ILPP2/443-1210/09-5/SJ - Sposób określenia przedmiotu transakcji na fakturze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1210/09-5/SJ Sposób określenia przedmiotu transakcji na fakturze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.) uzupełnionym pismem sporządzonym w listopadzie 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę książek. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem sporządzonym w listopadzie 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.), w którym Wnioskodawczyni doprecyzowała opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza zakupić używane książki obcojęzyczne w hurtowniach prowadzących handel odzieżą importowaną z krajów Europy Zachodniej. Hurtownicy nie chcą wystawić faktury VAT z wyszczególnieniem na niej książek. Chcą jedynie wpisać na fakturze, że zakupiona zostaje odzież używana, choć w rzeczywistości będą to książki.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż obecnie, w przypadku wystawiania faktur na sprzedaż książek używanych posiadających symbol ISBN, stosuje kod PKWiU 22.11.20 i stawkę 0% (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. - Dz. U. Nr 212, poz. 1336 - § 9 ust. 1 pkt 10). w przypadku książek bez symbolu ISBN - stosuje stawkę 22% VAT, a w przypadku słowników, encyklopedii i nowych książek - stosuje PKWiU 22.11.

Ponadto, Wnioskodawczyni korzysta z ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT i przy takim sposobie rozliczenia chciałaby pozostać.

Zainteresowana nabywa książki używane w punkcie skupu surowców wtórnych, który również korzysta z ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT.

W przyszłości Wnioskodawczyni również chciałaby nabywać książki w hurtowniach odzieży używanej, które stosują ogólne zasady opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość wystawienia przez Zainteresowaną faktury VAT, na której wpisze sprzedaż książek, jeśli na fakturze zakupu wpisano, że zakupiona została odzież używana - brak zgodności między fakturą zakupu i fakturą sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwy jest zakup książek jako odzieży używanej i sprzedawanie ich (opisywanie na fakturze dotyczącej sprzedaży) jako książek i stosowanie obniżonej stawki VAT (0%) w przypadku książek oznaczonych symbolem ISBN, o ile na fakturze dotyczącej sprzedaży zamieszczony zostanie symbol PKWiU 22.11.20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Z przytoczonych przepisów wynika, jakie wymagania musi spełniać faktura VAT. Jednym z nich jest wymóg zawarcia na tym dokumencie nazwy towaru lub usługi. Sprzedawca zobowiązany jest więc do wskazania nazwy towaru lub usługi tak, aby możliwe było przyporządkowanie temu towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatku VAT.

Wprawdzie przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "nazwa towaru/usługi" oraz nie określają źródła stosowania tych nazw, jednakże przez nazwę towaru lub usługi należy rozumieć, zgodnie ze "Słownikiem Języka Polskiego" (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) nazwę jednostkową, tj. nazwę mającą tylko jeden desygnat. Oznacza to, że stosowania na fakturze nazwa winna być przypisana sprzedawanemu towarowi lub świadczonej usłudze i jednoznacznie ją identyfikować. Nazwa towaru lub usługi na fakturze powinna być tak skonstruowana, aby można było na jej podstawie dokładnie określić indywidualnie zakupiony towar lub usługę.

Natomiast używanie nazw grup usług zamiast jednoznacznie definiującej towar lub usługę nazwy indywidualnej jest naruszeniem obowiązujących przepisów.

Jednocześnie nazwa usługi (towaru) na fakturze musi być tak skonstruowana, aby można było na tej podstawie w połączeniu z ceną dokładnie określić jaki został zakupiony towar czy usługa. Dopiero powyższe skutecznie zagwarantuje konsumentowi prawo do otrzymania dowodu nabycia towaru lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawienia dowodu potwierdzającego jej wykonanie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż sprzedawca jest zobowiązany opisać na fakturze każdy towar, podać jego nazwę, tak aby do użytej nazwy towaru możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatkowej i by użyta nazwa była, co do istoty, zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem oraz, aby powiązanie tej nazwy z ceną pozwoliło na indywidualne określenie sprzedawanego towaru.

Jak wskazano powyżej, sposób przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług określa sam sprzedawca uwzględniając asortyment sprzedawanych towarów i usług. Jednocześnie, im większy jest zakres towarów i usług w danej grupie, to wymaga on bardziej szczegółowego określenia nazwy towaru lub usługi w celu jej prawidłowej identyfikacji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza nabywać używane książki obcojęzyczne w hurtowniach prowadzących handel odzieżą używaną importowaną z krajów Europy Zachodniej. Za przedmiotowy towar hurtownie będą wystawiały fakturę VAT dokumentującą zakup odzieży używanej bez wyszczególnienia na niej rzeczywistej sprzedaży (używanych książek obcojęzycznych). Zainteresowana dokonując dostawy przedmiotowych książek będzie stosowała obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0%, a na wystawionej fakturze będzie umieszczała nazwę książki z podaniem symbolu PKWiU 22.11.20.

W wydanej w dniu 24 listopada 2009 r. interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-1210/09-4/SJ dotyczącej stawki podatku na dostawę książek stwierdzono, iż Wnioskodawczyni przy dostawie książek, które zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 22.11.20, zastosowanie ma stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0%, o ile książki te, są książkami o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się, iż Zainteresowana o ile wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż książek używanych, będzie miała obowiązek wpisać jako nazwę towaru - książka i zastosować właściwą dla niej stawkę.

Jak wskazała we wniosku Zainteresowana, przedmiotem obrotu jest sprzedaż książek używanych, które zamierza ona nabywać w hurtowniach odzieży używanej. Zakup dokumentowany będzie fakturami, na których jako towar będzie widnieć "odzież używana". Zgodnie z dokonaną analizą powołanych wyżej przepisów Wnioskodawczyni ma obowiązek na wystawionych fakturach wskazać rzeczywisty przedmiot transakcji, tj. książki. Bez znaczenia pozostaje fakt, jaka nazwa widnieje na fakturze zakupu, gdyż to na wystawiającym fakturę ciąży obowiązek prawidłowego dokumentowania transakcji z zachowaniem przepisów prawa podatkowego.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w celu identyfikacji towaru zakupionego z towarem będącym przedmiotem sprzedaży Zainteresowana, w przedmiotowej sprawie, mogłaby opisać fakturę zakupu, wskazując w sposób jednoznaczny co było przedmiotem tej transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl