ILPP2/443-1234/10-3/BA - Ewidencjonowanie przeprowadzonych transakcji na kasie fiskalnej dla potrzeb podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1234/10-3/BA Ewidencjonowanie przeprowadzonych transakcji na kasie fiskalnej dla potrzeb podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 3 sierpnia 2010 r. r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie fiskalnej przeprowadzonych transakcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie fiskalnej przeprowadzonych transakcji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na terenie Wnioskodawcy został z końcem ubiegłego roku zainstalowany płatny system parkingowy. Osoby wjeżdżające na teren szpitala (poza osobami uprawnionymi) pobierają automatycznie wydawany bilet, przy wyjeździe uiszczają opłatę. Wysokość opłaty jest uzależniona od czasu parkowania i jest naliczana przez program komputerowy będący integralną częścią systemu parkingowego. Program sporządza również zestawienia sprzedaży na podstawie których odprowadzany jest 22% VAT.

W tym roku Zainteresowany zamierza uzupełnić system parkingowy o automatyczną kasę biletową. Jej działanie polega na odczycie danych z biletu parkingowego, naliczeniu i pobraniu opłaty. Opłata może być wnoszona w bilonie lub banknotach, w przypadku nadpłaty kasa automatycznie wydaje resztę.

W skład wyposażeniu kasy wchodzi moduł rejestrujący wszystkie przeprowadzone transakcje z możliwością drukowania zestawień sprzedaży za dowolnie wybrany okres.

Kasa nie jest natomiast wyposażona w moduł rejestrujący (ewidencjonujący), który by spełniał funkcję kasy fiskalnej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

Obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej powstał u niego dnia 6 maja 2005 r.

2.

W Szpitalu zainstalowane są trzy kasy fiskalne:

* do ewidencjonowania obrotu za usługi ksero,

* do ewidencjonowania obrotu za żywienie,

* do ewidencjonowania obrotu za parkowanie na terenie Szpitala.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką, w związku z funkcjonowaniem kasy, Zainteresowany powinien gromadzić dokumentację i za jakie okresy sporządzać zestawienia przeprowadzanych transakcji (dzienne, tygodniowe, miesięczne).

Zdaniem Wnioskodawcy, automatyczna kasa parkingowa nie jest kasą rejestrującą, gdyż nie spełnia kryteriów ani warunków opisanych w § 4 i 5 Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. opublikowanym w Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338.

Ponadto, w związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. - załącznik nr 1 poz. 41 nie jest zobowiązany do instalowania w automatycznej kasie parkingowej modułu służącego do ewidencjonowania sprzedaży (kasy fiskalnej). Zestawienie zbiorcze z automatycznej kasy biletowej rejestrowane na kasie fiskalnej nie mniej niż raz w tygodniu.

Należny podatek VAT Zainteresowany powinien obliczać na podstawie okresowych zestawień sprzedaży generowanych przez automatyczną kasę parkingową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z tej podstawowej reguły wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanej dalej rozporządzeniem.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Z opisu sprawy wynika, iż obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstał u Wnioskodawcy dnia 6 maja 2005 r.

Na podstawie § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 41 załącznika do ustawy wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność: #178;)

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Przypis 2) wskazany pod tabelą załącznika wskazuje, iż zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z opisu sprawy wynika, iż z końcem ubiegłego roku, tj. 2009 r., Wnioskodawca zainstalował płatny system parkingowy. Osoby wjeżdżające na teren szpitala (poza osobami uprawnionymi) pobierają automatycznie wydawany bilet, przy wyjeździe uiszczają opłatę. Wysokość opłaty jest uzależniona od czasu parkowania i jest naliczana przez program komputerowy będący integralną częścią systemu parkingowego. Natomiast w tym roku Zainteresowany zamierza uzupełnić system parkingowy o automatyczną kasę biletową. Jej działanie polega na odczycie danych z biletu parkingowego, naliczeniu i pobraniu opłaty. Opłata może być wnoszona w bilonie lub banknotach, w przypadku nadpłaty kasa automatycznie wydaje resztę. W skład wyposażeniu kasy wchodzi moduł rejestrujący wszystkie przeprowadzone transakcje z możliwością drukowania zestawień sprzedaży za dowolnie wybrany okres. Kasa nie jest natomiast wyposażona w moduł rejestrujący (ewidencjonujący), który by spełniał funkcję kasy fiskalnej. Zainteresowany wskazał, że obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej powstał 6 maja 2005 r. Ponadto, w Szpitalu zainstalowane są trzy kasy fiskalnej do ewidencjonowania obrotu: za usługi ksero, za żywienie oraz co istotne za parkowanie na terenie Szpitala.

Kluczowe znaczenie dla zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę ma fakt, iż czynności które Wnioskodawca zamierza prowadzić w ramach działalności gospodarczej wymienione zostały przez ustawodawcę w załączniku do cyt. wyżej rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r., zwierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania. Jednakże niezwykle istotne w przedmiotowej sprawie jest zastrzeżenie tego przepisu, tj. iż podatnik "nie rozpocznie przed dniem 1 stycznia 2010 r. ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia tych usług, za pomocą kas rejestrujących".

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi parkingowe, które Wnioskodawca zamierza świadczyć za pomocą automatycznej kasy biletowej, która będzie pobierała i wydawała pieniądze, nie będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Bowiem jak wynika z wniosku Zainteresowany rozpoczął ewidencjonowanie tych usług na kasie rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r. (z końcem 2009 r.)

Na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do treści § 2 pkt 18 rozporządzenia, przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

Na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

3.

dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy,

4.

sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...).

W związku z faktem, iż Wnioskodawca na podstawie dokonanej powyżej analizy i w oparciu o opis sprawy nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie świadczonych usług, a urządzenie, które zamierza zainstalować nie jest wyposażone w moduł rejestrujący (ewidencjonujący), który by spełniał funkcję kasy fiskalnej, tym samym obowiązkiem Zainteresowanego będzie ewidencjonowanie każdej usługi płatnego parkowania za pomocą kasy rejestrującej, a także sporządzania fiskalnych raportów dobowych i miesięcznych.

Raporty fiskalne dobowe są sporządzane po zakończeniu sprzedaży w danym dniu i ewidencjonują obrót z tego tytułu oraz wskazują kwoty podatku należnego za daną dobę. Dane o sumarycznym obrocie zostaną wykazane w raporcie fiskalnym miesięcznym.

Natomiast obowiązek sporządzenia raportów fiskalnych za okres miesięczny powstaje po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzać fiskalny raport dobowy, a także raport fiskalny miesięczny zgodnie z przepisem § 2 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl