ILPP2/443-1297/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1297/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w ramach realizacji projektu pn.: "XX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w ramach realizacji projektu pn.: "XX."

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem inwestycji jest przedsięwzięcie polegające na budowie fragmentu zachodniej obwodnicy miasta XX.

Celem projektu jest wyprowadzenie ruchu samochodowego i tranzytowego z centrum miasta i tym samym poprawa jakości środowiska i warunków życia mieszkańców, a także zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto, inwestycja zmierza do wykreowania alternatywnego połączenia drogowego względem obecnego przebiegu DK 91 i DK 42 (odciążenie odcinków śródmiejskich istniejącej drogi) oraz zapewnienie sprawnego systemu obsługi transportowej miejskiej strefy przemysłowo-magazynowej (wsparcie procesów rozwoju aktywności ekonomicznej miasta).

Działania przewidziane w ramach projektu to:

* budowa obwodnicy miasta o parametrach drogi klasy technicznej GP na trzech odcinkach: AC, CF oraz FL,

* budowa nowego korpusu drogi, nawierzchni jezdni wraz z poboczami utwardzonymi i gruntowymi oraz systemem odwodnienia i przepustami pod drogą,

* budowa skrzyżowań typu rondo na połączeniu z drogą krajową Nr (...), na połączeniu z ul. oraz u zbiegu ulic:

* budowa wiaduktu nad linią kolejową Nr (...), nad ul. oraz nad planowaną bocznicą kolejową,

* budowa i przebudowa systemu odwodnienia drogi z określeniem sposobu odprowadzania wód deszczowych (rowy przydrożne, budowa fragmentów kanalizacji deszczowej w miejscach koniecznych do jej wykonania, zbiorniki infiltracyjno retencyjne),

* przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z drogą,

* ponadto projekt przewiduje działania promocyjne i informacyjne o przeprowadzonej inwestycji.

Okres realizacji projektu: kwiecień 2011 - czerwiec 2013.

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego szczebla podstawowego. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują sprawy dotyczące m.in.: dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu "XX" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, projekt "XX" nie będzie generował dochodów, a infrastruktura wybudowana w ramach projektu nie będzie przekazana w zarząd innemu podmiotowi.

Interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy stanowi załącznik do wniosku o przyznanie dofinansowania na realizację projektu "XX". Wniosek zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu "XX".

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on podatnikiem VAT, lecz w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), art. 86 ust. 1 "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem inwestycji jest przedsięwzięcie polegające na budowie fragmentu zachodniej obwodnicy miasta.

Celem projektu jest wyprowadzenie ruchu samochodowego i tranzytowego z centrum miasta i tym samym poprawa jakości środowiska i warunków życia mieszkańców, a także zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Działania przewidziane w ramach projektu:

* budowa obwodnicy miasta o parametrach drogi klasy technicznej GP na trzech odcinkach: AC, CF oraz FL,

* budowa nowego korpusu drogi, nawierzchni jezdni wraz z poboczami utwardzonymi i gruntowymi oraz systemem odwodnienia i przepustami pod drogą,

* budowa skrzyżowań typu rondo na połączeniu z drogą krajową, na połączeniu z ul. oraz u zbiegu ulic:,

* budowa wiaduktu nad linią kolejową Nr (...), nad ul. oraz nad planowaną bocznicą kolejową,

* budowa i przebudowa systemu odwodnienia drogi z określeniem sposobu odprowadzania wód deszczowych (rowy przydrożne, budowa fragmentów kanalizacji deszczowej w miejscach koniecznych do jej wykonania, zbiorniki infiltracyjno retencyjne),

* przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z drogą,

* ponadto projekt przewiduje działania promocyjne i informacyjne o przeprowadzonej inwestycji.

Okres realizacji projektu: kwiecień 2011 - czerwiec 2013.

Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, ww. projekt nie będzie generował dochodów, a infrastruktura wybudowana w ramach projektu nie będzie przekazana w zarząd innemu podmiotowi.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie zatem spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn.: "XX".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl