ILPP2/443-1208/12-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1208/12-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży gier liczbowych oraz losów loterii pieniężnych na rzecz i w imieniu Totalizatora Sportowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży gier liczbowych oraz losów loterii pieniężnych na rzecz i w imieniu Totalizatora Sportowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej gazet i artykułów piśmiennych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach. Zainteresowana podpisała również umowę agencyjną z Totalizatorem Sportowym, zgodnie z którą jest upoważniona i zobowiązana do przyjmowania zakładów na gry liczbowe, zgodnie z treścią regulaminu danej loterii pieniężnej oraz jest upoważniona i zobowiązana do wypłacania grającym wygranych. W miejscu prowadzonej działalności zainstalowano terminal loteryjny. Za wykonanie umowy Zainteresowana otrzymuje miesięczne wynagrodzenie prowizyjne za sprzedaż zakładów na gry liczbowe oraz losów loterii pieniężnych organizowanych przez Totalizator Sportowy, na podstawie wystawionego rachunku. Całość obrotów ze sprzedaży zakładów i losów loteryjnych jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej jako "lotto" ze stawką "zw" prowadzona na rzecz lub w imieniu innych podmiotów. Prawdopodobnie od miesiąca grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni straci prawo do zwolnienia od podatku VAT w wyniku przekroczenia uprawniającego ją limitu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży gier liczbowych oraz losów loterii pieniężnych na rzecz i w imieniu Totalizatora Sportowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz i w imieniu Totalizatora Sportowego. Stosownie do § 7 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanego dalej rozporządzeniem, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonanie usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.

Z kolei zgodnie z art. 111 ust. 3b ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis (tekst jedn.: art. 111 ust. 3b ustawy) ustanawia wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu.

Powyższe przepisy są powtórzeniem zapisu wynikającego z § 7 ust. 1 pkt 9 oraz ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.).

Wyżej powołany przepis art. 111 ust. 3b wprowadzony został do ustawy o podatku od towarów i usług za pomocą przepisu art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Zgodnie z art. 11 pkt 1 tej ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2011 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 25, art. 2 i 9, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2011 r.

Według art. 9 ust. 7 ww. ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż w chwili obecnej Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej gazet i artykułów piśmiennych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach. Zainteresowana podpisała również umowę agencyjną z Totalizatorem Sportowym, zgodnie z którą jest upoważniona i zobowiązana do przyjmowania zakładów na gry liczbowe, zgodnie z treścią regulaminu danej loterii pieniężnej oraz jest upoważniona i zobowiązana do wypłacania grającym wygranych. W miejscu prowadzonej działalności zainstalowano terminal loteryjny. Za wykonanie umowy Zainteresowana otrzymuje miesięczne wynagrodzenie prowizyjne za sprzedaż zakładów na gry liczbowe oraz losów loterii pieniężnych organizowanych przez Totalizator Sportowy, na podstawie wystawionego rachunku. Całość obrotów ze sprzedaży zakładów i losów loteryjnych jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej jako "lotto" ze stawką "zw" prowadzona na rzecz lub w imieniu innych podmiotów. Jak wskazała Wnioskodawczyni, prawdopodobnie od miesiąca grudnia 2012 r. utraci prawo do zwolnienia od podatku VAT w wyniku przekroczenia uprawniającego ją limitu.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży gier liczbowych oraz losów loterii pieniężnych prowadzonej na rzecz Totalizatora Sportowego na podstawie umowy agencyjnej.

Jak wskazują powołane przepisy dotyczące ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, co do zasady pośrednik, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrotu z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Należy jednak zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 46 ww. załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Z kolei, zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 46 ww. załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Stosownie do unormowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Powyżej przedstawione regulacje nie nasuwają wątpliwości, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w poz. 46 załącznika do rozporządzenia dotyczy określonych czynności wykonywanych przez podatnika.

Jest to więc zwolnienie przedmiotowe i obejmuje dostawę towarów i świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Dla zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie ma więc znaczenia jaki podmiot dokonuje tej sprzedaży, decydujące znaczenie ma fakt, że czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier.

Jak wynika z treści wniosku, Spółka podpisała umowę agencyjną z Totalizatorem Sportowym, zgodnie z którą jest upoważniona i zobowiązana do przyjmowania zakładów na gry liczbowe, zgodnie z treścią regulaminu danej loterii pieniężnej oraz jest upoważniona i zobowiązana do wypłacania grającym wygranych.

W tym miejscu należy wskazać na art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), zgodnie z którym grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to loterie pieniężne, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych - rozumie się przez to wydzielone miejsce, w którym przyjmowane są zakłady totalizatora lub bukmacherstwa, na podstawie zatwierdzonego regulaminu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z tytułu sprzedaży gier liczbowych oraz losów loterii pieniężnych na rzecz i w imieniu Totalizatora Sportowego, bowiem sprzedaż w zakresie tych czynności korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania:

* do dnia 31 grudnia 2012 r. - na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 46 załącznika do tego rozporządzenia,

* od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. - na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujący w powiązaniu z poz. 46 załącznika do tego rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym ma ona obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz i w imieniu Totalizatora Sportowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl