ILPP2/443-1265/10-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1265/10-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko MIASTA, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu "Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu "Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.), w którym Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej Miasto) planuje złożenie wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, o dofinansowanie projektu "Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego". Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towaru i usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Miasto przygotowało wniosek o dofinansowanie projektu pn. " Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego", w ramach ogłoszonego naboru do konkursu zamkniętego Działania IV.2 E-usługi publiczne, IV Osi Priorytetowej "Społeczeństwo informacyjne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013. Obligatoryjnym załącznikiem do ww. wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania przez Beneficjenta - Miasto podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej. Przedmiotem projektu jest rozbudowa istniejącego systemu informatycznego w zakresie wykorzystania miejskiej infrastruktury informacji przestrzennej, do zwiększenia zakresu i dostępności usług świadczonych na drodze elektronicznej. Projekt zakłada również podniesienie skuteczności i efektywności działań jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie wykonywania zadań statutowych, związanych z zarządzaniem kryzysowym i bezpieczeństwem publicznym. Planowane do zastosowania technologie są nowoczesnymi, sprawdzonymi na rynku rozwiązaniami klasy GIS (Geograficzny System Informacji Przestrzennej), ograniczającymi ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych problemów. Rzeczywistość ekonomiczna narzuca konieczność ponoszenia nakładów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Sprawia to, że kluczowe znaczenie dla przyszłego funkcjonowania systemu będzie miała odpowiednia architektura tego systemu, określająca rozmieszczenie danych i sposoby zarządzania nimi, z uwzględnieniem pełnej skalowalności systemu, zakresu i objętości danych.

Wszelkie działania w ramach projektu mają za zadanie podniesienie potencjału technologicznego (informatycznego) w zakresie wykonywania zadań własnych gminy, przy równoczesnym zapewnieniu swobodnego (bezpłatnego) dostępu do informacji i świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną, minimalizując tym samym zjawisko wykluczenia cyfrowego.

Wszystkie uzyskane w ramach projektu wskaźniki produktu i rezultatu, zgodnie z wytycznymi programowymi RPO W stanowić będą własność beneficjenta i nie zostaną w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od zakończenia wdrożenia, zbyte na rzecz osób trzecich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miastu przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu "Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego", wykonaniu studium wykonalności i promocji projektu w związku z wykorzystywaniem go na potrzeby Urzędu Miasta i nieodpłatnym udostępnianiem za pomocą serwisu www.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw prawnych do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższą zasadą wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności niepodlegających temu podatkowi (nieodpłatny dostęp do informacji i świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną).

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Realizuje projekt w ramach realizacji zadań własnych (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, iż Miasto (czynny podatnik podatku od towarów i usług) planuje złożenie wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, o dofinansowanie projektu "Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego". Przedmiotem projektu będzie rozbudowa istniejącego systemu informatycznego w zakresie wykorzystania miejskiej infrastruktury przestrzennej, do zwiększenia zakresu i dostępności usług świadczonych na drodze elektronicznej. Projekt zakłada również podniesienie skuteczności i efektywności działań jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań statutowych, związanych z zarządzaniem kryzysowym i bezpieczeństwem publicznym. Wszelkie działania w ramach projektu mają za zadanie podniesienie potencjału technologicznego (informatycznego) w zakresie wykonywania zadań własnych gminy, przy równoczesnym zapewnieniu swobodnego - bezpłatnego dostępu do informacji i świadczonych usług publicznych drogą elektroniczną. Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie uzyskane w ramach projektu wskaźniki produktu i rezultatu stanowić będą własność Miasta, będą wykorzystywane na potrzeby Urzędu Miasta i nie zostaną zbyte na rzecz osób trzecich, ponadto będą nieodpłatnie udostępniane za pomocą serwisu www. Realizacja przedmiotowego projektu odbywa się w ramach zadań własnych - art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wynika z powyższego, Miasto w przedmiotowej sprawie, będzie wykonywało jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

Wobec powyższego, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jednostką Samorządu Terytorialnego".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl