ILPP2/443-1274/10-3/MR - Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy nabytego przez gminę sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1274/10-3/MR Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy nabytego przez gminę sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 19 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i w zakresie stawki podatku dla dostawy nabywanego przez Gminę sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej jest:

* nieprawidłowe - dla sprzętu przekazanego w użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym oraz Powiatowej Komendzie Państwowej Straży Pożarnej,

* prawidłowe - dla sprzętu użytkowanego przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nabywanego przez Gminę sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej przekazanego w użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym i Powiatowej Komendzie Państwowej Straży Pożarnej oraz użytkowanego przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 19 października 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. "Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa Gminy". Projekt będzie współfinansowany ze środków UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie będzie polegało na zakupie zestawów stacji obiektowych wraz z syrenami elektronicznymi, komputerowych stacji bazowych, komputera przenośnego oraz projektora multimedialnego. Zestaw stacji obiektowych obejmuje: terminal, radiotelefon, antenę, modem radiowy, odgromnik, syrenę elektroniczną. Obiektowe stacje w ilości 8 zestawów zostaną przekazane w użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym. Jeden zestaw stacji obiektowych wraz z komputerową stacją bazową zostanie przekazany w użytkowanie dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Obiektowa stacja, komputerowa stacja bazowa, komputer przenośny, projektor multimedialny wraz z oprogramowaniem będą użytkowane przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego. Realizacja zadania przyczyni się do poprawy reakcji służb ratowniczo-pożarniczych w zakresie zagrożeń środowiska i ostrzegania ludności.

Interpretacja indywidualna ma na celu ustalenie właściwej stawki podatku przy ocenie oferty złożonej w przetargu na dostawę wyżej wymienionego sprzętu.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że nabywcą sprzętu, o którym mowa we wniosku będzie Gmina i na nią będą wystawiane faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku od towarów i usług ma być zastosowana przy dostawie sprzętu w celu realizacji zadania "Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa gminy ".

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego prawa przy ocenie oferty złożonej w przetargu, należy przyjąć stawkę podatku od towarów w wysokości 7% do sprzętu, który będzie użytkowany przez Ochotnicze Straże Pożarne oraz przez Powiatową Komendę Państwowej Straży Pożarnej, natomiast sprzęt użytkowany przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego powinien być opodatkowany stawką 22%. Zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług przy dostawie towarów wymienionych w załączniku 3 w poz. 129-134, przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, oraz na cele ochrony przeciwpożarowej stosuje się stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla dostawy nabywanego przez Gminę sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej jest:

* nieprawidłowe - dla sprzętu przekazanego w użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym oraz Powiatowej Komendzie Państwowej Straży Pożarnej,

* prawidłowe - dla sprzętu użytkowanego przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast, art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

* dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od tego czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

nbspnbsp 1) jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

nbspnbsp 1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

nbspnbsp 2) zakładowa straż pożarna,

nbspnbsp 3) zakładowa służba ratownicza,

nbspnbsp 4) gminna zawodowa straż pożarna,

nbspnbsp 4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

nbspnbsp 5) terenowa służba ratownicza,

nbspnbsp 6) ochotnicza straż pożarna,

nbspnbsp 7) związek ochotniczych straży pożarnych,

nbspnbsp 8) inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków UE zamierza zakupić zestawy stacji obiektowych wraz z syrenami elektronicznymi, komputerowych stacji bazowych, komputera przenośnego oraz projektora multimedialnego. Obiektowe stacje w ilości 8 zestawów zostaną przekazane w użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym. Jeden zestaw stacji obiektowych wraz z komputerową stacją bazową zostanie przekazany w użytkowanie dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Natomiast obiektowa stacja, komputerowa stacja bazowa, komputer przenośny, projektor multimedialny wraz z oprogramowaniem będą użytkowane przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego. Realizacja zadania przyczyni się do poprawy reakcji służb ratowniczo-pożarniczych w zakresie zagrożeń środowiska i ostrzegania ludności. Nabywcą sprzętu, o którym mowa we wniosku będzie Gmina i na nią będą wystawiane faktury.

Wobec powyższego, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 10 ustawy warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów, wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy nastąpi dla Gminy nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zakup przez Gminę jako jednostkę samorządu terytorialnego sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej, który będzie przekazany w użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym oraz Powiatowej Komendzie Państwowej Straży Pożarnej w nie korzysta z obniżonej 7% stawki podatku VAT, gdyż Gmina nie należy do jednostek ochrony przeciwpożarowej wymienionych w ustawie jako uprawnione do zastosowania wobec nich takiej stawki. Dostawa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%. Podobnie w sytuacji użytkowania przedmiotowego sprzętu przez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Zatem, w powyższej sprawie dostawa przedmiotowego sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej, którego nabywcą jest Gmina, podlega w całości opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl