ILPP2/443-1214/11-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1214/11-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011 r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Stowarzyszenie lub LGD) złożył wniosek aplikacyjny na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa na wybór lokalnej grupy działania, której celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Umowa Ramowa została podpisana w dniu 26 czerwca 2009 r. Po podpisaniu tej umowy koszty funkcjonowania LGD są w 100% finansowane - w ramach PROW - z ww. Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W związku z wyborem Wnioskodawcy do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Stowarzyszenie w ramach zagwarantowanych środków, pokrywa następujące rodzaje kosztów: koszty utrzymania biura (telefon, internet, koszty zatrudnienia pracowników, obsługi księgowej, zakupu komputerów, drukarek, materiałów biurowych itp.), promocji LSR i funduszy europejskich, szkoleń potencjalnych beneficjentów.

Ponadto Zainteresowany będzie mógł ze środków unijnych sfinansować projekt współpracy z innymi LGD dotyczący wymiany doświadczeń lub realizacji wspólnego projektu dla dobra obszarów objętych LSR współpracujących stowarzyszeń.

Stowarzyszenie nie było, nie jest i nigdy nie będzie czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie, nie składało i nie składa deklaracji podatkowej VAT-7.

Celem realizowanego projektu jest zapewnienie funkcjonowania lokalnej grupy działania, która pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem, tj. Gminy. Do zadań LGD należy szkolenie, doradzanie potencjalnym beneficjentom, za które to czynności beneficjenci nie płacą. Poprzez prowadzenie działań promocyjnych Stowarzyszenie zachęca mieszkańców i instytucje do składania wniosków o przyznanie dofinansowania na realizację ich projektów. Następnie jest przeprowadzane postępowanie konkursowe, w wyniku którego zostają wybrane projekty, które spełniają warunki określone w LSR. Umowy o dofinansowanie wybranych projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez organ administracji rządowej - ARiMR oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, tj. Urząd Marszałkowski Województwa.

W roku 2011 Zainteresowany będzie wykonywał czynności edukacyjne i informacyjne dot. Osi 4 L. w ramach PROW na lata 2007-2013 dla obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju. Celem tych czynności jest zapoznanie mieszkańców z ideą L., LSR oraz przygotowanie ich do "możliwie najlepszego wykorzystania zasobów społecznych, ekonomicznych, naturalnych, kulturowych i historycznych w rozwoju LGD i w efekcie poprawy jakości życia mieszkańców" (cyt. z LSR). Zadaniem Wnioskodawcy jest też informowanie beneficjentów jakie projekty będą wspierane z PROW oraz pomaganie przy wypełnianiu wniosków o dofinansowanie, o płatność. Niniejsze czynności odpowiadają poz. 7 "Usługi w zakresie edukacji - załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i w związku z tym są zwolnione od podatku.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów LGD są nieodpłatne.

W 2011 r. nie będą dokonywane zakupy mienia, a jedynie artykuły papiernicze, piśmiennicze, promocyjne, informatory itp., potrzebne do szkoleń i promowania LGD. Szkolenia i materiały promocyjne są nieodpłatne. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych w roku 2011 nie przekroczy kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 €.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w ramach programu L. nie odpowiadają czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy LGD ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE) (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013) w sytuacji, gdy nie jest on czynnym podatnikiem podatku VAT i dane zakupy nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja przez niego projektu nie prowadzi w roku 2011 i w przyszłych latach nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym płatnikiem podatku.

Z uwagi na powyższe LGD nie może obniżyć kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w całości finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W żadnym okresie swojej działalności nie ma on obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Zainteresowany wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dla roku 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Przepisy ustawy stanowią o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny na wybór lokalnej grupy działania, której celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W związku z wyborem Wnioskodawcy do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Stowarzyszenie w ramach zagwarantowanych środków, pokrywa następujące rodzaje kosztów: koszty utrzymania biura (telefon, internet, koszty zatrudnienia pracowników, obsługi księgowej, zakupu komputerów, drukarek, materiałów biurowych itp.), promocji LSR i funduszy europejskich, szkoleń potencjalnych beneficjentów.

Ponadto Zainteresowany będzie mógł ze środków unijnych sfinansować projekt współpracy z innymi LGD dotyczący wymiany doświadczeń lub realizacji wspólnego projektu dla dobra obszarów objętych LSR współpracujących stowarzyszeń.

Stowarzyszenie nie było, nie jest i nigdy nie będzie czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie. LGD nie składało i nie składa deklaracji podatkowej VAT-7.

Celem realizowanego projektu jest zapewnienie funkcjonowania lokalnej grupy działania, która pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem, tj. Gminy. Do zadań LGD należy szkolenie, doradzanie potencjalnym beneficjentom, za które to czynności beneficjenci nie płacą. Poprzez prowadzenie działań promocyjnych Stowarzyszenie zachęca mieszkańców i instytucje do składania wniosków o przyznanie dofinansowania na realizację ich projektów. Następnie jest przeprowadzane postępowanie konkursowe, w wyniku którego zostają wybrane projekty, które spełniają warunki określone w LSR.

W roku 2011 Zainteresowany będzie wykonywał czynności edukacyjne i informacyjne dot. Osi 4 L. w ramach PROW na lata 2007-2013 dla obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju. Celem tych czynności jest zapoznanie mieszkańców z ideą L., LSR oraz przygotowanie ich do "możliwie najlepszego wykorzystania zasobów społecznych, ekonomicznych, naturalnych, kulturowych i historycznych w rozwoju LGD i w efekcie poprawy jakości życia mieszkańców" (cyt. z LSR). Zadaniem Wnioskodawcy jest też informowanie beneficjentów jakie projekty będą wspierane z PROW oraz pomaganie przy wypełnianiu wniosków o dofinansowanie, o płatność. Niniejsze czynności odpowiadają poz. 7 "Usługi w zakresie edukacji - załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i w związku z tym są zwolnione od podatku.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów LGD są nieodpłatne.

W 2011 r. nie będą dokonywane zakupy mienia, a jedynie artykuły papiernicze, piśmiennicze, promocyjne, informatory itp., potrzebne do szkoleń i promowania LGD. Szkolenia i materiały promocyjne są nieodpłatne. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych w roku 2011 nie przekroczy kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 €.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w ramach programu L. nie odpowiadają czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż LGD nie jest podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynnościami opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE) (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013).

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie opisanego zdarzenia przyszłego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie przedstawionego stanu faktycznego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2011 r. nr ILPP2/443-1214/11-2/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl