ILPP2/443-1272/09-5/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1272/09-5/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o podpis drugiej upoważnionej osoby.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został wpisany do rejestru KRS z dniem 11 września 2008 r. Celem jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. w roku 2008 r. Stowarzyszenie realizowało swoje cele ze składek członkowskich i darowizn. Obrót, który uzyskało ze świadczenia usługi na rzecz innego Stowarzyszenia nie spowodował utraty zwolnienia podmiotowego, tj. nie przekroczył kwoty 50.000 zł, a zatem Zainteresowany nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W trakcie bieżącego roku Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu PROW, z której będzie korzystać w latach 2009-2015 w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. z dotacji tej finansowane będą koszty utrzymania biura, tj. najem, media, płace, materiały biurowe, wyposażenie biur, obsługa księgowa, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Wnioskodawcy, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków w osi IV PROW 2007-2013 wśród wyżej wymienionych podmiotów. Dalej będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi Stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NW, KL, płace, materiały biurowe. Wnioskodawca w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkolił, doradzał, zachęcał działaniami promocyjnymi beneficjentów by składali wnioski o dofinansowanie projektów. Dalej będzie przygotowywał postępowanie konkursowe i wybierał projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju. Umowa o dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez instytucję wdrażającą Urząd Marszałkowski oraz instytucję płatniczą ARMiR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu, Zainteresowany będzie świadczył nieodpłatnie. Realizując ten projekt nie osiągnie z tego tytułu żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 ustawy o PTU - ex 80 usługi w zakresie edukacji, ex 92 usługi związane z kulturą i stanowić będą trzon zakupów, z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony. Realizując zadania wynikające z projektu, po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących m.in. kosztów, opłaty za media, wyposażenie, materiały biurowe, w pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione bądź nie podlegające pod PTU.

Brak opodatkowanej podstawy w rozumieniu art. 29 ustawy o PTU uniemożliwia dokonywanie odliczeń podatku naliczonego, związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu, w niewielkim zakresie, nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o PTU.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że przyznana dotacja nie jest zapłatą za usługę szkoleniową i edukacyjną, bądź też nie jest przeznaczona na pokrycie m.in. kosztów organizacji szkolenia, ale całościowo przeznaczona będzie w latach 2009-2015 na działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. w tych latach z dotacji zgodnie z planem finansowo-rzeczowym zakupione będą materiały biurowe, wypłacane wynagrodzenia dla pracowników i pochodne do wynagrodzenia, media z najmem lokalu użytkowego, wyposażenie, obsługa księgowa, opłacane rachunki z tytułu umów zleceń i umów o dzieło, składki z tytułu ubezpieczenia społecznego. Wnioskodawca w ramach tego działania będzie organizował dla potencjalnych beneficjentów nieodpłatną działalność szkoleniową i doradczą i nie będzie uzyskiwał z tego tytułu żadnych obrotów. Jednocześnie Wnioskujący oświadczył pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania pełnego podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony ponieważ po stronie obrotów nie wystąpi podatek należny - brak sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż celem Wnioskodawcy jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. w roku 2008 r. Stowarzyszenie realizowało swoje cele ze składek członkowskich i darowizn. Obrót, który uzyskało ze świadczenia usługi na rzecz innego Stowarzyszenia nie spowodował utraty zwolnienia podmiotowego, tj. nie przekroczył kwoty 50.000 zł, a zatem Zainteresowany nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług.

W trakcie bieżącego roku Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. z dotacji tej finansowane będą koszty utrzymania biura, tj. najem, media, płace, materiały biurowe, wyposażenie biur, obsługa księgowa, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Wnioskodawcy, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków w osi IV PROW 2007-2013 wśród wyżej wymienionych podmiotów. Dalej będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi Stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NW, KL, płace, materiały biurowe. Wnioskodawca w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkolił, doradzał, zachęcał działaniami promocyjnymi beneficjentów by składali wnioski o dofinansowanie projektów. Dalej będzie przygotowywał postępowanie konkursowe i wybierał projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju. Umowa o dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez instytucję wdrażającą Urząd Marszałkowski oraz instytucję płatniczą ARMiR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu, Zainteresowany będzie wykonywał nieodpłatnie. Realizując ten projekt nie osiągnie z tego tytułu żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 ustawy o VAT - ex 80 usługi w zakresie edukacji, ex 92 usługi związane z kulturą i stanowić będą trzon zakupów, z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony. Realizując zadania wynikające z projektu, po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących m.in. kosztów, opłaty za media, wyposażenie, materiały biurowe, w pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione bądź nie podlegające pod PTU.

Brak opodatkowanej podstawy, w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, uniemożliwia dokonywanie odliczeń podatku naliczonego, związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu, w niewielkim zakresie, nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że przyznana dotacja nie jest zapłatą za usługę szkoleniową i edukacyjną, bądź też nie jest przeznaczona na pokrycie m.in. kosztów organizacji szkolenia, ale całościowo przeznaczona będzie w latach 2009-2015 na działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. w tych latach z dotacji zgodnie z planem finansowo-rzeczowym zakupione będą materiały biurowe, wypłacane wynagrodzenia dla pracowników i pochodne do wynagrodzenia, media z najmem lokalu użytkowego, wyposażenie, obsługa księgowa, opłacane rachunki z tytułu umów zleceń i umów o dzieło, składki z tytułu ubezpieczenia społecznego. Wnioskodawca w ramach tego działania będzie organizował dla potencjalnych beneficjentów nieodpłatną działalność szkoleniową i doradczą i nie będzie uzyskiwał z tego tytułu żadnych obrotów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania dotacji został rozstrzygnięty pismem z dnia 14 grudnia 2009 r. nr ILPP2/443-1272/09-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl