ILPP2/443-1277/09-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1277/09-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 22 września 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 25 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z zakupionym sprzętem medycznym w ramach projektów finansowanych z Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z zakupionym sprzętem medycznym w ramach projektów finansowanych z Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej i jest podatnikiem VAT czynnym. 98% jego działalności związana jest ze sprzedażą usług zwolnionych od podatku VAT, zgodnie z poz. 9 załącznika Nr 4, który stanowi "Wykaz usług zwolnionych od podatku" wg ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. w ramach obowiązujących przepisów dotyczących jednostek ochrony zdrowia Zainteresowany zakupuje odpowiednie wyposażenie medyczne, korzystając z różnych form pozyskiwania środków na ten cel. w związku z powyższym istnieje możliwość zakupu sprzętu medycznego ze środków funduszy europejskich. Zespół stara się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Jednym z wymagań jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że zakupiony sprzęt medyczny ze środków funduszy europejskich będzie wykorzystany wyłącznie w zakresie usług ochrony zdrowia, które są zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupionym sprzętem medycznym, w ramach realizacji projektów finansowanych z Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tej sytuacji nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. w 98% jego działalność związana jest ze sprzedażą usług zwolnionych od podatku VAT, na podstawie poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy, który stanowi "Wykaz usług zwolnionych od podatku". w ramach obowiązujących przepisów dotyczących jednostek ochrony zdrowia Zainteresowany zakupuje odpowiednie wyposażenie medyczne, korzystając z różnych form pozyskiwania środków na ten cel. w związku z powyższym istnieje możliwość zakupu sprzętu medycznego ze środków funduszy europejskich. Wnioskodawca stara się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakupiony sprzęt medyczny ze środków funduszy europejskich będzie wykorzystany wyłącznie w zakresie usług ochrony zdrowia, które są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 cyt. załącznika określono jako zwolnione od podatku "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)" - PKWiU ex 85.

Użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danej grupy.

Zatem, jeśli Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 85, to korzystają one ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że koszty poniesione w związku z zakupem sprzętu medycznego, finansowane z pozyskanych środków z Unii Europejskiej, mają związek z działalnością w zakresie świadczenia usług medycznych, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Powyższe oznacza, iż nie zostanie spełniona obligatoryjna przesłanka określona w przepisie art. 86 ust. 1, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony sprzęt medyczny będzie wykorzystany wyłącznie w zakresie świadczenia usług ochrony zdrowia, które są zwolnione od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupionym sprzętem medycznym w ramach realizacji projektów finansowanych z Unii Europejskiej, gdyż wydatki te będą miały związek wyłącznie z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością zwolnioną od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl