ILPP2/443-121/10-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-121/10-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, Szkoła prowadziła dla młodzieży uczącej się w Zespole Szkół (dalej: Wnioskodawca) kursy i warsztaty w formie edukacyjnych zajęć pozalekcyjnych.

Szkoła jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz jest objęta zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Szkoła ma nadany numer NIP i świadczy na podstawie umów cywilnoprawnych usługi w zakresie czynności opodatkowanych takich jak: najem, dzierżawa majątku.

W związku z czynnościami należny podatek VAT jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. Interpretując zapis art. 86 ustawy o podatku VAT, należy stwierdzić, że Szkole nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Zainteresowany nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

W wykazie załączników do końcowego wniosku o płatność wymagane jest od beneficjenta załączenie informacji w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

Szkoła jest placówką publiczną samorządu terytorialnego Powiatu, kształcącą młodzież ponadgimnazjalną przede wszystkim z terenów wiejskich.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Szkoła jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz jest objęta zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zespól Szkół jest szkołą publiczna prowadzoną przez Powiat. Jak wynika to z ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. - art. 5 - (Dz. U. Nr 56, poz. 458) szkoła jest placówką publiczną samorządu terytorialnego i realizuje zadania powiatu nałożone przepisami prawa samorządowego.

2.

W związku z realizacją projektu Szkoła poniosła następujące wydatki:

* koszty związane z zarządzaniem projektem, takie jak; koszty obsługi księgowej, wynagrodzenie: koordynatora, asystenta ds. organizacyjnych, koszty usług: telefonicznych, pocztowych, materiałów biurowych, prowadzenie wyodrębnionego rachunku bankowego, zakupu wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu, koszty wykorzystania i utrzymania pomieszczeń (m.in. energia elektryczna, koszty ogrzewania),

* koszty związane z promocją projektu (zakup materiałów i usługi związane z opracowaniem strony internetowej, projektu podsumowującego i poczęstunku dla uczestników projektu),

* koszty związane z rekrutacją uczestników (zakup materiałów biurowych),

* koszty związane z prowadzeniem dla uczniów warsztatów z przedsiębiorczości, zajęć z ICT, kursu j. angielskiego (zakup materiałów, usługi przewozu młodzieży i posiłków),

* koszty wykonanej usługi kursu wózków widłowych i kursu prawa jazdy kat. b dla uczniów Szkoły.Realizowany projekt skierowany był do młodzieży Zespołu Szkół tzn. beneficjentami projektu byli uczniowie Szkoły. Wszystkie poniesione wydatki związane były z realizacją projektu.

3.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu były wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, Szkoła nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, prowadził dla młodzieży uczącej się kursy i warsztaty w formie edukacyjnych zajęć pozalekcyjnych. Szkoła jest placówką publiczną samorządu terytorialnego Powiatu, kształcącą młodzież ponadgimnazjalną przede wszystkim z terenów wiejskich - ma nadany numer NIP i świadczy na podstawie umów cywilnoprawnych usługi w zakresie czynności opodatkowanych takich jak: najem, dzierżawa majątku. w związku z realizacją projektu Zainteresowany poniósł wydatki związane z: zarządzaniem i promocją projektu, rekrutacją uczestników, prowadzeniem dla uczniów warsztatów z przedsiębiorczości, zajęciami z ICT, kursami j. angielskiego oraz kosztami wykonanej usługi kursu wózków widłowych i kursu prawa jazdy kat. b dla uczniów Szkoły. Realizowany projekt skierowany był do młodzieży Zespołu Szkół tzn. beneficjentami projektu byli uczniowie Szkoły. Wszystkie poniesione wydatki związane były z realizacją projektu. Wszystkie faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu były wystawiane na Wnioskodawcę.

Zdaniem Zainteresowanego, jak wynika to z ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 56, poz. 458) szkoła jest placówką publiczną samorządu terytorialnego i realizuje zadania powiatu nałożone przepisami prawa samorządowego. w opinii Wnioskodawcy, zgodnie z interpretacją art. 86 ustawy VAT, Szkoła nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunki te nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeżeli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, pod warunkiem, że poniesione wydatki nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl