ILPP2/443-1258/10-2/ISN - Określenie miejsca świadczenia usług transportu towarów wykonywanych na rzecz podmiotów działających na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1258/10-2/ISN Określenie miejsca świadczenia usług transportu towarów wykonywanych na rzecz podmiotów działających na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

1.

prawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia usług,

2.

nieprawidłowe - w zakresie informacji podsumowujących.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz informacji podsumowujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przewozów towarów pojazdami ciężarowymi w ruchu międzynarodowym. Na potrzeby rozliczenia się z ciążących obowiązków podatkowych, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi przewozowe świadczone są na terytorium oraz na rzecz firm działających na terenach państw członkowskich Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem opodatkowania świadczonych przez Zainteresowanego usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jednocześnie, zgodnie z art. 100 ww. ustawy, Spółka składa kwartalną informację podsumowującą wykazując kwoty transakcji z tytułu wewnątrzwspólnotowych świadczeń usług. W niektórych sytuacjach zdarza się, iż podatnik prowadzący działalność gospodarczą na rzecz którego Wnioskodawca wykonał przewóz towarów, nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej i nie podaje mu nr NIP z przedrostkiem kodu kraju. Wobec powyższego w informacji podsumowującej wykazuje on jedynie kwoty transakcji bez podawania nr VAT UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest wykonywanie wewnątrzwspólnotowych usług transportowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą nie posługujących się nr VAT UE oraz wykazywaniem tych transakcji w kwartalnej deklaracji podsumowującej VAT-UE.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli usługa transportu towarów będzie wykonywana na rzecz podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, wówczas zastosowanie znajdzie zasada ogólna dla miejsca świadczenia usług, co oznacza, iż miejsce świadczenia jest wyznaczane przez siedzibę usługobiorcy, lub miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ustawy o VAT). Bez znaczenia, w opinii Zainteresowanego, pozostaje fakt, iż podmioty te nie posiadają nr VAT UE. Natomiast jeżeli chodzi o deklarację podsumowującą brak nr NIP kontrahenta zagranicznego powoduje, iż wykazywana jest jedynie kwota transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia usług, a za nieprawidłowe - w zakresie informacji podsumowujących.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi przewozu towarów. Jest zarejestrowany dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług. Świadczone przez niego usługi wykonywane są na terytorium oraz na rzecz firm działających na terenach państw Unii Europejskiej. W opinii Spółki, miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług, jest stosownie do art. 28b ustawy, miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Na mocy art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz brzmienie powołanych przepisów stwierdzić należy, iż firmy działające na terenie Wspólnoty, na rzecz których Spółka świadczy usługi przewozu towarów, wykonują działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy oraz posiadają status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Ustawodawca wprowadzając wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia, wymienił przypadki, dla których występuje inne niż określone w tym artykule miejsce świadczenia usług.

Dokonując analizy tego przepisu stwierdzić należy, że zawarte w nim wyłączenia nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia wykonywanych przez Zainteresowanego usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule.

Zatem, w związku z tym, że usługi transportu towarów świadczone są na rzecz podatników, o których mowa w art. 28a ustawy, to w świetle wyżej cytowanego przepisu art. 28b ust. 1 ustawy, zaliczyć je należy do usług, dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa, gdzie usługobiorca posiada siedzibę.

W świetle powyższego stanowisko Spółki, zgodnie z którym jeżeli usługa transportu towarów jest wykonywana na rzecz podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, wówczas zastosowanie znajdzie zasada ogólna dla miejsca świadczenia usług, co oznacza, iż miejsce świadczenia jest wyznaczane przez siedzibę usługobiorcy oraz że bez znaczenia pozostaje fakt, iż podmioty te nie posiadają nr VAT, należało uznać za prawidłowe.

Z kolei zasady wykazywania świadczonych usług w informacji podsumowującej wynikają z przepisu art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca, zwane dalej informacjami podsumowującymi.

Mając powyższe na uwadze podkreślić należy, iż podatnicy są zobowiązani do ujmowania powyższych usług w informacjach podsumowujących tylko i wyłącznie w przypadku, gdy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

* usługi te są świadczone na rzecz unijnych podatników VAT lub unijnych osób prawnych, zidentyfikowanych na potrzeby tego podatku w innym państwie członkowskim,

* powyżsi usługobiorcy są zobowiązani do rozliczenia importu usług w swoich państwach członkowskich,

* świadczone usługi, w państwie usługobiorcy, nie podlegają zwolnieniu lub stawce 0%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż zdarza się, że podatnicy na rzecz których Zainteresowany wykonał przewóz towarów nie są zarejestrowani jako podatnicy podatku od wartości dodanej i nie podają mu nr NIP z przedrostkiem kodu kraju. Dlatego też, w informacji podsumowującej Wnioskodawca wykazuje jedynie kwoty transakcji bez podawania nr VAT UE.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Spółka wykonując usługi przewozu towarów na rzecz podatników niezidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, nie ma obowiązku składania informacji podsumowujących z tytułu ich świadczenia.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym brak nr NIP kontrahenta zagranicznego powoduje, iż w informacji podsumowującej wykazywana jest jedynie kwota transakcji, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl