ILPP2/443-1297/11-13/SJ - Określenie stawki VAT właściwej dla usług samorządowej jednostki budżetowej dotyczących organizacji odpłatnych oraz nieodpłatnych imprez sportowych, zawodów oraz turniejów pływackich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1297/11-13/SJ Określenie stawki VAT właściwej dla usług samorządowej jednostki budżetowej dotyczących organizacji odpłatnych oraz nieodpłatnych imprez sportowych, zawodów oraz turniejów pływackich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług zaklasyfikowanych w PKWiU 93.19.19.0 oraz 93.29.19.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług zaklasyfikowanych w PKWiU 93.19.19.0 oraz 93.29.19.0. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28 listopada 2011 r. o oryginał pełnomocnictwa dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisu sprawy oraz o brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - jest zakładem budżetowym Gminy. Działa na podstawie statutu. W zakresie swoich zadań Ośrodek wśród usług sportowych i rekreacyjnych świadczy m.in. usługi:

1.

udostępniania pływalni, sauny, jacuzzi w ramach jednego karnetu/biletu, stadionu, siłowni, hali sportowej, salki do aerobiku osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym (szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka) oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym czas korzystania z tych obiektów zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0 - potwierdzone przez Urząd Statystyczny pismem z dnia 7 lipca 2011 r.,

2.

organizacja nauki pływania dla uczniów (obowiązkowy przedmiot w ramach zajęć wychowania fizycznego dla klas III) w grupach zorganizowanych,

3.

organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0,

4.

organizacja imprez sportowych, rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU - 93.29.19.0,

5.

sprzedaż karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym, tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi basenowe - wejście na basen,

6.

sprzedaż karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi na basenie: - PKWiU 96.04.10.0 oraz 86.90.1:

* zajęcia dla kobiet w ciąży,

* zajęcia dla niemowlaków,

* zajęcia aqua aerobicu,

* pływanie zdrowotne,

* rehabilitacja,

* urodzinki na basenie,

7.

organizacja nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie (Szkoła Pływania), PKWiU z 2008 r. - 85.51.10.0, usługa świadczona jest odpłatnie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż Ośrodek jest zakładem budżetowym - jednostką organizacyjną sektora, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Nie posiada osobowości prawnej i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach prawa budżetowego (art. 6.1). Podstawą gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący: przychody własne, dotacje z budżetu państwa, wydatki będące kosztami, rozliczenie z budżetem (stan należności i zobowiązań na początek i na koniec okresu rozliczeniowego), zgodnie z art. 15 Ustawy o finansach publicznych z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Zgodnie ze statutem nadanym Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 1 marca 2004 r. przedmiotem działania Ośrodka jest: inicjowanie, organizowanie i upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, zarządzanie obiektami, urządzeniami sportowymi, wypoczynkowymi i rekreacyjnymi, świadczenia usług w zakresie sportu, wypoczynku i rekreacji, prowadzenie innej działalności gospodarczej. Ośrodek wykonuje ponadto zadania w zakresie: współdziałania w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej, klubami sportowymi i udzielania im pomocy w realizacji zadań, nadzorowania obiektów sportowych administrowanych przez rady sołeckie, sporty wodne na obiektach prowadzonych przez Ośrodek, współdziałania z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym w realizacji zadań określonych pod literą c.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie stawki VAT stosować lub czy działalność określona w pkt 3 i pkt 4 jest opodatkowana wg stawki VAT 8% (obecnie).

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione w pkt 3 i pkt 4 usługi sportowo-rekreacyjne, organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWIU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją", organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży szkolnej (np. nauka gry tenisa stołowego, nauka gry tenisa ziemnego, zajęć sportowych, akcji pod nazwą: ferie zimowe, wakacje - lato, imprez po pobraniu tzw. wpisowego od uczestników indywidualnych lub grup), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją", organizacja imprez rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców (np.: Dzień Dziecka, Dzień sportu - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU z 2008 r. - 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane", podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ze zwolnienia od podatku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Z opisu sprawy nie wynika, aby Ośrodek był klubem sportowym, związkiem sportowym, bądź związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, którym celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Jest natomiast zakładem budżetowym Gminy - jednostką organizacyjną sektora, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Nie posiada osobowości prawnej i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach prawa budżetowego (art. 6.1). A zatem, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Z uwagi na powyższe należy rozważyć, które z przepisów ustawy o podatku VAT miałyby zastosowanie do świadczenia usług będących przedmiotem wniosku.

W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 41 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod poz. 179 ww. załącznika nr 3, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Z kolei, pod poz. 186 wspomnianego załącznika nr 3, figurują "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem z powołanych wyżej przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany jest zakładem budżetowym Gminy i w zakresie swoich zadań statutowych świadczy m.in. usługi organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją" oraz organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy) PKWiU - 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane". Wnioskodawca jest zakładem budżetowym - jednostką organizacyjną sektora, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Nie posiada osobowości prawnej i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach prawa budżetowego (art. 6.1).

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, które zostały przez niego zaklasyfikowane do PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0 jako "Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją" oraz - 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane" nie zostały wymienione w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, jako czynności podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi lub zwolnione od podatku, a zatem będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania świadczonych usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług w dniu 19 grudnia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia: Nr ILPP2/443-1297/11-4/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11 -5/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-6/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-7/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-8/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-9/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-10/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-11/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-12/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-14/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-15/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-16/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-17/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl