ILPP2/443-1293/09-8/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1293/09-8/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), pismem z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie terminu powstania obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,

* prawidłowe - w zakresie obowiązku zakupu kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu powstania obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujący oraz obowiązku zakupu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), pismem z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o potwierdzenie opłat oraz o doprecyzowanie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą od 1999 r. Zajmuje się w przeważającej części budową i sprzedażą lokali mieszkalnych i użytkowych wraz z udziałem w gruncie przynależnym do tych lokali.

Wszystkie rodzaje sprzedaży przez niego świadczone są dokonywane zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Cały obrót związany z tymi czynnościami dokumentowany jest zawsze poprzez fakturę VAT. Spółka otrzymuje zapłatę za całą sprzedaż zawsze za pośrednictwem rachunku bankowego.

Do lipca 2009 r. wykonywała ona czynności m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, tzn.:

1.

dostawę lokali mieszkalnych wraz z udziałem w gruncie przynależnym do tych lokali,

2.

dostawę garażu lub miejsc postojowych w hali garażowej (tj. udział w lokalu użytkowym jakim jest hala garażowa),

3.

wynajem garaży lub miejsc postojowych w hali garażowej,

4.

refakturowanie usług za energię elektryczną, gorącą wodę.

W dniu 29 marca 2007 r., Wnioskodawca otrzymał postanowienie od Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej.

W lipcu 2009 r. Zainteresowany sprzedał samochód osobowy, który stanowił jego środek trwały, na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Udokumentował tę transakcję również fakturą VAT. Zapłata za sprzedaż samochodu osobowego nastąpiła za pośrednictwem rachunku bankowego. W związku z tym, że po raz pierwszy pojawiła się czynność, która nie jest zwolniona przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej (sprzedaż samochodu), w Spółce powstaje obowiązek ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że wartość obrotu z tytułu sprzedaży samochodu osobowego nie przekroczyła kwoty 40.000 zł, a sprzedaż przedmiotowego środka trwałego nie była dokonana na rzecz jego pracownika.

Obrót Spółki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu dostawy energii i wody w roku 2008 nie przekroczył 70% obrotu ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Dodatkowo jej obrót w roku 2008 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył kwotę 40.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Od kiedy powstaje obowiązek rejestrowania obrotu (obrotu nie zwolnionego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej) przy pomocy kasy rejestrującej.

2.

Czy Spółka musi zakupić kasę rejestrującą, jeżeli w przyszłości nie będzie wykonywała czynności, które nie są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej (tzn. będzie wykonywała tylko czynności zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej).

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 października 2009 r. (tj. po upływie 2 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła sprzedaż samochodu - sprzedaż samochodu nastąpiła w lipcu 2009 r.) ma on obowiązek ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy fiskalnej. Obowiązek ewidencjonowania dotyczy jednak czynności, które nie są zwolnione przedmiotowo w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W ocenie Spółki, przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy ewidencjonować tylko obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, który nie jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zainteresowany stoi na stanowisku, iż w przypadku czynności:

1.

sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie przynależnym do tego lokalu zastosowanie ma poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

2.

sprzedaży udziału w hali garażowej (lokalu użytkowym) zastosowanie ma poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,

3.

wynajmu miejsc postojowych na własny rachunek w całym zakresie dokumentowane fakturą VAT zastosowanie ma poz. 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,

4.

refakturowaniu dostawy energii elektrycznej i gorącej wody zastosowanie ma poz. 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących,

5.

refakturowaniu usług w zakresie rozprowadzania wody zastosowanie ma poz. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,

6.

refakturowaniu usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów zastosowanie ma poz. 27 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy pomocy kasy rejestrującej. Ma on natomiast obowiązek ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy pomocy kasy rejestrującej, jeżeli będą to czynności nie wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W ocenie Spółki, w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wymienione są czynności, które są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowo, tzn. bez względu na to czy Spółka posiada już kasę rejestrującą czy jej jeszcze nie posiada, nie ma ona obowiązku ewidencjonowania obrotu związanego z tymi czynnościami (wymienionymi w załączniku do rozporządzenia) za pomocą kasy fiskalnej.

Zainteresowany stoi na stanowisku, iż to, że ma on obowiązek ewidencjonować obrót (czynności, które nie są zwolnione przedmiotowo) za pomocą kasy rejestrującej od dnia 1 października 2009 r. nie oznacza, że musi on od dnia 1 października 2009 r. kasę rejestrującą posiadać. Jeżeli będzie miał zamiar wykonać czynność nie zwolnioną przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania, będzie musiał niezwłocznie kasę rejestrującą zakupić, dokonać wszelkich formalności z tym związanych w organie podatkowym i obrót na kasie zaewidencjonować (obrót nie zwolniony przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania).

Jeżeli Spółka nie będzie wykonywała czynności, które nie są zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania, nie będzie musiała kasy rejestrującej zakupić.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązuje do dnia 31 grudnia 2009 r. Jednak, jeżeli termin obowiązywania tego rozporządzenia zostanie przedłużony lub jeżeli będzie nowe rozporządzenie, ale w odpowiednich częściach będzie ono tak samo brzmiało, to wówczas Zainteresowany uważa, że stanowisko jego będzie obowiązywało tak długo, jak długo będą tak samo brzmiały przepisy prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie terminu powstania obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,

* prawidłowe - w zakresie obowiązku zakupu kasy rejestrującej.

Ad. 1

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na mocy delegacji zawartej w powołanym przepisie, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4 - § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z powyższych regulacji, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących następuje po przekroczeniu kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Istotne znaczenie ma fakt, iż do celów zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w kwocie obrotu uwzględnia się cały obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, czyli zarówno ten, który korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania jak również nie korzystający z tego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą, w przeważającej części polegającą na budowie i sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych wraz z udziałem w gruncie przynależnym do tych lokali. Do lipca 2009 r. wykonywał czynności m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które są zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie załącznika do rozporządzenia.

W lipcu 2009 r. sprzedał samochód osobowy, który stanowił jego środek trwały, na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Udokumentował tę transakcję również fakturą VAT. Zapłata za sprzedaż samochodu osobowego nastąpiła za pośrednictwem rachunku bankowego. Wartość obrotu z tytułu sprzedaży samochodu osobowego nie przekroczyła kwoty 40.000 zł. a sprzedaż przedmiotowego środka trwałego nie była dokonana na rzecz jego pracownika. Obrót Spółki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu dostawy energii i wody w roku 2008 nie przekroczył 70% obrotu ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Dodatkowo, jej obrót w roku 2008 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył kwotę 40.000 zł.

Z powyższego wynika, iż Zainteresowany przekroczył obrót 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (obrót ze sprzedaży zwolnionej przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie załącznika do rozporządzenia) już w roku 2008. Dlatego też, obrót z tytułu sprzedaży samochodu osobowego dokonanej na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w lipcu 2009 r., miał on obowiązek zaewidencjonować przy zastosowaniu kasy fiskalnej, bowiem zgodnie z powołanym § 3 ust. 4 rozporządzenia, utracił on zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia

Ad. 2

Z regulacji zawartej w art. 111 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W sytuacji, gdy brak będzie takiej sprzedaży, nie wystąpią również obowiązki wynikające z powyższego przepisu. W powyższym przypadku, nie powstanie obowiązek posiadania kasy rejestrującej. Powstanie on dopiero w momencie dokonania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, która nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zakupu kasy rejestrującej, jeżeli w przyszłości nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w zakresie czynności, które nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl