ILPP2/443-1278/10-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1278/10-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. wraz z kilkoma innymi osobami Wnioskodawca zakupił na współwłasność budynek hotelowo-gastronomiczny. Obiekt ten nie był użytkowany, a jego stan techniczny wymagał działań zabezpieczających i nie zezwalał na użytkowanie.

Obiekt składa się z dwóch dobudowanych do siebie budynków, które powiązane są ze sobą i stanowią integralną całość. Starsza przedwojenna część obiektu to budynek z dwiema kondygnacjami nadziemnymi wraz z poddaszem. Nowsza dobudowana część budynku z 1999 r. posiada dwie kondygnacje nadziemne wraz z niedokończonym poddaszem. Jest to budynek w stanie surowym bez dachu. Celem nabycia tego obiektu była jego przebudowa i rozbudowa, a po jej zakończeniu osiąganie przychodów z najmu mieszkań i powierzchni niemieszkalnej. Przebudowa polega na zmianie sposobu użytkowania budynku z funkcji hotelowo-gastronomicznej na funkcję mieszkalno-usługową. Rozbudowa polega na nadbudowie jednej kondygnacji wraz z poddaszem użytkowym w celu uzyskania dodatkowych pomieszczeń mieszkalnych. Przebudowa i rozbudowa doprowadzi do uzyskania następujących stref funkcjonalnych:

* piwnica oraz parter - funkcja usługowa,

* I, II, III piętro - funkcja mieszkaniowa.

Zgodnie z projektem budowlanym opracowanym dla celów tej przebudowy powierzchnia użytkowa części mieszkalnej stanowić będzie ok. 70% całości powierzchni użytkowej obiektu po przebudowie i rozbudowie. W dniu 8 kwietnia 2009 r. Burmistrz decyzją nr Z (...) ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i nadbudowie oraz zmianie sposobu użytkowania budynku hotelowego z przeznaczeniem na budynek mieszkalno-usługowy. W dniu 24 listopada 2009 r. Starosta decyzją nr 1 (...) zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę, wykonanie robót budowlanych oraz na zmianę sposobu użytkowania dla inwestycji obejmującej przebudowę i rozbudowę budynku hotelowego na budynek mieszkalno-usługowy.

W dniu 12 marca 2010 r. zawarta została z firmą budowlaną, podatnikiem podatku VAT umowa, której przedmiotem jest wykonanie budynku mieszkalno-usługowego w stanie wykończonym "pod klucz", w zakresie określonym w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik do umowy. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy określono w jednej łącznej kwocie jako wynagrodzenie ryczałtowe netto. Do ceny tej wykonawca doliczy należny podatek VAT. Zgodnie z zapisami umowy, w ramach uzgodnionego wynagrodzenia wykonawca zobowiązany jest wykonać wszelkie prace w ilościach koniecznych, wynikających z dokumentacji projektowej, bez względu na to czy prace zostały ujęte w kosztorysach ofertowych jako odrębna pozycja, a także niezależnie od przyjętych w kosztorysach ilości prac. Cena ryczałtowa obejmuje wszelkie koszty związane z wykonaniem robót zewnętrznych (zajęcie chodnika i pasa drogowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana z tytułu robót budowlano-montażowych związanych z przebudową i rozbudową budynku mieszkalno-usługowego.

Zdaniem wnioskodawcy, dla wykonania całości robót budowlano-montażowych objętych opisaną umową powinna być zastosowana 7% stawka podatku VAT. Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, z wyłączeniem lokali użytkowych. W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o podatku VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkiwania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. W świetle rozporządzenia w sprawie PKOB, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, w których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Nabyty obiekt był budynkiem niemieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB w dziale 12 - hotele i budynki zakwaterowania turystycznego (PKOB 121). Roboty budowlane będące przedmiotem umowy będą prowadzone na podstawie stosownej dokumentacji, w tym pozwolenia na budowę. W dniu 24 listopada 2009 r. Starosta powiatu wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę oraz na zmianę sposobu użytkowania budynku. Z dokumentów tych wynika, że przedmiotem robót budowlanych będzie przebudowa i rozbudowa budynku, który w efekcie tych prac będzie budynkiem mieszkalno-usługowym. Dokumenty te stanowiły podstawę zawarcia umowę o roboty budowlane. Jak wynika z projektu budowlanego powierzchnia lokali niemieszkalnych po dokonaniu przebudowy będzie stanowiła ok. 70% całkowitej powierzchni użytkowej. Według PKOB obiekt taki podlega sklasyfikowaniu w grupowaniu 112 - "budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe". Niewątpliwie prace objęte umową dotyczą części mieszkalnej jak również lokali niemieszkalnych. Natomiast część robót dotyczy budynku jako całości i nie jest możliwe przypisanie ich do części mieszkalnej lub niemieszkalnej. Jest to przykładowo; wykonanie pokrycia dachowego, montaż rynien i rur spustowych, wykonanie elewacji. Przedmiotem umowy za określone wynagrodzenie ryczałtowe jest wykonanie kompleksowe robót budowlanych w budynku mieszkalnym jako całości. W umowie nie zostało wskazane jakie roboty budowlane i za jaką cenę dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, dlatego też należy uznać, iż roboty te w całości powinny być opodatkowane według stawki 7%, w myśl § 37 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei, na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Stosownie do przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Stosownie do treści przytoczonych wyżej przepisów, z obniżonej stawki podatku VAT korzystają: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy) oraz roboty budowlano-montażowe, a także remonty i roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego nieobojęte społecznym programem mieszkaniowym. Zatem, z powyższych regulacji wynika, iż obniżona stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie jedynie w przypadku tych obiektów, których głównym celem jest cel mieszkaniowy.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) - budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast, budynki mieszkalne - są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne - to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w 2008 r. wraz z kilkoma innymi osobami zakupił na współwłasność budynek hotelowo-gastronomiczny. Celem nabycia tego obiektu była jego przebudowa i rozbudowa, a po jej zakończeniu osiąganie przychodów z najmu mieszkań i powierzchni niemieszkalnej. Przebudowa polega na zmianie sposobu użytkowania budynku z funkcji hotelowo-gastronomicznej na funkcję mieszkalno-usługową. Przebudowa i rozbudowa doprowadzi do uzyskania następujących stref funkcjonalnych: piwnica oraz parter - funkcja usługowa oraz I, II i III piętro - funkcja mieszkaniowa.

Zgodnie z projektem budowlanym opracowanym dla celów tej przebudowy powierzchnia użytkowa części mieszkalnej stanowić będzie ok. 70% całości powierzchni użytkowej obiektu po przebudowie i rozbudowie. Dnia 24 listopada 2009 r. zatwierdzony został projekt budowlany i udzielone zostało pozwolenie na budowę, wykonanie robót budowlanych oraz na zmianę sposobu użytkowania dla inwestycji obejmującej przebudowę i rozbudowę budynku hotelowego na budynek mieszkalno-usługowy.

W dniu 12 marca 2010 r. zawarta została z firmą budowlaną, podatnikiem podatku VAT umowa, której przedmiotem jest wykonanie budynku mieszkalno-usługowego w stanie wykończonym "pod klucz", w zakresie określonym w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik do umowy. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy określono w jednej łącznej kwocie jako wynagrodzenie ryczałtowe netto. Do ceny tej wykonawca doliczy należny podatek VAT. Zgodnie z zapisami umowy, w ramach uzgodnionego wynagrodzenia wykonawca zobowiązany jest wykonać wszelkie prace w ilościach koniecznych, wynikających z dokumentacji projektowej, bez względu na to czy prace zostały ujęte w kosztorysach ofertowych jako odrębna pozycja, a także niezależnie od przyjętych w kosztorysach ilości prac. Cena ryczałtowa obejmuje wszelkie koszty związane z wykonaniem robót zewnętrznych (zajęcie chodnika i pasa drogowego).

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż przedmiotowy budynek hotelowo-gastronomiczny należy klasyfikować do budynków niemieszkalnych. Bowiem dopiero w wyniku jego przebudowy na budynek o przeznaczeniu mieszkalno-usługowym, dojdzie do zmiany klasyfikacji wg PKOB, tj. z budynków o charakterze niemieszkalnym (PKOB 12) na budynki o charakterze mieszkalnym (mieszkalno-usługowym) (PKOB 11).

W podatku od towarów i usług, dla ustalenia właściwej stawki podatku VAT istotna jest klasyfikacja obiektu budowlanego, istniejącego w momencie wykonywania prac budowlanych. Natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, iż budynek niemieszkalny po zakończeniu robót budowlanych będzie zaklasyfikowany jako budynek mieszkalno-usługowy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że przebudowywany budynek, przed rozpoczęciem jego przebudowy, nie posiada charakteru mieszkalnego. Tym samym, w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie znajdzie zastosowania § 37 rozporządzenia.

Zatem, roboty budowlano-montażowe wykonywane na przedmiotowym obiekcie tj. budynku hotelowo-gastronomicznym (sklasyfikowanym w PKOB w dziale 12), podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl