ILPP2/443-123/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-123/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej Gminy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 25 stycznia 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 26 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy X, został utworzony z dniem 30 grudnia 2009 r. i przejął zadania likwidowanej jednostki Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwa Pomocniczego.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. funkcjonował Zakład Gospodarki Komunalnej - Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Gminy, którego główną działalnością było dostarczanie i rozprowadzanie wody, odbiór i oczyszczanie ścieków. Na podstawie Zarządzenia Nr. Wójta Gminy dokonano likwidacji Gospodarstwa Pomocniczego. Likwidacja nastąpiła w wyniku wejścia nowej Ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) oraz Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), którego art. 87 ust. 1 stanowi, że z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega (między innymi) likwidacja gospodarstw pomocniczych gminnych. Na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy, mienie po zlikwidowanym gospodarstwie, należności i zobowiązania przejęła jednostka macierzysta. Następnie, protokołem zdawczo-odbiorczym przekazała nowo utworzonemu zakładowi budżetowemu. Tworząc nową jednostkę organ założycielski nadał jej statut, w którym określił, że przekazuje należności i zobowiązania po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym. Również pracownicy zlikwidowanego gospodarstwa zostali przejęci przez nowy Zakład, na podstawie art. 23 ust. 1, bez rozwiązywania stosunku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, nowo utworzony zakład budżetowy wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych, prawa i obowiązki zlikwidowanego, w celu przekształcenia, gospodarstwa pomocniczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy przewidują zasadę sukcesji podatkowej w przypadku przekształceń poprzez likwidację podmiotów budżetowych. Zainteresowany uważa, iż na podstawie przepisów art. 93 Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r., utworzony zakład budżetowy wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale oraz na podstawie odrębnych ustaw jako państwowe lub samorządowe osoby prawne albo jako państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Artykuł 24 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych stanowi, iż zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

1.

odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;

2.

pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Do przychodów własnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa (art. 24 ust. 2 ww. ustawy).

Ponadto, w myśl art. 25 powołanej ustawy o finansach publicznych:

* zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe (ust. 1 pkt 2),

* likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu; w przypadku państwowego zakładu budżetowego decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa (ust. 3),

* przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji (ust. 5),

* należności i zobowiązania likwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7 (ust. 6),

* należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka (ust. 7).

Gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna - art. 26 ust. 1 powołanej ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, gospodarstwo pomocnicze tworzy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje kierownik jednostki budżetowej (...).

Składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo (art. 27 ust. 3 cyt. ustawy).

W myśl art. 27 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie gospodarstwa pomocniczego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzedniej jego likwidacji.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Natomiast, art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi, iż organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344 z późn. zm.).

Artykuł 87 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r., stanowi, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego (art. 89 ust. 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy, dokonano likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwa Pomocniczego przy Urzędzie Gminy. Główną działalnością Zakładu było dostarczanie i rozprowadzanie wody, odbiór i oczyszczanie ścieków. Likwidacja ta nastąpiła w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241). z dniem 30 grudnia 2009 r. został utworzony zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy, który przejął zadania likwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego. Mienie po zlikwidowanym Zakładzie zostało przekazane Zainteresowanemu na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego przez jednostkę macierzystą. Organ założycielski, tworząc nowy zakład budżetowy, nadał mu statut, w którym określił, że przekazuje należności i zobowiązania, jak również pracowników po zlikwidowanym Gospodarstwie Pomocniczym nowo utworzonemu zakładowi budżetowemu.

Dla rozstrzygnięcia zagadnienia będącego przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, bowiem tylko w takim przypadku np.: występuje możliwość, czy też konieczność dokonania rozliczenia podatkowego przez jeden podmiot w imieniu drugiego podmiotu.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. w przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. w prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, reguluje rozdział 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Ustawodawca, w art. 93-93e ustawy, przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

I tak, zgodnie z art. 93 § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W świetle art. 93 § 2 ustawy, przepis § 1, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Artykuł 93a § 2 ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje m.in. w sytuacji łączenia się i przekształcenia wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj.:

* osób prawnych,

* osobowych spółek handlowych,

* spółek nie mających osobowości prawnej,

* komunalnych zakładów budżetowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy jest zakładem budżetowym, który przejął zadania zlikwidowanej jednostki Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwa Pomocniczego.

Zatem, stwierdzić należy, iż wśród podmiotów wymienionych w cyt. art. 93 i art. 93a Ordynacji podatkowej, nie została wymieniona jednostka budżetowa jaką jest Gospodarstwo Pomocnicze. w związku z tym w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 93-93c ustawy - Ordynacja podatkowa, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tej ustawy, na podstawie których mogło dojść do następstwa podatkowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sukcesja praw i obowiązków występuje tylko w przypadkach wskazanych w rozdziale 14 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym nie ma zastosowania w związku z likwidacją Zakładu Gospodarki Komunalnej Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Gminy, w miejsce którego powołano zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy.

Wobec tego, Wnioskodawca jako nowo utworzony zakład budżetowy, nie może być następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym nie jest sukcesorem prawa i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Tut. Organ informuje, iż ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) wprowadzono zmiany m.in. do ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Ponadto, od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl