ILPP2/443-1297/09-2/AK
Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1297/09-2/AK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "System telemedyczny w stanach zagrożenia życia. Telediagnostyka, telekonsultacja i przepływ danych operacyjnych pomiędzy zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi" - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "System telemedyczny w stanach zagrożenia życia. Telediagnostyka, telekonsultacja i przepływ danych operacyjnych pomiędzy zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi".
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług. Jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, która jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarowi usług (zał. 4 poz. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Zgodnie ze statutem prowadzi również działalność pomocniczą obejmującą czynności opodatkowane podatkiem od towarowi usług. Zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarowi usług, prowadząc tzw. działalność mieszaną, w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania tej działalności, odrębnie określana jest kwota podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Ponieważ w prowadzonych przez Zainteresowanego działalnościach nie można jednoznacznie przyporządkować dokonywanych zakupów wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT, odliczenie podatku następuje na podstawie ustalonej na każdy rok proporcji. Ustalony procentowo na 2009 r. i stosowany w tym roku wskaźnik wynosi 8%. (przy ogólnym obrocie X tys. zł obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej wynosi X tys. zł, natomiast obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej X tys. zł).
W związku z ubieganiem się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 - na realizację projektu inwestycyjnego pn. "System telemedyczny w stanach zagrożenia życia. Telediagnostyka, telekonsultacja i przepływ danych operacyjnych pomiędzy zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi" - Wnioskodawca nie odliczy zawartego w realizacji projektu podatku od towarów i usług, gdyż podatek zawarty w zakupie urządzeń wchodzących w skład zadania (centralna stacja odbiorcza, oprogramowanie, 10 stacji odbiorczych usytuowanych w szpitalach, 60 sztuk defibrylatorów, 60 sztuk telefonów komórkowych) jest w całości związany z wykonywaniem usług zwolnionych od opodatkowania - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nadmienił, iż zastosowanie systemów telemedycznych umożliwia przesyłanie danych diagnostycznych, konsultacje specjalistyczne i pomoc medyczną w nagłych przypadkach, sytuacjach powypadkowych i kryzysowych m.in. w celu ustalenia szybkiej diagnozy i ewentualnych wskazań co do konieczności natychmiastowego przewozu chorego do szpitala specjalistycznego lub zastosowania odpowiedniego leczenia. System telemedyczny umożliwia również wspomaganie i nadzór nad pracą zespołów ratownictwa medycznego, których obsadę stanowią wyłącznie ratownicy medyczni.
Całkowity koszt zadania planowany jest na kwotę X zł brutto, w tym przewidywany podatek VAT X zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w obowiązującym w 2009 r. stanie prawnym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w realizacji projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007 - 2013".
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa ani możliwości do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu, z uwagi na treść art. 86.ust. 1 ustawy o VAT. Całość realizowanego projektu dotyczy bezpośrednio usług zwolnionych na mocy ww. art. ustawy.
Podatek od towarów i usług zawarty w realizacji projektu inwestycyjnego pn. "System telemedyczny w stanach zagrożenia życia. Telediagnostyka, telekonsultacja i przepływ danych operacyjnych pomiędzy zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi" będzie kosztem kwalifikowanym do rozliczenia w programie realizowanym z udziałem środków unijnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie ochrony zdrowia.
Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm. - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.
W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) - oznaczone symbolem PKWiU ex 85.
Użycie przy symbolu PKWiU określenia "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
Zatem, biorąc powyższe pod uwagę - podstawowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z poz. 9 zał. 4 do ustawy.
Z opisu sprawy wynika także, że Wnioskodawca prowadzi również działalność pomocniczą, która obejmuje czynności opodatkowane podatkiem od towarowi usług. Ponieważ w prowadzonych przez Zainteresowanego działalnościach nie można jednoznacznie przyporządkować dokonywanych zakupów wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT, odliczenie podatku następuje na podstawie ustalonej na każdy rok proporcji. Ustalony procentowo na 2009 r. i stosowany w tym roku wskaźnik wynosi 8%. (przy ogólnym obrocie X tys. zł obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej wynosi X tys. zł, natomiast obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej X tys. zł).
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Artykuł 90 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).
Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 - na realizację projektu inwestycyjnego pn. "System telemedyczny w stanach zagrożenia życia. Telediagnostyka, telekonsultacja i przepływ danych operacyjnych pomiędzy zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi". Zakup urządzeń wchodzących w skład zadania (centralna stacja odbiorcza, oprogramowanie, 10 stacji odbiorczych usytuowanych w szpitalach, 60 sztuk defibrylatorów, 60 sztuk telefonów komórkowych) jest w całości związany z wykonywaniem usług zwolnionych od opodatkowania.
Zatem, biorąc po uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy, stwierdza się że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona obligatoryjna przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazała Strona zakup sprzętu będzie miał związek w całości z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Należy podkreślić, iż w przypadku wykorzystywania przedmiotowego sprzętu wyłącznie przy świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia (zwolnionych od podatku), proporcja świadczonych przez Wnioskodawcę usług opodatkowanych i zwolnionych nie ma wpływu na brak w takiej sytuacji prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tego sprzętu. Proporcja ta bowiem ma znaczenie jedynie w przypadku, gdy sprzęt ten byłby wykorzystywany zarówno do wykonywania czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych.
Reasumując, Wnioskodawca realizując inwestycję polegającą na zakupie urządzeń w ramach zadania pn. "System telemedyczny w stanach zagrożenia życia. Telediagnostyka, telekonsultacja i przepływ danych operacyjnych pomiędzy zespołami ratownictwa medycznego i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi", nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Na podstawie opisanego stanu faktycznego organy podatkowe dokonują oceny, czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.