ILPP2/443-1215/12-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1215/12-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt.: (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt.: (...).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie składa deklaracji VAT. W I kwartale 2010 r. Stowarzyszenie realizując cele statutowe złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 9 lutego 2011 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. Jej celem jest przywrócenie funkcjonalności (...) Rynku poprzez odbudowę dawnego miejsca spotkań w miejscowości (...) pełniącego funkcję turystyczną poprzez miejsce spotkań przybyłych turystów jak i lokalnej społeczności.

W ramach realizacji operacji wykonano prace budowlane związane z budową nawierzchni z kostki oraz małą architekturę. Za wykonane usługi i dostarczone materiały wystawiono faktury VAT, które Stowarzyszenie uiściło w terminie.

W wyniku realizacji ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego dochodu. Modernizacja (...) Rynku, przeprowadzona w związku z realizacją operacji, nie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stąd wszystkie poniesione przez Stowarzyszenie wydatki, uwidocznione na fakturze VAT, w tym podatek VAT, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy. Niemniej refundacja poniesionego, w związku z realizacją operacji, podatku VAT, wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest bowiem zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie, w którym przeprowadzone w wyniku realizacji operacji warsztaty mogłyby być wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, prawo do odzyskania poniesionego podatku VAT przysługuje podatnikowi VAT w sytuacji gdy podatnik ten wykorzystuje towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższy stan prawny wyklucza możliwość odzyskania uiszczonego przez Stowarzyszenie podatku VAT, z uwagi na fakt, iż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT.

Dodatkowo operacja, w ramach której został poniesiony podatek VAT, służyła realizacji celów operacji, a przeprowadzona w wyniku jej realizacji modernizacja (...) Rynku nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w związku z tym, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt.: (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W I kwartale 2010 r. Stowarzyszenie realizując cele statutowe złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji) w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Jej celem jest przywrócenie funkcjonalności (...) Rynku poprzez odbudowę dawnego miejsca spotkań w miejscowości (...) pełniącego funkcję turystyczną poprzez miejsce spotkań przybyłych turystów jak i lokalnej społeczności.

W ramach realizacji operacji wykonano prace budowlane związane z budową nawierzchni z kostki oraz małą architekturę.

W wyniku realizacji ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego dochodu. Modernizacja (...) Rynku, przeprowadzona w związku z realizacją operacji, nie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przeprowadzona modernizacja w związku z realizacją operacji, nie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl