ILPP2/443-1246/12-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1246/12-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie prowadził działalność w zakresie sprzedaży biletów na koncerty, wydarzenia kulturalne oraz sportowe. W około 90% przypadków sprzedaż będzie odbywać się drogą elektroniczną - za pośrednictwem internetu i będzie mieć charakter wysyłkowy. W pozostałych przypadkach sprzedaż będzie miała charakter tradycyjny, klienci będą dokonywać zakupu biletów bezpośrednio w biurze Zainteresowanego. W przypadku sprzedaży gotówkowej dokonywanej na rzecz osób fizycznych w siedzibie Wnioskodawcy każda sprzedaż ewidencjonowana jest za pośrednictwem kasy rejestrującej.

W przypadku sprzedaży internetowej Wnioskodawca jako sprzedawca przyjmować będzie zapłatę za dokonane przez klientów zamówienia wyłącznie na wskazany rachunek bankowy prowadzony przez niego albo za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, którego operatorem jest firma S.A. Obrót z tytułu zamówień przy których klienci wybierają wpłatę na rachunek bankowy wpływać będzie bezpośrednio w całości na rachunek bankowy Zainteresowanego. W przypadku wpłat za zamówienia dokonywane przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, całość obrotu wynikającego ze sprzedaży trafiać będzie na rachunek bankowy serwisu S.A., następnie obrót ten będzie przekazywany na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany w umowie pomiędzy Zainteresowanym a S.A. Każda transakcja dokonywana przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych będzie zawierać informacje pozwalające na zidentyfikowanie każdej transakcji - unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, kwota dokonanego zakupu, tytuł transakcji. S.A. będzie udostępniać powyższe informacje w panelu administracyjnym, do którego Zainteresowany będzie miał stały dostęp.

Na podstawie miesięcznego zestawienia transakcji otrzymywanych od S.A. Wnioskodawca będzie sporządzać miesięczną ewidencję przychodu dla celów podatku od towarów i usług. Analogicznie Zainteresowany będzie postępować w przypadku zamówień, dla których płatność następować będzie bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy - w oparciu o wyciąg bankowy sporządzana będzie ewidencja przychodu dla celów podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca przedkłada wniosek opisując przyszły stan faktyczny celem uzyskania interpretacji indywidualnej, która w przedmiotowej sprawie została wydana dla wspólników spółki cywilnej dnia 13 grudnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku transakcji, które są przez klientów opłacane bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy wystarczające będzie by Zainteresowany dla celów wykazywania podatku od towarów i usług sporządzał ewidencję przychodów w oparciu o wyciąg z rachunku bankowego uwzględniając, że obrót z tytułu prowadzonej działalności przekroczył w okresie rocznym 40 000 zł.

2.

Czy w przypadku transakcji, które są przez klientów opłacane za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych wystarczające będzie by Zainteresowany dla celów wykazywania podatku od towarów i usług sporządzał ewidencję przychodów w oparciu o miesięczne zestawienia otrzymywane przez S.A. uwzględniając, że obrót z tytułu prowadzonej działalności przekroczył w okresie rocznym 40 000 zł.

3.

Czy możliwe jest rozdzielenie ewidencjonowania obrotu dla celów podatku od towarów i usług na ewidencję prowadzoną za pośrednictwem kasy rejestrującej dla obrotu gotówkowego i ewidencję obrotu, który z tytułu sprzedaży trafiać będzie na rachunek bankowy Zainteresowanego.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie spełniać on kryteria upoważniające do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej ustalone w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (poz. 930) w pozycji 37. Zgodnie z przepisem zapłata będzie w całości następować za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z ewidencji dokumentującej wszystkie transakcje - w tym przypadku będzie to wyciąg z rachunku bankowego będzie wynikać jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Ad. 2

Według Zainteresowanego, będzie on spełniać kryteria upoważniające do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej ustalone w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (poz. 930) w pozycji 37. Zgodnie z przepisem zapłata będzie w całości następować na rachunek bankowy, w tym przypadku S.A., udostępniającego serwis płatności elektronicznych, a występującego jako pośrednik w zawarciu transakcji pomiędzy klientem a Zainteresowanym. Środki z transakcji po potrąceniu należnej z tytułu pośrednictwa prowizji będą trafiać w całości na rachunek bankowy Zainteresowanego. Zgodnie z pozycją nr 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (poz. 930) ewidencja transakcji zawieranych za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności pozwala jednoznacznie stwierdzić jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyć. Ewidencja będzie zawierać bowiem takie dane jak: unikalny numer transakcji, numer transakcji Zainteresowanego, datę, godzinę oraz minutę sprzedaży, pełną kwotę zamówienia, bank z jakiego dokonano płatność. Na tej podstawie Wnioskodawca będzie w stanie powiązać każdą transakcję z konkretną zapłatą.

Ad. 3

Zainteresowany uważa, że z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w pozycji 37 jasno wynika, że usługi, za które zapłata w całości następuje na rachunek bankowy są zwolnione z konieczności rejestrowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej. Tym samym interpretuje, że pozostały obrót, w tym gotówkowy np. realizowany tytułem sprzedaży na rzecz klientów w siedzibie Wnioskodawcy powinien być rejestrowany kasą fiskalną. W związku z tym uważa, że istnieje możliwość sporządzania dwóch ewidencji przychodów - w zależności od faktu, czy zapłata za usługę nastąpiła w całości na rachunek bankowy, czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wstawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 11 grudnia 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za wykonaną czynność w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie prowadził działalność w zakresie sprzedaży biletów na koncerty, wydarzenia kulturalne oraz sportowe. W około 90% przypadków sprzedaż będzie odbywać się drogą elektroniczną - za pośrednictwem internetu i będzie mieć charakter wysyłkowy. W pozostałych przypadkach sprzedaż będzie miała charakter tradycyjny, klienci będą dokonywać zakupu biletów bezpośrednio w biurze Zainteresowanego.

W przypadku sprzedaży gotówkowej dokonywanej na rzecz osób fizycznych w siedzibie Wnioskodawcy każda sprzedaż ewidencjonowana będzie za pośrednictwem kasy rejestrującej.

W przypadku sprzedaży internetowej Wnioskodawca jako sprzedawca przyjmować będzie zapłatę za dokonane przez klientów zamówienia wyłącznie na wskazany rachunek bankowy prowadzony przez niego albo za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, którego operatorem jest firma S.A. Obrót z tytułu zamówień przy których klienci wybierają wpłatę na rachunek bankowy wpływać będzie bezpośrednio w całości na rachunek bankowy Zainteresowanego.

W przypadku wpłat za zamówienia dokonywane przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, całość obrotu wynikającego ze sprzedaży trafiać będzie na rachunek bankowy serwisu S.A., następnie obrót ten będzie przekazywany na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany w umowie pomiędzy Zainteresowanym a S.A. Każda transakcja dokonywana przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych będzie zawierać informacje pozwalające na zidentyfikowanie każdej transakcji - unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, kwota dokonanego zakupu, tytuł transakcji. S.A. będzie udostępniać powyższe informacje w panelu administracyjnym, do którego Zainteresowany będzie miał stały dostęp.

Na podstawie miesięcznego zestawienia transakcji otrzymywanych od S.A. Wnioskodawca będzie sporządzać miesięczną ewidencję przychodu dla celów podatku od towarów i usług. Analogicznie Zainteresowany będzie postępować w przypadku zamówień, dla których płatność następować będzie bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy - w oparciu o wyciąg bankowy sporządzana będzie ewidencja przychodu dla celów podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przypadku sprzedaży internetowej Wnioskodawca jako sprzedawca będzie przyjmował zapłatę za dokonane przez klientów zamówienia wyłącznie na wskazany rachunek bankowy prowadzony przez niego albo za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, którego operatorem jest S.A. W przypadku wpłat za zamówienia dokonywane przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, całość obrotu wynikającego ze sprzedaży trafia na rachunek bankowy serwisu, następnie obrót ten jest przekazywany na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany w umowie pomiędzy Zainteresowanym a S.A. Każda transakcja dokonywana przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych zawiera informacje pozwalające na zidentyfikowanie każdej transakcji. udostępnia powyższe informacje w panelu administracyjnym, do którego Zainteresowany ma stały dostęp.

Tym samym zostanie spełniony warunek dotyczący formy zapłaty.

Reasumując, Zainteresowany, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w zakresie sprzedaży biletów na koncerty, wydarzenia kulturalne oraz sportowe, zapłata za które następuje w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy - bezpośrednio, lub za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca (niekorzystający ze zwolnienia podmiotowego - zgodnie z § 3 rozporządzenia) ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług, za które zapłata dokonywana będzie gotówką w siedzibie Spółki.

Natomiast, Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z ewidencjonowania tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, za które cała zapłata następuje za pośrednictwem banku, bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

Zainteresowany wyraził również wątpliwość odnośnie możliwości rozdzielenia ewidencjonowania obrotu dla celów podatku od towarowi usług na ewidencję prowadzoną za pośrednictwem kasy rejestrującej dla obrotu gotówkowego i ewidencje obrotu, który z tytułu sprzedaży trafia na rachunek bankowy Zainteresowanego lub za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych.

W oparciu o przepis art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Istotne jest zatem, w przypadku prowadzenia ww. ewidencji, aby podatnik dysponował odpowiednimi dokumentami, na podstawie których dokonywane są stosowne zapisy w tej ewidencji (np. wyciągi bankowe, faktury zakupu, raporty fiskalne). Ewidencję tę prowadzi podatnik w oparciu o zebraną w tych celach dokumentację, co - pod warunkiem prowadzenia jej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - umożliwia prawidłowe rozliczenie tego podatnika w zakresie podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o VAT nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Ważne jest tylko, aby zawierała ona wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy oraz inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji VAT.

Ustawodawca nie określił szczegółowych wymogów co do formy prowadzenia ewidencji, zatem każdy z podatników sam powinien wybrać taki sposób jej prowadzenia, który ułatwi terminowe i prawidłowe sporządzenie deklaracji na podstawie zgromadzonych w ewidencjach danych.

Należy zaznaczyć, iż ewidencja prowadzona w kasie rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy, w szczególności art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja prowadzona na podstawie art. 111 ustawy dotyczy bowiem części sprzedaży podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyłącznie w przypadku, gdy zawiera dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisu sprawy należy stwierdzić, iż przepisy ustawy nie stanowią o sposobie utrwalania informacji podlegających zamieszczeniu w ewidencji. Dopuszczalne zatem jest prowadzenie ewidencji w każdej formie, jeżeli ewidencja ta zawierać będzie elementy wskazane w art. 109 ust. 3 ustawy, niezależnie od ewidencji prowadzonej w kasie rejestrującej na podstawie art. 111 ustawy, dotyczącej części sprzedaży prowadzonej przez podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - do zaewidencjonowania której podatnik jest zobowiązany właśnie w tej formie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl