ILPP2/443-1223/09-3/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1223/09-3/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Kompleksowa..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Kompleksowa...". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Projekt inwestycyjny pn. "Kompleksowa..." będzie realizowany przez Powiat. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na termomodernizacji budynku z wymianą okien i drzwi, dociepleniem dachu i modernizacji instalacji C.O. Koszty wnioskowanej inwestycji planuje się sfinansować w 15% z budżetu Powiatu, a w 85% w formie dotacji rozwojowej z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego (II Oś Priorytetowa, Działanie II.6 Ochrona powietrza). Ww. przedsięwzięcie nie jest związane ze sprzedażą dodatkową. Budynek Przychodni Rejonowej jest własnością Powiatu i po realizowaniu inwestycji forma własności nie ulegnie zmianie.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

1.

Inwestycja pn. "Kompleksowa..." jest zadaniem własnym powiatu.

2.

Właścicielem gruntów i nieruchomości jest Powiat. Nieruchomość została wydzierżawiona Sp. z o.o. na podstawie umowy dzierżaw. Sp. z o.o. jest spółką powołaną przez Powiat ze 100% udziałem Powiatu. Sp. z o.o. zarejestrowana została w Krajowym Rejestrze Sądowym. Sp. z o.o. płaci czynsz w wysokości 1.000 zł netto + podatek VAT 22% miesięcznie. Koszty związane z eksploatacją nieruchomości ponosi Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Powiat prosi o wydanie interpretacji indywidualnej niezbędnej jako załącznik nr 7 do wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX w sprawie czy istnieje możliwości prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. "Kompleksowa...".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, uważa że nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT przy realizacji projektu pn. "Kompleksowa..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwany dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Zaznaczyć należy, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem określonym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. promocja i ochrona zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt z zadań własnych pn. "Kompleksowa..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na termomodernizacji budynku z wymianą okien i drzwi, dociepleniem dachu i modernizacji C.O. Koszty wnioskowanej inwestycji planuje się sfinansować w 15% z budżetu Powiatu, a w 85% w formie dotacji rozwojowej z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego (II Oś Priorytetowa, Działanie II.6 Ochrony powietrza). Ww. przedsięwzięcie nie jest związane ze sprzedażą dodatkową. Budynek Przychodni Rejonowej jest własnością Powiatu i po realizacji inwestycyjnej forma własności nie ulegnie zmianie. Właścicielem gruntów i nieruchomości jest Powiat. Nieruchomość została wydzierżawiona Sp. z o.o. na podstawie umowy dzierżawy. Koszty związane z eksploatacją nieruchomości ponosi Sp. z o.o.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że przekazanie podmiotowi praw do używania i czerpania pożytków z przedmiotu umowy dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego dokonując dzierżawy Przychodni Rejonowej świadczy usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej.

Z tytułu dzierżawy Powiat osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w związku z przekazaniem nieruchomości do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy, poniesione przez Powiat wydatki na inwestycję są wydatkami związanymi z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż jak wynika z ustawy o podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 zał. nr 4, ze zwolnienia od podatku korzystają usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe, sklasyfikowane do PKWiU ex 70.20.11, gdzie ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Wnioskodawca wskazał, iż najemca płaci czynsz obciążony 22% podatkiem VAT, w związku z czym spełnione zostaną przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych unormowań i przedstawionych okoliczności wynika, że w omawianej sprawie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi, w postaci uzyskiwanego obrotu z tytułu dzierżawy.

Reasumując, Powiat będzie miał możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją pn. "Kompleksowa...", gdyż spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl