest możliwość zadysponowania kwotą pieniężną wynikającej z liczby zebranych przez szkołę Punktów lub inną nagrodą rzeczową, wybraną z listy Nagród, na wskazany przez zwycięską szkołę Cel Charytatywny. Środki pieniężne lub przedmioty stanowiące nagrody zwycięskiej szkoły, zostaną, przez Spółkę działającą w imieniu i na rzecz takiej szkoły, przekazane na Cel Charytatywny wskazany przez tę szkołę.

D. Z punktu widzenia osób będących już zarejestrowanymi Użytkownikami Programu Lojalnościowego X, konkurs y będzie oznaczał możliwość zgłoszenia swojej szkoły (co umożliwi otrzymanie przez takiego Użytkownika dodatkowych Punktów za zgłoszenie szkoły). Dodatkowo, jeżeli ze szkolnej klasy danego Użytkownika, zgłoszą się do Programu y i zarejestrują jako Użytkownicy X, inne osoby - będzie to stanowiło podstawę do przyznania takiemu Użytkownikowi dodatkowych Punktów. Jeżeli Użytkownik stwierdzi, że w konkursie bierze już udział jego szkoła, to przypisuje się w ramach tego konkursu do swojej szkoły, jeżeli zgłoszona jest klasa szkolna danego Użytkownika, to przypisuje się on do swojej klasy. Jeżeli dotąd dana szkoła nie została zgłoszona do konkursu, to uczeń może zgłosić swoją szkołę do konkursu Y, ale szkoła ta weźmie udział w konkursie dopiero po zaakceptowaniu tego zgłoszenia przez osobę reprezentującą szkołę w ramach tego konkursu - czyli przez nauczyciela tej szkoły, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły lub bezpośrednio przez dyrekcję szkoły.

E. Z punktu widzenia osoby, która dotąd nie była Użytkownikiem Programu X, po przystąpieniu do tego Programu możliwe będzie także przystąpienie do konkursu Y.

F. Nauczyciel z danej szkoły, który zgłosi daną szkołę i uzyska zgodę swojego dyrektora, będzie pełnił funkcje Koordynatora. Koordynator może zgłosić daną szkołę do konkursu Y. Po dopełnieniu formalności, przewidzianych w regulaminie ww. konkursu, dla tzw. akceptacji zgłoszenia szkoły, będzie ona aktywnym uczestnikiem konkursu. Koordynator może zostać zmieniony przez dyrektora danej szkoły. Koordynator pełni szereg funkcji: "tworzy" klasy zgłoszone do konkursu, zatwierdza klasy zgłoszone przez uczniów do konkursu, weryfikuje czy dany uczeń należy do określonej klasy. Koordynator może układać pytania testowe dla uczniów danej szkoły lub klasy. Uprawnienia Koordynatora mogą zostać przeniesione z jednego nauczyciela danej szkoły na innego nauczyciela.

G. Regulamin konkursu y będzie premiował przystanie do konkursu, zgłoszenie przez ucznia swojej szkoły, rywalizację między szkołami i klasami, polegającą na zebraniu jak największej liczby Punktów. Uczniom będzie więc zależało na zachęcaniu innych kolegów z tej samej klasy i szkoły, bowiem związane to będzie ze zwiększeniem liczby Punktów danego ucznia, będącego zarejestrowanym Użytkownikiem. Rywalizacja z innymi klasami i szkołami, zbieranie przez uczniów, będących zarejestrowanymi Użytkownikami, Punktów, które będą mogły zostać wymienione na nagrody oraz dodatkowe Punkty, w sytuacji, gdy szkoła tego Użytkownika wygra w rankingu ogólnopolskim lub wojewódzkim, winny się przyczynić do zwiększenia ruchu (liczby Użytkowników i generowanych tzw. odsłon stron) na Serwisach Informacyjnych Partnera. Premiowany będzie także nauczyciel pełniący funkcję Koordynatora. Również on po zarejestrowaniu się jako Użytkownik będzie mógł zbierać Punkty, a dodatkowo będzie premiowany Punktami za wykonywanie funkcji Koordynatora oraz za wygraną jego szkoły w konkursie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że jest podatnikiem VAT-czynnym. Prowadzona przez niego działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dokonuje on sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od lipca 2009 r. w okresie od lipca do października 2009 r. wartość tej sprzedaży wyniosła 1205,00 zł. Spółka poinformowała również, że przy nabyciu nagród przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydając w ramach Programu Lojalnościowego X, czy też konkursu y nagrody rzeczowe na rzecz Użytkownika lub Szkoły, Spółka powinna opodatkować ich przekazanie należnym podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w sytuacji, gdy Użytkownik będzie mógł za Punkty odebrać Nagrodę, dopłacając środki pieniężne niezbędne do uzyskania danej nagrody (w związku z tym, że nie posiadał liczby Punktów wystarczających do uzyskania wybranej Nagrody bez konieczności dopłaty pieniężnej), to czy wydanie takiej Nagrody będzie stanowiło wydanie Nagrody w ramach Programu Lojalnościowego x w tej części, w której Użytkownik posiadał zebrane Punkty oraz jednocześnie odpłatną dostawę towaru będącego Nagrodą, w części w której Użytkownik dopłacił brakującą wartość w formie środków pieniężnych.

3.

Czy w sytuacji opisanej powyżej obowiązek naliczania podatku należnego VAT dotyczy tylko tej części wartości Nagrody, którą Użytkownik pokrył gotówką "dopłacając" do zebranych przez siebie Punktów, czy też obowiązek naliczenia podatku należnego dotyczy całej wartości nagrody.

4.

Czy w sytuacji, gdy Użytkownik zechce nabyć rzeczy lub usługi znajdujące się w katalogu Nagród płacąc za nie środkami pieniężnymi możliwe jest przyjęcie kwalifikacji, że Użytkownik nabywa dany towar płacąc za niego środkami pieniężnymi w drodze zamiany zebranych Punktów na nagrody, która to zamiana polegałaby na:

* przelaniu na rachunek bankowy Użytkownika kwoty pieniężnej odpowiadającej wartości Punktów zamienianych na Nagrodę

* lub na potrąceniu wierzytelności Użytkownika wobec Spółki z tytułu wypłaty kwoty pieniężnej równej wartości Punktów zamienionych na Nagrodę z wierzytelnością Spółki wobec Użytkownika o zapłatę ceny sprzedaży danej rzeczy lub usługi znajdującej się w katalogu Nagród.

5.

Czy przekazanie nagrody szkołom w ramach konkursu y winno zostać udokumentowane fakturą VAT, a od wartości nagrody winien zostać naliczony należny podatek od towarów i usług.

6.

Czy w sytuacji, gdy szkoła będzie mogła za Punkty zebrane w ramach Programu y odebrać Nagrodę, dopłacając w gotówce środki niezbędne do uzyskania danej Nagrody, to czy wydanie takiej nagrody będzie stanowiło wydanie Nagrody w ramach konkursu y w tej części, w której szkoła posiadała zebrane Punkty oraz jednocześnie odpłatną dostawę towaru będącego Nagrodą - w części w której szkoła dopłaciła brakującą wartość w formie środków pieniężnych.

7.

Czy w sytuacji opisanej powyżej obowiązek naliczania podatku należnego VAT dotyczy tylko tej części wartości Nagrody, którą szkoła pokryła gotówką "dopłacając" do zebranych przez siebie Punktów czy też obowiązek naliczenia podatku należnego dotyczy całej wartości nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W świetle obowiązujących przepisów, jak również w myśl poglądów wyrażanych przez doktrynę i zgodnie z linią orzecznictwa, należy stwierdzić, że przekazanie przedmiotów, jak również świadczenie usług, dokonywane na rzecz uczestników programów lojalnościowych takich jak Użytkownicy Programu x czy Szkoły w ramach Programu Y, nie będą stanowiły czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Takie stanowisko potwierdza gramatyczna wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zarówno bowiem art. 7 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, dotyczący nieodpłatnej dostawy towarów, jak i art. 8 ust. 2 dotyczący nieodpłatnego świadczenia usług, formułują dwie przesłanki, których spełnienie implikować będzie powstanie obowiązku podatkowego. w myśl ww. przepisów opodatkowaniu będą podlegały przekazane przez podatnika bez wynagrodzenia towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, oraz jeśli czynności te nastąpiły na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, bądź nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Zatem z obowiązującej regulacji prawnej bezpośrednio wynika, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług wydawanych Użytkownikom lub Szkołom jako Nagrody w opisanym stanie faktycznym nie będą podlegać opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług, nawet gdy Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, bowiem nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług wydawanych Użytkownikom lub Szkołom jako Nagrody jest dokonane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Stanowczo należy uznać, że przekazywanie Nagród uczestnikom programów lojalnościowych (a taki charakter dla Użytkowników wykazuje udział w Programie x jak i udział szkół w konkursie y pozostawać będzie w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Związek ten polega na tym, że zakupy towarów i usług przekazywanych jako Nagrody pozostaje w związku z Usługami wykonywanymi przez Spółkę na rzecz Partnerów, polegającymi na obsłudze Programu Lojalnościowego x i na generowaniu ruchu na Serwisach Informacyjnych Partnerów. Niepodleganie opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, jeżeli dokonane zostaną na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem lub w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, konsekwentnie potwierdza orzecznictwo np. wyroki w sprawach o sygnaturach: III SA/Wa 1268/07, III SA/Wa 1255/07, III SA/Wa 539/08, l FPS 6/08, l SA/Lu 378/08, l FSK 743/07, l SA/Wr 152/07, III SA/Wa 398/08, l SA/Sz 52/08, l SA/Wr 126/08, l FSK 600/07, l SA/Łd 233/08, III SA/Wa 3537/06, l SA/Bk 155/07, III SA/Wa 3630/06). Nie zasługują, zdaniem Spółki, na aprobatę argumenty wykładni celowościowej art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a także obowiązek dokonywania wykładni prowspólnotowej przepisów polskiej ustawy o podatku od towarów i usług. Treść orzeczeń sądowych wydanych w przedmiotowej kwestii należy uznać za decydującą. w części wyroków np. wyroki w sprawach o sygnaturach l SA/Lu 378/08; l FSK 600/07, l SA/Wr 152/07) wprost wskazano, że czynienie wykładni celowościowej art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzącej do rozszerzenia zakresu przedmiotowego opodatkowania (obowiązku podatkowego) w oparciu o treść ust. 3, poza zakres pomieszczony w ust. 2, wynikający z zastosowania do niej wykładni gramatycznej, uznać należy za niedopuszczalne, natomiast sąd administracyjny, jako sąd europejski zobowiązany do dokonywania wykładni prowspólnotowej przepisów prawa podatkowego, winien jest dokonywać tak dalece, jak to jest możliwe aby osiągnąć wymagany dyrektywą stan rzeczy (prawny, gospodarczy, społeczny), jednak rezultaty tej wykładni - poprzez rozszerzenie zakresu obowiązku podatkowego poza granice zakreślone przepisami krajowych ustaw podatkowych - nie mogą naruszać zasad wynikających z obowiązującej Konstytucji RP, godząc w prawa obywateli (podmiotów) polskich (art. 2 i art. 217 Konstytucji) a ponadto, czynienie w tym wypadku wykładni prowspólnotowej prowadziłoby do niedopuszczalnej wykładni contra legem.

Ad. 2

Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy Użytkownik będzie chciał odebrać wybraną przez siebie Nagrodę mimo braku pełnej liczby Punktów niezbędnych do jej wydania i dopłacić Spółce środki pieniężne w wysokości stanowiącej różnicę między wyrażoną w pieniądzu wartością wybranej Nagrody, a wyrażoną w pieniądzu liczbie Punktów przez Użytkownika zebranych, to Spółka wydając taką Nagrodę powinna jej wydanie potraktować, w części odpowiadającej wartości Nagrody dopłaconej przez Użytkownika w formie pieniężnej, a ściślej przelewem środków pieniężnych na rachunek bankowy Spółki. Winna ona potraktować to jako częściowo odpłatną dostawę towaru lub usługi będącej Nagrodą do której użytkownik dopłaca i potraktować ją w tej części jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, określając podstawę opodatkowania w kwocie takiej, by kwota dopłacona przez Użytkownika równa była części wartości netto i należnemu podatkowi VAT z tytułu częściowo odpłatnej dostawy towaru lub usługi będącej Nagrodą. Taka częściowo odpłatna dostawa towarów i usług wydawanych jako Nagrody winna zostać zarejestrowana przy pomocy kasy rejestrującej, jeżeli wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, stosownie do treści § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ad. 3

W sytuacji opisanej powyżej, obowiązek naliczania podatku należnego wystąpi wyłącznie od tej części wartości nagrody, którą to część Użytkownik wpłacił na rachunek bankowy Spółki, bowiem tylko w tej części mamy do czynienia z częściowo odpłatną dostawą towarów lub usług będących Nagrodą. w pozostałej zaś części wartość nagrody nie podlega opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług, bowiem w świetle obowiązujących przepisów, jak również w myśl poglądów wyrażanych przez doktrynę i zgodnie z linią orzecznictwa, należy stwierdzić, że przekazanie przedmiotów, jak również świadczenie usług, dokonywane na rzecz uczestników programów lojalnościowych takich jak Użytkownicy Programu X, nie będą stanowiły czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko potwierdza gramatyczna wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zarówno bowiem art. 7 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, dotyczący nieodpłatnej dostawy towarów, jak i art. 8 ust. 2 dotyczący nieodpłatnego świadczenia usług, formułują dwie przesłanki, których spełnienie implikować będzie powstanie obowiązku podatkowego. w myśl ww. przepisów, opodatkowaniu będą podlegały przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa oraz nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, oraz jeśli czynności te nastąpiły na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem bądź nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ad. 4

Spółka uważa, że w sytuacji gdy Użytkownik zechce nabyć rzeczy lub usługi znajdujące się w katalogu Nagród płacąc środkami pieniężnymi, to dopuszczalne z punktu widzenia zgodności z przepisami prawa podatkowego jest przyjęcie kwalifikacji, że Użytkownik nabywa dany towar płacąc za niego środkami pieniężnymi, które uzyskuje w drodze zamiany zebranych Punktów na odpowiadającą im w katalogu Nagród wartość pieniężną, a następnie następuje potrącenie wierzytelności Użytkownika o wypłatę należnej mu z tytułu zamiany Punktów na Nagrodę kwoty pieniężnej z wierzytelnością Spółki o zapłatę ceny sprzedaż towaru lub usługi widniejącej w katalogu Nagród, ale nabywanej przez Użytkownika za wspomniane środki pieniężne. w sytuacji, gdyby Użytkownik nabywał towar w sklepie internetowym lub serwisie aukcyjnym, z którymi współpracę nawiąże Spółka i gdyby Spółka w katalogu Nagród umieściła towary znajdujące się w ofercie tych sklepów internetowych lub serwisów aukcyjnych ze wskazaniem, że Użytkownik może "zapłacić Punktami za towar" lub "zapłacić za towar Punktami i gotówką", to w takim wypadku Użytkownik nabywa towar w danym sklepie internetowym lub serwisie aukcyjnym i płaci za niego, ale płatność regulowana jest w ramach "zamiany Punktów za Nagrody" przez Spółkę w formie przelewu całości kwoty pieniężnej (lub części, jeśli Użytkownik wybrał opcję "zapłaty za towar Punktami i gotówką") na rachunek tego sklepu internetowego lub serwisu aukcyjnego.

W opisanej powyżej sytuacji mamy do czynienia z:

* dostawą towarów lub usług widniejących w katalogu Nagród ale nabytych przez Użytkownika za kwotę pieniężną. Dostawa taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Dostawa taka będzie podlegała zarejestrowaniu przy pomocy kasy rejestrującej w razie zaktualizowania się przesłanki określonej w treści § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ad. 5

Przekazanie szkołom Nagród w ramach konkursu y nie musi zostać udokumentowane fakturą VAT, a od wartości Nagrody Spółka nie nalicza należny podatek od towarów i usług. Powyższe wynika z tego, że w świetle obowiązujących przepisów, jak również w myśl poglądów wyrażanych przez doktrynę zgodnie z linią orzecznictwa, należy stwierdzić, że przekazanie przedmiotów, jak również świadczenie usług, dokonywane na rzecz szkół w ramach w programów lojalnościowych takich jak Program Y, nie będą stanowiły czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko potwierdza gramatyczna wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zarówno bowiem art. 7 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, dotyczący nieodpłatnej dostawy towarów, jak i art. 8 ust. 2 dotyczący nieodpłatnego świadczenia usług, formułują dwie przesłanki, których spełnienie implikować będzie powstanie obowiązku podatkowego. w myśl ww. przepisów opodatkowaniu będą podlegały przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa oraz nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, oraz jeśli czynności te nastąpiły na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem bądź nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ad. 6

W części natomiast odpowiadającej wartości Nagrody dopłaconej przez szkołę w formie pieniężnej a ściślej przelewem środków pieniężnych na rachunek bankowy Spółki, winna ona potraktować to jako częściowo odpłatną dostawę towaru lub usługi będącej Nagrodą, do której szkoła dopłaca i potraktować ją w tej części jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, określając podstawę opodatkowania w kwocie takiej, by kwota dopłacona przez szkołę równa była części wartości netto i należnemu podatkowi VAT z tytułu częściowo odpłatnej dostawy towaru lub usługi będącej Nagrodą. Taka częściowo odpłata dostawa na rzecz szkoły winna też zostać udokumentowana fakturą VAT.

Ad. 7

Obowiązek naliczania podatku należnego wystąpi wyłącznie od tej części wartości Nagrody, którą to część szkoła wpłaciła na rachunek bankowy Spółki, bowiem tylko w tej części mamy do czynienia z częściowo odpłatną dostawą towarów lub usług będących Nagrodą.

W pozostałej zaś części wartość Nagrody nie podlega opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług, bowiem w świetle obowiązujących przepisów, jak również w myśl poglądów wyrażanych przez doktrynę i zgodnie z linią orzecznictwa, należy stwierdzić, że przekazanie przedmiotów, jak również świadczenie usług, dokonywane na rzecz szkół w ramach Programu Y, nie będą stanowiły czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko potwierdza gramatyczna wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zarówno bowiem art. 7 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, dotyczący nieodpłatnej dostawy towarów, jak i art. 8 ust. 2 dotyczący nieodpłatnego świadczenia usług, formułują dwie przesłanki, których spełnienie implikować będzie powstanie obowiązku podatkowego. w myśl ww. przepisów opodatkowaniu będą podlegały przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa oraz nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, oraz jeśli czynności te nastąpiły na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem bądź nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł - art. 7 ust. 4 ustawy.

Natomiast przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy - art. 7 ust. 7 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze - art. 106 ust. 7 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi akcje promocyjne objęte zakresem projektu PrzeczytamWszystkich.pl, adresowane do szerokiego kręgu odbiorców. Celem tych akcji jest zachęcanie do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów. Zainteresowany jest podatnikiem VAT-czynnym, a jego działalność jest opodatkowana podatkiem VAT. Wykonywane czynności polegają na obsłudze Programu Lojalnościowego x i generowaniu ruchu Partnerom w ich Serwisach Informacyjnych. w ramach prowadzonych akcji promocyjnych, Spółka świadczy odpłatnie na rzecz swoich Partnerów usługi, dla których miernikiem przy określeniu ostatecznej wysokości wyrażonego w pieniądzu wynagrodzenia jest liczba Punktów zakupiona przez Partnera, liczba Użytkowników, którzy odwiedzili Serwis Informacyjny Partnera lub liczba odsłon ww. Serwisu. Po podpisaniu umowy z Partnerem, Spółka przyznaje pulę Punktów, które użytkownicy mogą zbierać, korzystając z Serwisu Informacyjnego Partnera. Użytkownicy premiowani są za określone aktywności, (tzn. za określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnera sposób korzystania z danego Serwisu Informacyjnego, który umożliwia otrzymanie Punktów). w szczególności może to być sukcesywne odwiedzanie stron Serwisu Informacyjnego Partnera x i czytanie artykułów, oraz odpowiadanie na Pytania Konkursowe. Punkty zdobywane w ten sposób pomniejszają pulę Punktów Partnera. Punkty każdego Użytkownika są ewidencjonowane w ramach jego Konta i może zamienić on zebrane na swoim Koncie Punkty na nagrodę. Nagroda może mieć postać materialną lub inną, np. bonu na usługi świadczone przez określone Serwisy Informacyjne i będzie opisana w katalogu Nagród dostępnym w Serwisie; Nagroda może obejmować również kwotę pieniężną, przeznaczaną na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych.

Po złożeniu przez Użytkownika polecenia zamiany Punktów na Nagrodę, jeżeli na Koncie x Użytkownika znajduje się odpowiednia liczba uzyskanych Punktów, Spółka przystępuje do realizacji polecenia. Jeżeli Nagroda podlega opodatkowaniu, to wartość Nagrody zawiera należny podatek, a jej część pieniężna zostanie automatycznie pobrana przed wydaniem Nagrody na poczet 10% podatku dochodowego. Podana wartość Nagrody w Punktach obejmuje wartość Nagrody oraz wartość kwoty pieniężnej w wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagrody, zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Kwota pieniężna zostaje każdorazowo potrącona z należnością Spółki wobec Użytkownika z tytułu obowiązku wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w przypadku bardziej wartościowych Nagród, możliwe będzie ustalenie przez Spółkę, że wartość Nagrody nie uwzględnia kwoty pieniężnej podatku, a obowiązek jego uiszczenia będzie spoczywał po stronie Użytkownika (o czym Użytkownik zostanie poinformowany przy opisie Nagrody lub poprzez e-mail).

Wnioskodawca prowadzi również w ramach Programu Lojalnościowego x konkurs nazywany y realizowany w ramach Programu Y. Celem tego konkursu jest zwiększenie liczby Użytkowników Programu Lojalnościowego x i podniesienie świadomości istnienia tego Programu w drodze dotarcia do szerszych kręgów osób, będących potencjalnymi Użytkownikami. Program y jest realizowany w oparciu o serwis internetowy prowadzony przez Zainteresowanego w domenie internetowej.

Do Programu y przystępują szkoły poprzez wypełnienie, podpisanie i przesłanie do Spółki formularza zgłoszeniowego. Zgłaszający Szkołę wyznacza Koordynatora Szkoły. Koordynator otrzymuje dostęp do Panelu, poprzez który może modyfikować Konfigurację Szkoły (czyli zdefiniowanie przez Koordynatora Szkoły poprzez Panel, ustawienia konfiguracyjne szkoły jak na przykład liczba i rozkład klas, liczba uczniów itp.). Przy zgłoszeniu szkoły lub przy późniejszej zmianie Konfiguracji Szkoły, wyznacza ona Cel Charytatywny, na który będzie zbierała Punkty. Szkoła może również zaproponować własne Cele Charytatywne. Cele Charytatywne to takie cele, na które szkoły mogą zbierać część swoich Punktów Konkursowych. Szkoły mogą zaproponować również własne, np. lokalne inicjatywy społeczne, na które, w formie darowizny, mogą zostać przekazane środki pieniężne lub dobra materialne ufundowane przez Spółkę. Cele Charytatywne zaproponowane przez szkołę podlegają akceptacji Spółki.

Uczestnikami Programu y są osoby fizyczne, pełnoletnie i zamieszkałe na terytorium Polski, które przystąpiły do tego Programu. Uczestnikami mogą być również osoby niepełnoletnie, za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych. Spółka może w każdej chwili, pod rygorem usunięcia danego Uczestnika z Programu Y, oczekiwać pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.

W ramach ww. Programu, Uczestnik uzyskuje Punkty za określone Aktywności (czyli za określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnerów Programu sposób korzystania z artykułów i treści Serwisów Informacyjnych, który umożliwia otrzymanie Punktów, w szczególności może to być sukcesywne czytanie artykułów na stronach Serwisów Informacyjnych Partnerów, udzielanie poprawnych odpowiedzi na Pytania Konkursowe i uczestnictwo w Wirtualnych Sprawdzianach). Pytania Konkursowe to pytania zamieszczane na stronie Serwisu Y, na które udzielanie poprawnej odpowiedzi premiowane jest Punktami, przy czym odpowiedź błędna powoduje pomniejszenie liczby Punktów na Koncie Uczestnika. Wirtualne Sprawdziany to sprawdziany i pytania definiowane przez Koordynatorów Szkół lub Spółkę i Partnerów, poprzez Serwis X. Punkty, zgromadzone przez poszczególnych Uczestników konkursu y są ewidencjonowane w ramach Konta prowadzonego przez Spółkę, w ramach Serwisu y dla każdego Uczestnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonych na rzecz Partnerów Programów Lojalnościowych przekazuje ich uczestnikom w zamian za zgromadzone Punkty nagrody. Nagroda może mieć postać materialną lub inną np. bonu na usługi świadczone przez określone Serwisy Informacyjne i będzie opisana w Katalogu Nagród; może obejmować również kwotę pieniężną, przeznaczaną na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych. w uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że przy nabyciu przedmiotowych nagród przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z informacji przedstawionych przez Spółkę Nagrody przekazywane przez nią mogą mieć postać bonu na usługę świadczoną przez inne Serwisy Informacyjne.

Należy zauważyć, iż sprzedaż czy też przekazanie bonów nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy. Bon, stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru (otrzymania) w oznaczonym terminie np. określonych towarów i dlatego nie mieści się on w dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy. Bon nie jest towarem, lecz tylko kwitem, którym można zapłacić za nabywane towary. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Przekazania bonów, ze względu na ich specyfikę, nie można też uznać za świadczenie usług. Bony towarowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi. Tym samym, fakt przekazania bonu nie powoduje powstania u Spółki obowiązku podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zobowiązał się do przekazania kwoty pieniężnej w wysokości odpowiadającej ilości zgromadzonych Punktów przez uczestnika Programu Lojalnościowego. w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie dokonuje zatem jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego podmiotu. Pieniądz, jako środek płatniczy nie jest towarem i nie mieści się w granicach definicji ustawowej wskazanej w art. 2 pkt 6 ustawy. Tym samym, przekazanie środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, przekazanie przez Wnioskodawcę w ramach programów lojalnościowych nagród w postaci bonów i środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, odpowiadając na pytania zadane przez Zainteresowanego, tut. Organ odniósł się tylko i wyłącznie do nagród w postaci towarów.

Z opisu sprawy wynika, że w każdym ze wskazanych wypadków, ustalenie zasad rozliczania wynagrodzenia Spółki za usługi wykonane na rzecz Partnera, polegające na obsłudze Programu Lojalnościowego x i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera, oparte jest o:

* liczbę zakupionych przez Partnera Punktów,

* liczbę Użytkowników, którzy odwiedzili Serwis Informacyjny Partnera,

* czy też liczbę odsłon Serwisu Informacyjnego Partnera.

Każda z ww. form (liczba Punktów, liczba Użytkowników, liczba odsłon) stanowi tylko miernik służący określeniu ostatecznej wysokości, wyrażonego w pieniądzu, wynagrodzenia za wykonane przez Spółkę na rzecz Partnera usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez Spółkę stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w opisanej sytuacji czynnością opodatkowaną jest jednak wyłącznie realizowana na rzecz klienta (zleceniodawcy) kompleksowa usługa polegająca, na obsłudze Programu Lojalnościowego x i generowaniu ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera, obejmująca swoim zakresem nieodpłatne przekazanie nagród wkalkulowanych w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów jest jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, opodatkowanym w ramach tej usługi, a ich wydanie nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem:

Ad. 1

Wydając w ramach Programu Lojalnościowego X, czy też konkursu y nagrody rzeczowe (towary) na rzecz Użytkownika lub Szkoły, Zainteresowany nie powinien opodatkowywać ich przekazania należnym podatkiem od towarów i usług.

Ad. 5

Wydanie przez Wnioskodawcę w ramach konkursu y nagród rzeczowych (towarów) na rzecz Szkoły nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym nie powinno być dokumentowane fakturą VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika również, że mogą wystąpić sytuacje, w których Użytkownik w ramach prowadzonych przez Zainteresowanego Programów Lojalnościowych będzie mógł za Punkty odebrać Nagrodę dopłacając środki pieniężne niezbędne do uzyskania danej Nagrody (w związku z tym, że nie posiadał liczby Punktów wystarczających do uzyskania wybranej Nagrody bez konieczności dopłaty pieniężnej).

W świetle powyższego, uwzględniając treść powołanych przepisów oraz stan sprawy stwierdzić należy, że ponieważ wydanie towarów, które jest tylko "częściowo" odpłatne jest w dalszym ciągu "odpłatnym", to przedmiotowa sytuacja wyczerpuje przesłanki określone w art. 7 ust. 1 ustawy. Konsekwencją tego jest rzeczywista odpłatna dostawa towarów na rzecz Użytkowników. Tym samym, częściowo odpłatne wydanie towarów - podlega opodatkowaniu w tej części, w której jest dopłacana przez Użytkownika.

Reasumując:

Ad. 2

W sytuacji, gdy Użytkownik może za Punkty odebrać Nagrodę, dopłacając środki pieniężne niezbędne do uzyskania danej Nagrody (w związku z tym, że nie posiada liczby Punktów wystarczających do uzyskania wybranej Nagrody bez konieczności dopłaty pieniężnej), wydanie takiej nagrody stanowi odpłatną dostawę towaru, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanego art. 29 ust. 1 ustawy, w rozpatrywanej sytuacji podstawą opodatkowania jest kwota, którą Użytkownik wpłacił Zainteresowanemu, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem, Spółka ma obowiązek naliczenia podatku należnego tylko od tak obliczonej podstawy opodatkowania.

Ad. 6

W sytuacji, gdy szkoła będzie mogła za Punkty zebrane w ramach Programu "Rozczytana Szkoła" odebrać Nagrodę, dopłacając w gotówce środki niezbędne do uzyskania danej nagrody, to wydanie takiej Nagrody stanowi odpłatną dostawę towaru, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 7

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania jest kwota, którą szkoła wpłaciła Wnioskodawcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Wobec powyższego, Spółka ma obowiązek naliczenia podatku należnego tylko od tak obliczonej podstawy opodatkowania.

Ponadto, w sytuacji, w której Użytkownik zechce nabyć rzeczy znajdujące się w katalogu Nagród płacąc za nie środkami pieniężnymi dojdzie również do odpłatnej dostawy towarów, która jak już wskazano powyżej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 4

Zatem, w opisanej powyżej sytuacji mamy do czynienia z dostawą towarów widniejących w katalogu Nagród ale nabytych przez Użytkownika za kwotę pieniężną, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Tut. Organ informuje, iż stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe, jednakże uzasadnienie tego stanowiska jest inne niż przez niego przedstawione.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych, bowiem są one rozstrzygnięciami w konkretnych spraw, osadzonych w określonych stanach faktycznych.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). w związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Zatem trudno jest określić w jakim stopniu sprawa będąca przedmiotem autonomicznych rozstrzygnięć sądów, które powołała Spółka, mogą odzwierciedlać sytuację przedstawioną przez niego we wniosku o wydanie, co należy podkreślić, indywidualnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania przekazanych nagród. Natomiast pozostałe kwestie dotyczące opodatkowania i dokumentowania usług świadczonych na rzecz Partnerów i kas rejestrujących zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 30 grudnia 2009 r. znak ILPP2/443-1313/09-4/ISN i ILPP2/443-1313/09-6/ISN.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydana została w dniu 17 grudnia 2009 r. interpretacja indywidualna znak ILPB1/415-1045/09-4/AG. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia w dniu 23 grudnia 2009 r. znak ILPB3/423-859/09-4/KS i ILPB3/423-859/09-5/KS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl