ILPP2/443-1202/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1202/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w części dotyczącej imprezy integracyjno-szkoleniowej oraz festynu w części w jakim dotyczy pracowników,

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w części dotyczącej festynu na rzecz mieszkańców oraz w zakresie świadczenia usług cateringowych na rzecz pracowników.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w związku z organizacją imprezy integracyjno-szkoleniowej i festynu oraz świadczenia usług cateringu na rzecz pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud takich wyrobów jak: miedź, metale szlachetne i pozostałe metale nieżelazne, sprzedaż tych wyrobów podlega opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolnione.

W ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje spotkania/imprezy, których odbiorcami są zarówno jej pracownicy, jak i osoby spoza firmy.

Ze względu na charakter organizowanych imprez/spotkań występują imprezy integracyjno-szkoleniowe, a także imprezy/festyny organizowane w związku z obchodami jubileuszowymi Wnioskodawcy.

Imprezy integracyjno-szkoleniowe, polegają na zorganizowaniu dla pracowników Spółki szkoleń wyjazdowych połączonych z integracją. W trakcie takich wyjazdów (gdzie pracodawca pokrywa również koszt noclegu) pracownicy uczestniczą każdego dnia w szkoleniach o tematyce zgodnej z profilem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej oraz zakresem obowiązków wykonywanych przez pracownika. Podczas wyjazdu integracyjno-szkoleniowego organizowana jest dla pracowników uroczysta kolacja z oprawą muzyczną. Ponadto Spółka organizuje pracownikom, w czasie wolnym, zajęcia dodatkowe o charakterze sportowo-rekreacyjnym.

Udział w tego rodzaju szkoleniu (wyjeździe) jest obowiązkowy. Całość szkolenia (pobyt, szkolenie), Spółka finansuje ze środków własnych, a pracownik nie ponosi z tego tytułu odpłatności. Wymienione imprezy integracyjno-szkoleniowe odbywają się zarówno w dniach roboczych, jak i w dniach wolnych od pracy.

Organizację tego typu wyjazdów Spółka powierza jednemu podmiotowi gospodarczemu, od którego nabywa jedną kompleksową usługę dotyczącą organizacji jednej imprezy, przy czym w przypadku imprez wyjazdowych występują sporadyczne przypadki, że koszty noclegów i wyżywienia pracowników dokumentowane są odrębną fakturą wystawianą przez hotel (w którym dokonano zakwaterowania pracowników).

Z okazji obchodów jubileuszu powstania Spółki, Wnioskodawca organizuje festyn, tj. imprezę artystyczno-rozrywkową, na którą składają się koncerty zespołów, konkursy, zawody sportowe, pokazy sprzętu używanego w górnictwie itp. Impreza ma charakter otwarty, kierowana jest do pracowników jak i nieograniczonej liczby mieszkańców i okolicznych miejscowości.

Spółka zleca organizację festynu jednemu podmiotowi, który w ramach kompleksowej usługi zapewnia m.in. infrastrukturę i bezpieczeństwo (wymagane prawem zezwolenia, wynajęcie terenu, organizacja parkingu, scen, miejsc siedzących w strefie cateringowej, obsługa sanitarna, transport, energia, ubezpieczenie i wszelkie inne czynności niezbędne do przygotowania imprezy), część artystyczną oraz rekreacyjno-rozrywkową, a także catering dla artystów i ekip technicznych obsługujących festyn.

Ponadto w ramach powyższej usługi Wnioskodawca nabywa catering w formie zestawów żywieniowych o określonej wartości X, które wydawane będą w trakcie festynu na podstawie talonów konsumpcyjnych.

Dystrybucji talonów konsumpcyjnych dokona Wnioskodawca, zgodnie z regulacjami wewnętrznymi. Osobami uprawnionymi do otrzymania talonu uprawniającego do skorzystania z usługi cateringowej (zestawu żywieniowego) są pracownicy Spółki, którzy ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność. Pozostała wartość zestawu żywieniowego, za którą pracownik nie ponosi odpłatności stanowi jego przychód podatkowy.

Zakup każdego zestawu żywieniowego finansowany jest przez Spółkę z trzech źródeł:

* ze środków obrotowych Spółki,

* ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

* z odpłatności ponoszonej przez pracownika otrzymującego talon.

Udział w festynie, tj. koncertach, zawodach i konkursach itp. jest nieodpłatny.

Wszystkie wymienione we wniosku usługi nabywane są przez Wnioskodawcę od firm zewnętrznych, co udokumentowane jest fakturami VAT, faktura za ww. usługi cateringowe - zestawy żywieniowe (wydawane na festynie) wystawiana jest również na Spółkę (mimo różnych źródeł ich finansowania). Podatek naliczony wykazany na fakturach odliczany jest przez Spółkę od podatku należnego, za wyjątkiem usług hotelowych czy restauracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., organizacja przez Spółkę imprez integracyjno-szkoleniowych oraz festynów związanych z obchodami jubileuszu Spółki winna być rozpoznana jako nieodpłatna dostawa towarów lub nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT należnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przy czym na podstawie art. 7 ust. 3, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z treścią artykułu 16 Dyrektywy VAT, wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy VAT, pod pojęciem odpłatnego świadczenia usług rozumie się:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Powyższa regulacja jest literalną implementacją art. 26 Dyrektywy VAT.

W świetle powołanych powyżej regulacji prawnych, opisane w niniejszym wniosku szkolenia wyjazdowe i festyny jubileuszowe nie spełniają definicji czynności, o których mowa w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy VAT w związku z art. 16 i art. 26 Dyrektywy VAT.

Zdaniem Spółki, organizacja imprez integracyjno-szkoleniowych nie stanowi w świetle art. 7 ust. 2 ustawy VAT nieodpłatnej dostawy towarów na rzecz pracowników biorących w nich udział, gdyż jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku, Spółka nie nabywa poszczególnych towarów, lecz zleca i nabywa jedną kompleksową usługę polegającą na zorganizowaniu szkolenia wyjazdowego połączonego z integracją. Powyższe stanowisko znajduje również zastosowanie w przypadku organizacji festynu jubileuszowego, gdzie w związku z organizacją festynu Spółka nabywa jedną kompleksową usługę i udostępnia ją w całości na rzecz uczestników. W przypadku natomiast talonów konsumpcyjnych wydawanych pracownikom Spółki w części finansowanej przez Wnioskodawcę dochodzi do przekazania na rzecz posiadacza talonu (pracownika) usługi cateringowej.

Z kolei w świetle definicji nieodpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy VAT, Spółka uważa, że świadczenia te nie mają na celu zaspokajania osobistych celów uczestników tych imprez. W trakcie wyjazdów bowiem pracownicy Spółki uczestniczą w szkoleniach obejmujących zagadnienia przydatne pracownikom w wykonywanej przez nich pracy. Jak wskazano w niniejszym wniosku, w trakcie tych szkoleń pracownicy uczestniczą również w zajęciach integracyjnych, a także w uroczystej kolacji, co z kolei - zdaniem Spółki - przynosi jej znaczne korzyści w postaci: poprawy komunikowania się pracowników, wzmocnienia atmosfery zaufania i współpracy w zespole, efektywnego wykorzystania nowych pomysłów w realizacji zadań zespołu, poprawy kreatywności pracowników, a przez to zwiększenie wydajności zespołu, a zatem dostarcza wszystko to co wpływa na dobrą atmosferę w zakładzie pracy.

Szkolenia te niejednokrotnie odbywają się w dniach roboczych, a udział pracowników jest obowiązkowy.

Zdaniem Spółki, również organizacja festynu jubileuszowego jest czynnością związaną z działalnością gospodarczą Spółki i nie ma na celu zaspokajania osobistych celów pracowników. W przypadku pracowników firmy, organizacja festynu spełnia taką samą rolę jaką pełnią imprezy integracyjne.

Z tego też względu Spółka stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy VAT na cele niezwiązane z przedsiębiorstwem. Zarówno wyjazdy integracyjno-szkoleniowe, jak i festyny przeprowadzane są z inicjatywy Spółki - w celu realizacji potrzeb przedsiębiorstwa.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki w przedmiotowej sytuacji nie dochodzi do jakiegokolwiek świadczenia na rzecz uczestników tych szkoleń/festynów, a w szczególności do świadczenia usług na cele nie związane z przedsiębiorstwem. Opisane w niniejszym wniosku szkolenia/festyny zostały bowiem przeprowadzone w związku z działalnością przedsiębiorstwa. Podobny pogląd w tej kwestii wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 grudnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1287/07) stwierdzając, że: "z punktu widzenia pracodawcy (podatnika), interesu jego przedsiębiorstwa, zaspokojenie określonej potrzeby konsumenckiej adresata usługi może być obojętne, lub też realizowane jest w związku z jego (tj. pracodawcy) funkcjonowaniem i rozwojem. Te elementy powodują, że osiąganie celu osobistego przez pracownika w ramach nieodpłatnych usług podatnika nie można utożsamić ze związkiem takich usług z działalnością tego ostatniego. Innymi słowy, opodatkowaniu w ramach art. 8 ust. 2 u.p.t.u. podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika, które służąc celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), nie ma jednocześnie żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika, nie służąc mu w jakikolwiek sposób lub służąc mu jedynie w sposób niezamierzony, znikomy lub wtórny (pośredni). Jeśli natomiast usługa taka realizowana jest w związku z tą działalnością, stanowiąc fragment zadań przedsiębiorstwa, wówczas wyłączona jest z opodatkowania".

Rozstrzygniecie Sądu (choć wydane w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.) znajduje zastosowanie do przedmiotowej sytuacji. Przywołać należy także wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 października 1997 r. w sprawie C-258/95 pomiędzy Julius Filibeck Sohne GmbH Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy), w którym ETS zaakcentował, iż dla prawidłowego ustalenia opodatkowania nieodpłatnej usługi ma znaczenie, kto uzyskuje dominującą korzyść z tego tytułu. Jeśli pracodawca, to świadczenie takie jest nieopodatkowane.

Tezę zawartą w powyższym wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, przywołał również Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 maja 2008 r., sygn. I SA/Wr 1559/07 wydanym dla KGHM w podobnym stanie faktycznym dotyczącym m.in. organizacji festynów jubileuszowych.

Korzyść jaką uzyskuje Spółka przez finansowanie wyjazdów szkoleniowych, czy festynów z okazji obchodów jubileuszu Spółki, tj. podnoszenie kwalifikacji pracowników, integracja załogi i utrzymanie wysokiej wydajności pracy, zdecydowanie przewyższa jednostkowe korzyści pracowników otrzymujących świadczenia w postaci możliwości wzięcia udziału w imprezie, a przypadku szkolenia - obowiązku uczestnictwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w części dotyczącej imprezy integracyjno-szkoleniowej oraz festynu w części w jakim dotyczy pracowników oraz za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w części dotyczącej festynu na rzecz mieszkańców oraz w zakresie świadczenia usług cateringowych na rzecz pracowników.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

A zatem tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Jednocześnie z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, które służy celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), zatem nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

Należy zauważyć, iż pojęcie działalności gospodarczej zostało zawarte dla celów podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec powyższego działalność gospodarcza obejmuje elementy składające się na jej przedmiot, tj. zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, działalność rolników i osób wykonujących wolne zawody a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud takich wyrobów jak miedź, metale szlachetne i pozostałe metale nieżelazne; sprzedaż tych wyrobów podlega opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolnione.

W ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje spotkania/imprezy, których odbiorcą są zarówno jej pracownicy, jak i osoby spoza firmy. Ze względu na charakter organizowanych imprez/spotkań występują imprezy integracyjno-szkoleniowe, a także imprezy/festyny organizowane w związku z obchodami jubileuszowymi Wnioskodawcy.

Imprezy integracyjno-szkoleniowe, polegają na zorganizowaniu dla pracowników Spółki szkoleń wyjazdowych połączonych z integracją. W trakcie takich wyjazdów (gdzie pracodawca pokrywa również koszt noclegu) pracownicy uczestniczą każdego dnia w szkoleniach o tematyce zgodnej z profilem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej oraz zakresem obowiązków wykonywanych przez pracownika. Podczas wyjazdu integracyjno-szkoleniowego organizowana jest dla pracowników uroczysta kolacja z oprawą muzyczną. Ponadto Spółka organizuje pracownikom, w czasie wolnym, zajęcia dodatkowe o charakterze sportowo-rekreacyjnym.

Udział w tego rodzaju szkoleniu (wyjeździe) jest obowiązkowy. Całość szkolenia (pobyt, szkolenie), Spółka finansuje ze środków własnych, a pracownik nie ponosi z tego tytułu odpłatności. Wymienione imprezy integracyjno-szkoleniowe odbywają się zarówno w dniach roboczych, jak i w dniach wolnych od pracy.

Organizację tego typu wyjazdów Spółka powierza jednemu podmiotowi gospodarczemu, od którego nabywa jedną kompleksową usługę dotyczącą organizacji jednej imprezy, przy czym w przypadku imprez wyjazdowych występują sporadyczne przypadki, że koszty noclegów i wyżywienia pracowników dokumentowane są odrębną fakturą wystawianą przez hotel (w którym dokonano zakwaterowania pracowników).

Jak wskazała Spółka, celem organizowanych imprez integracyjno-szkoleniowych jest integracja załogi zmierzająca do poprawy wydajności i jakości pracy, podnoszenie kwalifikacji pracowników. Imprezy zakładowe są bowiem przeprowadzane z inicjatywy Spółki, w związku z działalnością przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 ustawy wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedmiotowej sprawie z punktu widzenia pracowników Zainteresowanego, nie jest istotne to, czy zleca on przygotowanie imprezy jednemu podmiotowi, czy też kilka podmiotów przygotowuje (organizuje) różne etapy jednej imprezy, bowiem dla pracownika organizatorem, czyli podmiotem świadczącym usługę polegającą na organizacji imprezy integracyjno-szkoleniowej - jest pracodawca, tj. Spółka.

Wskazać należy iż dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie, czy świadczenie to ma związek z działalnością gospodarczą podatnika.

Nabyte przez Spółkę towary i usługi wykorzystane do organizacji przedmiotowych imprez, w sposób pośredni są związane z działalnością gospodarczą Spółki. Celem powyższych imprez jest motywowanie oraz integrowanie uczestniczących w nich osób tak, aby z większym zaangażowaniem oraz efektywniej wykonywali swe obowiązki i tym samym przyczyniali się do zwiększania poziomu uzyskiwanych przez Spółkę przychodów.

Z uwagi na powyższe, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ organizacja przedmiotowych imprez związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż organizowanie przez Wnioskodawcę imprezy integracyjno-szkoleniowe ma niewątpliwie związek z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Zatem imprezy te nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż z okazji obchodów jubileuszu powstania Spółki, Wnioskodawca organizuje festyn, tj. imprezę artystyczno-rozrywkową, na którą składają się koncerty zespołów, konkursy, zawody sportowe, pokazy sprzętu używanego w górnictwie itp. Impreza ma charakter otwarty, kierowana jest do pracowników, jak i nieograniczonej liczby mieszkańców i okolicznych miejscowości.

Spółka zleca organizację festynu jednemu podmiotowi, który w ramach kompleksowej usługi zapewnia m.in. infrastrukturę i bezpieczeństwo (wymagane prawem zezwolenia, wynajęcie terenu, organizacja parkingu, scen, miejsc siedzących w strefie cateringowej, obsługa sanitarna, transport, energia, ubezpieczenie i wszelkie inne czynności niezbędne do przygotowania imprezy), część artystyczną oraz rekreacyjno-rozrywkową, a także catering dla artystów i ekip technicznych obsługujących festyn.

Ponadto w ramach powyższej usługi Wnioskodawca nabywa catering w formie zestawów żywieniowych o określonej wartości X, które wydawane będą w trakcie festynu na podstawie talonów konsumpcyjnych.

Dystrybucji talonów konsumpcyjnych dokona Wnioskodawca, zgodnie z regulacjami wewnętrznymi. Osobami uprawnionymi do otrzymania talonu uprawniającego do skorzystania z usługi cateringowej (zestawu żywieniowego) są pracownicy Spółki, którzy ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność. Pozostała wartość zestawu żywieniowego, za którą pracownik nie ponosi odpłatności stanowi jego przychód podatkowy.

Zakup każdego zestawu żywieniowego finansowany jest przez Spółkę z trzech źródeł:

* ze środków obrotowych Spółki,

* ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

* z odpłatności ponoszonej przez pracownika otrzymującego talon.

Udział w festynie, tj. koncertach, zawodach i konkursach itp. jest nieodpłatny.

Wszystkie wymienione we wniosku usługi nabywane są przez Wnioskodawcę od firm zewnętrznych, co udokumentowane jest fakturami VAT; faktura za ww. usługi cateringowe - zestawy żywieniowe (wydawane na festynie) wystawiana jest również na Spółkę (mimo różnych źródeł ich finansowania). Podatek naliczony wykazany na fakturach odliczany jest przez Spółkę od podatku należnego, za wyjątkiem usług hotelowych, czy restauracyjnych.

Zatem jak wskazał Wnioskodawca, organizowany festyn kierowany jest do pracowników, jak i nieograniczonej liczby mieszkańców i okolicznych miejscowości. Organizacja tego festynu na którą składają się koncerty zespołów, konkursy, zawody sportowe, pokazy sprzętu używanego w górnictwie itp. jest czynnością związaną z działalnością gospodarczą Spółki i nie ma na celu zaspokajania osobistych celów pracowników. W przypadku pracowników firmy, organizacja festynu spełnia taką samą rolę jaką pełnią imprezy integracyjne.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w tej części w której odbiorcami festynu (świadczenia usług) są pracownicy, w związku z tym, że ma to związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym zakresie uznano stanowisko Zainteresowanego za prawidłowe.

Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że w trakcie tego festynu pracownicy korzystają z talonów konsumpcyjnych za które otrzymują świadczenie - usługę cateringową, których zakup finansowany jest przez Spółkę z trzech źródeł:

* ze środków obrotowych Spółki,

* ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

* z odpłatności ponoszonej przez pracownika otrzymującego talon.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna, nie występują natomiast czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Wobec powyższego nie można uznać, iż czynności wykonywane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe od kosztów świadczenia tych czynności, są nieodpłatne w części.

Potwierdzeniem powyższej tezy jest orzecznictwo TSUE. Przykładowo w wyroku w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB v. Riksskatteverket, TSUE wskazał, iż według VI Dyrektywy dostawa jest albo odpłatna albo nieodpłatna. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza, w ocenie TSUE, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.

W oparciu o przeprowadzoną powyżej analizę przytoczonych przepisów stwierdzić zatem należy, iż mimo że przedmiotowe czynności zostały wykonane za częściowym wynagrodzeniem, to jednak należy je uznać za odpłatne świadczenie usług.

Tak więc świadczenie przez Wnioskodawcę usług za odpłatnością stanowi, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czynność podlegającą opodatkowaniu, na zasadach ogólnych, według stawek obowiązujących dla danego świadczenia. Tym samym do powyższych czynności nie znajdzie zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, ponieważ, jak wyżej wskazano, mamy do czynienia ze świadczeniem odpłatnym.

W tym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

We wniosku Zainteresowany wskazał, iż organizowany festyn ma charakter otwarty i kierowany jest również do pracowników, jak i nieograniczonej liczby mieszkańców i okolicznych miejscowości.

Zatem organizacja festynu w części przeznaczonej dla mieszkańców i okolicznych miejscowości nie wiąże się z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa Zainteresowanego i nie ma związku z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi obrotami. Zatem czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług podlega w tej części, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym zakresie uznano stanowisko Zainteresowanego za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 16 listopada 2011 r. nr ILPP2/443-1202/11-3/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl