ILPP2/443-127/09-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-127/09-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu wydatków związanych z wejściem na alternatywny system obrotu NewConnect - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu wydatków związanych z wejściem na alternatywny system obrotu NewConnect. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.) o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka tworzy grupę kapitałową spółek zajmujących się szeroko pojętymi usługami doradczymi dla Polaków pracujących za granicą. Wnioskodawca świadczy obecnie usługi zarządzania spółkami zależnymi oraz usługi w zakresie obsługi agencji rekrutacyjnych w zakresie zwrotu podatku zapłaconego za granicą dla ich klientów. Spółka zamierza wejść na ASO (alternatywny system obrotu) - NewConnect w drodze prywatnej oferty dokonując emisji akcji w celu pozyskania nowego kapitału lub sprzedaży istniejących akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy. w związku z powyższym planowane wydatki związane z wejściem na NewConnect są następujące:

* koszty audytora,

* koszty doradcy prawnego (due dilligence i część prawna dokumentu informacyjnego),

* koszty autoryzowanego doradcy (obligatoryjny przy wejściu na NewConnect), dotyczące: przygotowania przez tego doradcę dokumentu informacyjnego oraz koszty obsługi spółki w okresie 12 m-cy po wejściu na giełdę,

* koszty domu maklerskiego (obligatoryjne przy wejściu na NewConnect), który pełni rolę animatora rynku przez 12 m-cy od wejścia na giełdę,

* koszty agencji PR i związane z tym koszty ogłoszeń, reklamy, konferencji prasowych, itp.

* koszty formalnoprawne typu: opłaty Giełdy Papierów Wartościowych, KDPW, opłaty sądowe, notarialne, p.c.c., itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od powyższych wydatków związanych z wejściem na NewConnect Spółka może odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących ww. wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, z faktur VAT dokumentujących powyższe wydatki Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony. z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wynika że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi przewidzianymi w tym przepisie zastrzeżeniami (które w analizowanej sprawie nie mają zastosowania). z uwagi na fakt, że analizowane wydatki posłużą Spółce do działalności (czy raczej czynności) opodatkowanych (Zainteresowany świadczy usługi zarządzania spółkami zależnymi oraz usługi w zakresie obsługi agencji rekrutacyjnych w zakresie zwrotu podatku zapłaconego za granicą dla ich klientów), tak więc zostaną spełnione warunki określone w powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie przedmiotowe wydatki nie zostały wymienione w art. 88 ustawy o VAT, który określa kategorie wydatków co do których prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Na poparcie stanowiska Spółki można wskazać pismo Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu, z dnia 27 października 2006 r., sygn. PP II 443/781/2006/PK, w którym czytamy: " (...) Takie wydatki (chociaż niewątpliwie pośrednio) mają wpływ na uzyskiwane przez podmiot gospodarczy przychody chociaż przyszłe i niepewne i zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu mogą być związane za sprzedażą - innymi czynnościami Podatnika, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (spełniając przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Należy zauważyć, iż z uwagi na przystąpienie Polski do Unii Europejskiej przy interpretacji przepisów m.in. ustawy o podatku od towarów i usług należy uwzględnić zapadłe przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości orzeczenia. w jednym z takich orzeczeń z 26 maja 2005 r. (sygn. akt C-465/03) K.v.F. (orzeczenie wstępne) Europejski Trybunał sprawiedliwości stwierdził, wprost iż:

1.

Emisja nowych akcji nie stanowi transakcji objętej zakresem art. 2 (1) VI Dyrektywy VAT.

2.

Artykuł 17 (1) i (2) VI Dyrektywy VAT przyznaje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupionych usług związanych z emisją akcji zakładając, że wszystkie transakcje dokonywane przez podatnika są transakcjami opodatkowanymi VAT.

Jak wynika w szczególności z cytowanego orzeczenia ETS, emisja akcji nie mieści się w zakresie odpłatnego świadczenia usług i nie podlega podatkowi od towarów i usług. z drugiej jednak strony wydatki związane z tą emisją, która miała na celu pozyskanie środków na prowadzenie działalności gospodarczej należy zakwalifikować do wydatków ogólnych działalności gospodarczej, co skutkuje prawem do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków w odpowiednim zakresie (całość/struktura). Dodać należy, iż nie budzi wątpliwości, że ponoszenie wydatków na inne formy uzyskania środków na dofinansowanie działalności np.: koszty uzyskania kredytu bankowego, czy pożyczki dają podstawę do rozliczenia podatku naliczonego. Zatem zasada ta winna dotyczyć wszystkich rodzajów kosztów obsługi pozyskania nowego (dodatkowego) kapitału na dofinansowanie działalności opodatkowanej, realizowanej przez ponoszącego ten koszt. Wobec powyższego oraz mając na względzie przedstawiony przez Podatnika we wniosku z 19 kwietnia 2006 r. stan faktyczny, należało uznać, iż S.A. dokonując wydatków związanych z publiczną emisją akcji - potwierdzonych fakturami VAT - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikających z tych faktur w takiej części jaka odnosi się do sprzedaży opodatkowanej - zgodnie z art. 86 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że emisja akcji nie znajduje się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem dostawą towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani też świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Emisja akcji jest więc zdarzeniem gospodarczym nie objętym zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższych regulacji prawnych, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych w związku z wejściem na NewConnect, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne). Zgodnie z opisanym przez Wnioskodawcę we wniosku zdarzeniem przyszłym, wykonuje on czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, dające prawo do odliczenia podatku naliczonego, a poniesione wydatki związane z wejściem na NewConnect mają związek z rozszerzeniem tej działalności. Oznacza to, że poniesione przez Zainteresowanego wydatki - w sposób pośredni - wpłyną na przyszłe przychody Spółki. Wobec czego przedstawione we wniosku wydatki należy zakwalifikować do ogólnych wydatków dotyczących działalności gospodarczej.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. wydatkami poniesionymi w związku z wejściem na alternatywny system obrotu NewConnect.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl