ILPP2/443-1283/09-1/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1283/09-1/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 92.61.10, 71.40, 92.72.12, 92.32.10,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 93.04.10-00.00, 55.30.1.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność, która polega na udostępnianiu klientom indywidualnym oraz zorganizowanym grupom infrastruktury sportowej. Klienci w celu skorzystania z oferty wykupują bilet wstępu i korzystają z wybranych przez siebie form rekreacji i zajęć sportowych, przy czym z oferty w tym samym czasie może korzystać ograniczona liczba osób. Klienci mogą dokonywać rezerwacji biletów wstępu, jak również rezerwacji infrastruktury sportowej np. rezerwacji na wyłączność toru basenowego. Wysokość opłaty za wstęp jest uzależniona od wybranej przez klienta formy rekreacji (usług) i czasu jej trwania. Do dyspozycji klientów pozostawiono następujące formy rozrywki i rekreacji:

* PKWiU 93.04.10-00.00 - fitness, siłownia, grota solna, komora kriogeniczna, sauna parowa/sucha, gabinet masażu, gimnastyka, lekcje tańca, splendor life, SPA wellness;

* PKWiU 92.61.10 - basen, jacuzzi, kręgielnia, bilard, bieżnia lekkoatletyczna, gry zespołowe (siatkówka, koszykówka), lodowisko, tenis ziemny, tor wrotkarski, cycling, tenis, squash, badminton, tenis stołowy, wynajem boiska piłkarskiego ze sztuczną podgrzewaną murawą i hali sportowej, wynajem szatni, oświetlenie boiska piłkarskiego, sztuki walki;

* PKWiU 71.40 - wypożyczalnia obuwia bowlingowego, wypożyczalnia łyżew;

* PKWiU 92.32.10 - wynajem sali audytoryjnej oraz salki konferencyjnej;

* PKWiU 92.72.12 - solarium;

* PKWiU 55.30.1 - usługi gastronomiczne (restauracja i bary).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy sprzedaży ww. usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na wstępie i korzystaniu po wykupieniu biletu wstępu podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%. Natomiast, usługi polegające na wypożyczeniu obuwia bowlingowego, wypożyczeniu łyżew oraz usługi gastronomiczne podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%. w uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż usługi polegające na wynajmie sali audytoryjnej i salki konferencyjnej są opodatkowane stawką w wysokości 22%, a usługi korzystania z solarium opodatkowane są stawką w wysokości 7%, ponieważ przy wstępie na obiekt wykupuje się bilet wstępu, upoważniający do korzystania z wielu atrakcji m.in. solarium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 92.61.10, 71.40, 92.72.12, 92.32.10

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 93.04.10-00.00, 55.30.1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy zauważyć, że na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r., przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowanie - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) - z wyłączeniem:

1)

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2)

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3)

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4)

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5)

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6)

działalności agencji informacyjnych,

7)

usług wydawniczych,

8)

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, stanowiący załącznik nr 3 do ww. ustawy, w pozycji 158 wymienia usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.61. Natomiast w pozycji nr 159a wymienia usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 92.72 (użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania).

W treści złożonego wniosku Zainteresowany wskazuje, że świadczy usługi w zakresie takich form rozrywki i rekreacji jak: basen jacuzzi, kręgielnia, bilard, bieżnia lekkoatletyczna, gry zespołowe (siatkówka, koszykówka), lodowisko, tenis ziemny, tor wrotkarski, cycling, tenis, squash, badminton, tenis stołowy, wynajem boiska piłkarskiego ze sztuczną podgrzewaną murawą i hali sportowej, wynajem szatni, oświetlenie boiska piłkarskiego, sztuki walki. Zainteresowany zaklasyfikował te usługi do grupowania PKWiU 92.61.10-00.00. Ponadto, świadczy on również usługi solarium, które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 92.72.12.

Mając na względzie przywołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi sklasyfikowane do symbolu PKWiU 92.61.10 oraz 92.72.12, korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku, stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z poz. 158 i 159a załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca winien stosować do ich sprzedaży stawkę podatku w wysokości 7%.

W tym zakresie tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Ponadto, z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie wypożyczania obuwia do bowlingu oraz łyżew. Powyższe usługi zostały przez niego zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 71.40. Usługi takie jak: fitness, siłownia, grota solna, komora kriogeniczna, sauna parowa/sucha, gabinet masażu, gimnastyka, lekcje tańca, splendor life, SPA wellness, zaklasyfikował do grupowania PKWiU 93.04.10-00.00.

Czynności sklasyfikowane pod wyżej wskazanym symbolem nie zostały wymienione ani w ustawie o VAT, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT, dlatego zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy podlegają opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Zatem, świadczenie usług w zakresie wypożyczania obuwia do bowlingu oraz łyżew sklasyfikowane - jak wskazał Wnioskodawca - do grupowania PKWiU 71.40 podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku i w tym zakresie stanowisko Zainteresowanego jest prawidłowe.

Natomiast, usługi takie jak: fitness, siłownia, grota solna, komora kriogeniczna, sauna parowa/sucha, gabinet masażu, gimnastyka, lekcje tańca, splendor life, SPA wellness, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.04.10-00.00, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Zatem w tym zakresie tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika również, iż Zainteresowany świadczy również usługi, które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 92.32.10 - wynajem sali audytoryjnej oraz salki konferencyjnej.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem m.in. w pkt 4 wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, stanowiący załącznik nr 3 do ww. ustawy, w pozycji 156 wymienia usługi sklasyfikowane w PKWiU ex 92.3 jako usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Jednakże, usługi które świadczy Wnioskodawca i które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 92.32.10, nie są związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, jak również nie mają związku z usługami wstępu na spektakle, koncerty itp. Jak sam wskazał w opisie sprawy, Zainteresowany dokonuje wynajmu sali audytoryjnej oraz salki konferencyjnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, usługi w zakresie wynajmu sali audytoryjnej oraz salki konferencyjnej sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.32.10 podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Ponadto, jak wynika z wniosku Zainteresowany świadczy również usługi gastronomiczne (restauracja i bary), które zostały zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 55.30.1.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż sprzedaż usług gastronomicznych zaklasyfikowanych przez Zainteresowanego do grupowania PKWiU 55.30.11-00.00, przy uwzględnieniu wyłączeń wymienionych w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Zatem, w tym zakresie tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl