ILPP2/443-1267/09-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1267/09-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez Spółkę za określone zachowanie nabywcy, polegające na świadczeniu usług marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez Spółkę za określone zachowanie nabywcy, polegające na świadczeniu usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i montażem aparatury elektrycznej (wyłączniki, gniazdka i systemy sterowania oświetleniem). Spółka dostarcza na rynek markowe instalacje elektryczne począwszy od klasycznych wzorców łączników po systemowe rozwiązania dla całych budynków. Produkty markowe to produkty "z wyższej półki". Wysoka jakość produktu implikuje zazwyczaj wysoką cenę. z kolei sprzedaż drogiego produktu wymaga odpowiedniego wysiłku i zaangażowania w zakresie działań marketingowych. Przyjęta strategia marketingowa oparta jest na następujących założeniach:

* nie jest prowadzona sprzedaż na rzecz odbiorców indywidualnych, cała sprzedaż realizowana jest poprzez hurtownie,

* jakość, cena oraz systemowość rozwiązań produktów wymagają poszukiwania większych odbiorców, również generalnych wykonawców inwestycji.

Dostarczając produkty do ogniwa handlu, jakim są hurtownie, Spółka ceduje na nie szereg działań mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży swoich produktów. Za wykonywanie tych działań mających charakter zorganizowany i usystematyzowany Wnioskodawca wypłaca odpowiednie wynagrodzenie.

Zadaniem hurtowników współpracujących z Wnioskodawcą jest poszerzanie grona klientów, dbałość o wzrost poziomu sprzedaży oraz tworzenie pozytywnego wizerunku Spółki. Zadaniem hurtowni jest prowadzenie działań począwszy od czynności przedsprzedażowych, do których niewątpliwie należy poszukiwanie nowych klientów w ramach analizy rozpoczynających się inwestycji w otoczeniu, czy udzielanie pomocy w opracowywaniu wyceny produktów, poprzez prowadzenie akcji informowania o produkcie potencjalnych klientów, sprzedaż i ostatecznie działania posprzedażowe.

Działania zmierzające do zrealizowania wysokiej sprzedaży wiążą się w szczególności z wykonywaniem intensywnych czynności mających na celu przekazanie możliwie szerokiej informacji do klienta. Należy uświadamiać obecnemu, jak i potencjalnemu klientowi cechy wysokiej jakości produktów, a cel ten najlepiej osiągnąć poprzez szkolenia, które kierowane są zarówno do pracowników (handlowców) hurtowni, jak i do jej klientów. Poszerzanie świadomości istnienia i cech produktu to konieczność budowania ekspozycji i prezentowania jej klientom, poinformowanie klienta za pośrednictwem katalogu, broszury czy cennika.

Zadaniem hurtowni jest tworzenie dobrego i wiarygodnego wizerunku Wnioskodawcy, dlatego też sprzedając klientom produkty firmowe, powinna zadbać o jego zadowolenie podtrzymując pozytywne relacje z odpowiednimi osobami, jednocześnie systematycznie monitorując stan tych relacji i poziom zadowolenia klienta. Zatem, w gestii hurtowni będą leżały działania posprzedażowe, obejmujące również systematyczne dostarczanie informacji o stanach magazynowych klienta, a także danych na temat najlepszych wykonawców nabywających produkty. Chcąc osiągnąć efekt identyfikowania hurtowni ze Spółką i w ten sposób budowania większego zaufania klientów do hurtowni, wprowadzono zasadę wspólnego odbywania wizyt u klientów nabywających produkty.

Reasumując odbiorcy hurtowi wyrobów Wnioskodawcy aktywnie uczestniczą w działaniach marketingowych poprzez:

* utrzymywanie ekspozycji produktów Spółki w swoich punktach sprzedaży,

* dystrybucję drukowanych materiałów reklamowych Spółki,

* wspólną pracę handlowców z hurtowni z promotorami sprzedaży Spółki nad inwestycjami obiektowymi, w tym wspólne wizyty u projektantów, instalatorów i inwestorów,

* systematyczne, co najmniej 1 raz na kwartał przygotowywanie zestawień dotyczących wielkości sprzedaży produktów Spółki w poszczególnych oddziałach klienta,

* udział w prowadzonych przez Spółkę badaniach swojej pozycji konkurencyjnej na rynku,

* organizację na zlecenie Spółki szkoleń produktowych dla instalatorów, projektantów, inwestorów.

Powyższe działania skutkują wzrostem sprzedaży produktów Wnioskodawcy.

W związku z wykonywaniem wspomnianych czynności, które mieszczą się w ramach usług marketingowych, Wnioskodawca wypłaca odpowiednie wynagrodzenie. Wynagrodzenie to uzależnione jest od osiągnięcia określonego poziomu sprzedaży na rzecz konkretnej hurtowni lub grupy hurtowni i stanowi do 7% od obrotu, jako miernika skuteczności działań marketingowych podejmowanych przez hurtownie, przy czym w większości przypadków wypłata wynagrodzenia uzależniona jest od osiągnięcia określonego, minimalnego poziomu obrotów. Potwierdzeniem wykonania usług jest wystawiana przez hurtownie faktura VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności wykonywane przez odbiorców hurtowych Spółki stanowią świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane odbiorcom hurtowym, stanowi wynagrodzenie za świadczone przez nich usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pojęcie "świadczenie usług" ma szeroki zakres, gdyż obejmuje każde świadczenie niebędące dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług zawarta w powyższym przepisie jest bardzo szeroka i definiuje zakres opodatkowania VAT w sposób dopełniający definicję dostawy towarów. Jak wynika z powyższego przepisu, aby daną sytuację można było uznać za świadczenie usług, musi wystąpić "świadczenie", tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

W przedstawionym stanie faktycznym za "świadczenie" należy uznać podejmowane przez hurtownie określone działania marketingowe i promocyjne, których skutkiem jest zwiększona sprzedaż produktów Wnioskodawcy o określonej wartości, za które zobowiązuje się on wynagrodzić hurtownie poprzez wypłatę wynagrodzenia, tzw. premii.

Wypłata premii jest ściśle uzależniona od określonego zachowania odbiorców hurtowych, tj. zrealizowania określonego w umowie poziomu obrotu w pewnym okresie. Działania hurtowni niewątpliwie skutkują istotnymi korzyściami po stronie Spółki, gdyż prowadzą do zwiększonych obrotów z tytułu dostawy towarów na rzecz hurtowni, a tym samym zwiększa się uzyskiwany z tego tytułu zysk Spółki. Biorąc pod uwagę, iż Spółka odnosi korzyści z tytułu świadczenia polegającego na podejmowaniu przez hurtownie działań zmierzających do osiągnięcia określonego poziomu obrotów ze Spółką, za które hurtownie otrzymują wynagrodzenie, i które ponad wszelką wątpliwość nie stanowi dostawy towarów. Zdaniem Spółki, spełnione są przesłanki, by uznać czynności wynagradzane przez Spółkę w formie premii za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko znajduje przede wszystkim potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. w piśmie tym stwierdzono, iż "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą.

W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach". Ponadto, Minister Finansów w powyższym piśmie wyodrębnił dwie możliwe sytuacje odnoszące się do wypłaty premii pieniężnych. Zgodnie z treścią wskazanego pisma, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, i tak:

1.

W przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,

2.

Natomiast w przypadkach, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez odbiorcę otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Zainteresowany wskazał, iż w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, wypłata premii związana będzie z osiągnięciem obrotów w pewnym okresie i zdaniem Spółki nie można ich przyporządkować do konkretnych dostaw towarów. Przedmiotowe premie wypłacane są z tytułu przekroczenia określonego pułapu obrotów i nie stanowią obniżenia wynagrodzenia z tytułu dokonanych w danym okresie dostaw towarów. w związku z tym, nie są one przyporządkowane żadnej konkretnej dostawie, ale są wynikiem osiągnięcia przez hurtownie określonego obrotu na ustalonym poziomie. Odnosząc się do kryteriów wskazanych w cytowanym piśmie Ministra Finansów, stwierdzić należy, że premie pieniężne wypłacane przez Spółkę nie mają charakteru dobrowolnego, a ich wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania hurtowni, zaś jej wyliczenie następuje poprzez odniesienie określonego procentu do całkowitej wartości towarów nabytych przez Kontrahentów od Spółki w danym okresie. z tego względu, premie wypłacane przez Spółkę Kontrahentom spełniają kryteria, o których mowa w punkcie 2 powyżej. Stąd też, w myśl powołanego pisma Ministra Finansów, premie te stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym usługi te, tj. konkretne zachowania Kontrahentów, za które wypłacane są premie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych. Zatem w świetle powyższych argumentów i stanowiska reprezentowanego przez Ministra Finansów zasadne jest dokumentowanie przez odbiorców (hurtowni) Spółki otrzymywanych premii pieniężnych za pomocą faktur VAT z wykazanym podatkiem VAT jako wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie nie będące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom (bonusy).

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W przedłożonym wniosku wskazano, iż Wnioskodawca (Spółka) zajmuje się produkcją i montażem aparatury elektrycznej. Spółka nie prowadzi sprzedaży na rzecz odbiorców indywidualnych, cała sprzedaż realizowana jest poprzez hurtownie. Dostarczając produkty do hurtowni, Spółka ceduje na nie szereg działań mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży swoich produktów. Odbiorcy hurtowi wyrobów Wnioskodawcy aktywnie uczestniczą w działaniach marketingowych poprzez:

* utrzymywanie ekspozycji produktów Spółki w swoich punktach sprzedaży,

* dystrybucję drukowanych materiałów reklamowych Spółki,

* wspólną pracę handlowców z hurtowni z promotorami sprzedaży Spółki nad inwestycjami obiektowymi, w tym wspólne wizyty u projektantów, instalatorów i inwestorów,

* systematyczne, co najmniej 1 raz na kwartał przygotowywanie zestawień dotyczących wielkości sprzedaży produktów Spółki w poszczególnych oddziałach klienta,

* udział w prowadzonych przez Spółkę badaniach swojej pozycji konkurencyjnej na rynku,

* organizację na zlecenie Spółki szkoleń produktowych dla instalatorów, projektantów, inwestorów.

Za wykonywanie ww. czynności, które mieszczą się w ramach usług marketingowych, Spółka wypłaca hurtowniom odpowiednie wynagrodzenie. Wynagrodzenie to uzależnione jest od osiągnięcia określonego poziomu sprzedaży na rzecz konkretnej hurtowni lub grupy hurtowni i stanowi do 7% od obrotu, jako miernika skuteczności działań marketingowych podejmowanych przez hurtownie, przy czym w większości przypadków wypłata wynagrodzenia uzależniona jest od osiągnięcia określonego, minimalnego poziomu obrotów.

Zatem w sytuacji, gdy w zamian za wypłacone wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych ma miejsce świadczenie usług marketingowych, do świadczenia których jak wskazał we wniosku Zainteresowany dochodzi w przedmiotowej sprawie, zastosowanie znajdzie przepis art. 8 ust. 1 ustawy.

Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej, w sytuacji, gdy w zamian za udzielenie premii pieniężnych ma miejsce zobowiązanie do prowadzenia działań o charakterze marketingowym - jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, zachowanie nabywców (hurtowni) towarów Wnioskodawcy polegające na świadczeniu usług marketingowych - należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii skutków prawnych jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że w myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

W związku z tym zaznacza się, iż wydana interpretacja indywidualna nie wywiera skutku prawnego w tym zakresie dla kontrahentów Wnioskodawcy (tj. hurtowni).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl