ILPP2/443-1279/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1279/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data doręczenia 2 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data doręczenia 21 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 24 listopada 2011 r. (data doręczenia 24 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz pismem z dnia 24 listopada 2011 r. o doprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od kwietnia 2010 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie opieki dziennej nad dziećmi - PKWIU 2008 - 88.91.11.0, PKWIU 2004 - 85.32.11 -00.00. Podatek dochodowy płaci na zasadach ogólnych prowadząc księgę przychodów i rozchodów. Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przychody z działalności gospodarczej uzyskuje od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Do końca 2010 r. zgodnie z par. 2 oraz poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolniona była bez względu na wysokość obrotów z obowiązku posiadania kasy rejestrującej. Jednak rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących pozbawiło Zainteresowaną tego zwolnienia - jej obroty od osób fizycznych w 2010 r. wyniosły 47.271,00 zł. Zgodnie z tym rozporządzeniem od dnia 1 maja 2011 r. obowiązana jest do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Do dnia dzisiejszego z uwagi na przeoczenie zmian ww. przepisów Wnioskodawczyni nie posiada kasy rejestrującej. Faktem jest także to, iż od sierpnia 2011 r. wszystkie wpłaty od rodziców dokonywane są na rachunek bankowy oraz prowadzona jest przez Zainteresowaną ewidencja, z której wynika jakiej transakcji dana wpłata dotyczy. W chwili obecnej wszystkie umowy na świadczenie jej usług skonstruowane są tak, że wszystkie płatności będzie otrzymywać na konto bankowe.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż w okresie od kwietnia 2010 r. nieprzerwanie prowadzi działalność w zakresie dziennej opieki nad dziećmi. W poniższej tabeli przedstawiła jakie kwoty wpłynęły do niej w formie gotówkowej, a jakie za pośrednictwem banku w okresie od maja 2011 r. do sierpnia 2011 r. (tabela w załączniku PDF strona numer 7)

Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadczyła, iż od sierpnia 2011 r. do dnia dzisiejszego nie uzyskała żadnych przychodów w formie gotówkowej oraz, że taka sytuacja na pewno nie nastąpi. Ma stałą liczbę odbiorców, z którymi są podpisane umowy na świadczenie usług, a z umów tych wynika, że wszelkie należności regulowane są i będą za pomocą przelewów bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana rzeczywiście musi instalować kasę rejestrującą.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 16 ust. 1 Kodeksu karnego skarbowego z dnia 10 września 1999 r. może ona skorzystać z instytucji "czynnego żalu" przyznając się do tego, iż nie wywiązała się z obowiązku ewidencji obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej od dnia 1 maja 2011 r. i jednocześnie zgodnie z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nadal korzystać ze zwolnienia z kasy rejestrującej, gdyż obecnie całość wpłat za świadczone przez nią usługi dokonywana jest przez rodziców na rachunek bankowy. Zatem nie musi ona instalować kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w świetle art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

I tak, w myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), dalej rozporządzenie.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast na mocy § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż na podstawie zapisów zawartych w § 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r., poz. 1797) zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 26 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że - z uwagi na fakt niewymienienia w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - od dnia 1 maja 2011 r. nie mogą już korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej między innymi usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż do dnia 30 kwietnia 2011 r. zostało przedłużone zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, w tym usług dziennej opieki wychowawczej i społecznej dla dzieci, z wyjątkiem dzieci upośledzonych - PKWiU - 85.32.11-00.00, jako niewymienionych w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. Tym samym, od dnia 1 maja 2011 r. wobec podatników świadczących usługi w ww. zakresie, powstał obowiązek dotyczący prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni od kwietnia 2010 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie opieki dziennej nad dziećmi - PKWIU 2008 - 88.91.11.0, PKWIU 2004 - 85.32.11-00.00. Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przychody z działalności gospodarczej uzyskuje od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Do końca 2010 r. zgodnie z par. 2 oraz poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolniona była bez względu na wysokość obrotów z obowiązku posiadania kasy rejestrującej. Jednak rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących pozbawiło Zainteresowaną tego zwolnienia - jej obroty od osób fizycznych w 2010 r. wyniosły 47.271,00 zł. Zgodnie z tym rozporządzeniem od dnia 1 maja 2011 r. obowiązana jest do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Do dnia dzisiejszego z uwagi na przeoczenie zmian ww. przepisów Wnioskodawczyni nie posiada kasy rejestrującej. Zainteresowana oświadczyła, iż od sierpnia 2011 r. do dnia dzisiejszego nie uzyskała żadnych przychodów w formie gotówkowej oraz, że taka sytuacja na pewno nie nastąpi. Ma stałą liczbę odbiorców, z którymi są podpisane umowy na świadczenie usług, a z umów tych wynika, że wszelkie należności regulowane są i będą za pomocą przelewów bankowych. Natomiast, za miesiące maj, czerwiec i lipiec 2011 r. uzyskała przychody w formie gotówkowej w wysokości odpowiednio: 1.452,00 zł, 360,00 zł i 180,00 zł.

Ponadto Zainteresowana wskazała, iż w okresie od kwietnia 2010 r. nieprzerwanie prowadzi działalność w zakresie dziennej opieki nad dziećmi.

W związku z powyższą sytuacją, Zainteresowana ma wątpliwości, czy ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy osiągnięty przez Wnioskodawczynię obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczył kwotę 40.000 zł (jak wskazano we wniosku), to ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawczyni mogła korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia. Natomiast od dnia 1 maja 2011 r. Zainteresowana była zobowiązana do zakupu kasy rejestrującej i rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jednak z wniosku wynika, iż od dnia 1 sierpnia 2010 r. Zainteresowana do dnia dzisiejszego nie uzyskała żadnych przychodów w formie gotówkowej oraz, że taka sytuacja na pewno nie nastąpi. Ma stałą liczbę odbiorców, z którymi są podpisane umowy na świadczenie usług, a z umów tych wynika, że wszelkie należności regulowane są i będą za pomocą przelewów bankowych oraz prowadzona jest przez nią ewidencja, z której wynika jakiej transakcji dana wpłata dotyczy.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem Wnioskodawczyni miała prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawczyni nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Reasumując w związku z tym, iż z tytułu świadczonych usług Wnioskodawczyni była zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej tylko do 30 kwietnia 2011 r., to od dnia 1 maja 2011 r. obowiązana była do zainstalowania i używania kasy rejestrującej. Jednakże, z uwagi na fakt, że Zainteresowana od dnia 1 sierpnia 2011 r. nie uzyskała żadnych przychodów w formie gotówkowej i że, zgodnie z jej oświadczeniem, sprzedaż w takiej formie już nie będzie miała miejsca, to w przedmiotowej sprawie, brak jest obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Tym samym Wnioskodawczyni nie musi instalować kasy rejestrującej, która i tak nie służyłaby do realizacji obowiązku wskazanego w art. 111 ustawy, ze względu na zwolnienie określone w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Tut. Organ informuje ponadto, iż niniejsza interpretacja, zgodnie z treścią art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie rozstrzyga o możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl