ILPP2/443-1231/10-4/AD - Brak możliwości odliczenia przez osobę fizyczną podatku VAT naliczonego w związku z organizacją imprezy rekreacyjno-sportowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1231/10-4/AD Brak możliwości odliczenia przez osobę fizyczną podatku VAT naliczonego w związku z organizacją imprezy rekreacyjno-sportowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 3 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 15 października) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu podatnika VAT oraz odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu podatnika VAT oraz odliczenia podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 15 października 2010 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 4 lipca 2010 r. Wnioskodawca zorganizował imprezę rekreacyjno-sportową z udziałem reprezentacji sołectw Gminy Pniewy. Obecnie ubiega się o refundację części kosztów imprezy ze środków unijnych przeznaczonych na realizację Osi 4 Leader w Ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz przyczynia się do realizacji zadań statutowych Lokalnej Strategii Rozwoju LGD (...). Przy organizacji imprezy Wnioskodawca poniósł koszty związane z wynajęciem firmy zapewniającej urządzenia rekreacyjne wraz z obsługą (ścianka wspinaczkowa, most tyrolski, strzelnica paintballowa, tor przeszkód itp.), drukiem ulotek, zakupem koszulek, ubezpieczeniem NNW uczestników, zabezpieczeniem medycznym KPP, stworzeniem strony internetowej, nagłośnieniem imprezy, nagraniem materiału filmowego oraz jego wypaleniem w 50 kopiach na płytach DVD. Podczas organizowanej imprezy Wnioskodawca nie uzyskał żadnego dochodu, a poniósł koszty własne. Poniesione koszty są kwotami brutto zawierającymi podatek VAT. W przypadku pomocy z programu ROW podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym, który może zostać zrefundowany osobom fizycznym niemogącym dokonać rozliczenia podatku VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że występując o indywidualną interpretację podatkową oraz w czasie realizacji projektu działał jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Uczestnicy nie wnosili żadnych opłat wpisowych ani związanych ze sprzedażą biletów wstępu na imprezę, uczestnicy otrzymali nieodpłatnie płyty DVD oraz koszulki jako gadżet projektu. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione były imiennie na Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaki jest status Wnioskodawcy w stosunku do podatku od towarów i usług, jako osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

2.

Czy Zainteresowany nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT, co sprawia że staje się on jego kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej nie ma on możliwości na rozliczenie podatku VAT w corocznym zeznaniu podatkowym, co sprawia, że poniesione podczas organizowanej imprezy koszty związane z opłatami za podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za jego koszt kwalifikowany zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków europejskiego Funduszu Rolnego oraz na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (...).

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" (...) - art. 96 ust. 4 ustawy.

Jednocześnie ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (...), bądź za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale - zgodnie z art. 99 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Zatem, w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R, podmiot uzyskuje formalnie status podatnika podatku od towarów i usług oraz od tego dnia przysługuje mu prawo do wystawiania faktur VAT, jak również do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zorganizował imprezę rekreacyjno-sportową z udziałem reprezentacji sołectw Gminy. Obecnie ubiega się o refundację części kosztów imprezy ze środków unijnych przeznaczonych na realizację Osi 4 Leader w Ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz przyczynia się do realizacji zadań statutowych Lokalnej Strategii Rozwoju LGD (...). Przy organizacji imprezy Wnioskodawca poniósł koszty związane z wynajęciem firmy zapewniającej urządzenia rekreacyjne wraz z obsługą (ścianka wspinaczkowa, most tyrolski, strzelnica paintballowa, tor przeszkód itp.), drukiem ulotek, zakupem koszulek, ubezpieczeniem NNW uczestników, zabezpieczeniem medycznym KPP, stworzeniem strony internetowej, nagłośnieniem imprezy, nagraniem materiału filmowego oraz jego wypaleniem w 50 kopiach na płytach DVD. Podczas organizowanej imprezy Wnioskodawca nie uzyskał żadnego dochodu, a poniósł koszty własne. Poniesione koszty są kwotami brutto zawierającymi podatek VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że występując o indywidualną interpretację podatkową oraz w czasie realizacji projektu działał jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Uczestnicy nie wnosili żadnych opłat wpisowych, ani związanych ze sprzedażą biletów wstępu na imprezę, uczestnicy otrzymali nieodpłatnie płyty DVD oraz koszulki jako gadżety projektu. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione były imiennie na Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie powyższy warunek nie został spełniony bowiem Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a poniesione wydatki nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując, Zainteresowany jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, która nie dokonała stosownego zgłoszenia rejestracyjnego naczelnikowi urzędu skarbowego, nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług i w związku z powyższym, nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z organizacją imprezy rekreacyjno-sportowej.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl