ILPP2/443-1201/10-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1201/10-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem - brak daty sporządzenia (data wpływu 6 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego. Wniosek uzupełniono w dniu 6 października 2010 r. o dowód potwierdzający wpłatę brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się handlem tworzywami sztucznymi, w tym folią. W grudniu 2009 r. podjął współpracę z nowym kontrahentem w zakresie handlu folią. Folia była kupowana przez firmę Wnioskodawcy od innych kontrahentów i sprzedawana dalej. Nigdy nie podpisano żadnej umowy odnośnie parametrów i jakości jakimi powinna spełniać folia. Klasyfikacja towaru odbywa się na placu firmy, do której był sprzedawany towar, gdzie Wnioskodawca otrzymywał potwierdzenie na podstawie dokumentu PZ, że towar jest jakościowo odebrany oraz o procentowym obniżeniu wagi w przypadku jakichkolwiek zanieczyszczeń.

W lutym 2010 r. okazało się, że firma otrzymała reklamację na zakupiony od Wnioskodawcy towar i chce obciążyć go poniesionymi kosztami z tytułu reklamacji. Ze względu na uniknięcie sporu sądowego - gdyż jest to duży koncern, posiada kilka oddziałów w kraju - Zainteresowany zdecydował się podpisać ugodę o poniższej treści.

§ 1

Strony potwierdzają powstanie między nimi sporu dotyczącego jakości sprzedanej przez Dostawcę folii, w szczególności wykrycia w belach folii zanieczyszczeń. Folia sprzedana została przez Odbiorcę dalszym kontrahentom, którzy po wykryciu zanieczyszczeń zażądali zwrotnego odebrania folii i obciążają Odbiorcę kosztami transportu oraz karami umownymi za nie wykonanie kontraktu dostawy folii. W celu uniknięcia prowadzenia sporu sądowego, z zamiarem ugodowego uregulowania roszczeń obu stron zawierają one niniejsze porozumienie.

§ 2

Dostawca uznaje reklamację Odbiorcy związaną z zanieczyszczeniami dostarczonej w okresie od 16 grudnia 2009 r. do 27 lutego 2010 r. folii i zobowiązuje się do zrekompensowania Odbiorcy poniesionych strat na warunkach określonych w niniejszym porozumieniu.

§ 3

1.

Strony potwierdzają, że w dniu zawarcia niniejszego porozumienia, w związku z faktem zgłoszenia reklamacji, o której mowa w § 2 Odbiorca nie dokonał zapłaty należnego Dostawcy wynagrodzenia w kwocie 157.904,60 zł (słownie sto pięćdziesiąt siedem tysięcy dziewięćset cztery złote 60 groszy) wynikającej z faktur wskazanych szczegółowo w załączniku nr 1 do niniejszego porozumienia.

2.

W związku z uznaną wadliwością dostarczonej folii Dostawca obniża cenę sprzedaży surowców objętych fakturami wskazanymi w załączniku nr 1 do porozumienia, do ceny 0,10 zł/t (słownie dziesięć groszy za tonę) i prześle Odbiorcy stosowne faktury korygujące.

§ 4

1.

Strony dalej ustalają, że celem wynagrodzenia poniesionej przez Odbiorcę szkody Dostawca zapłaci Odbiorcy kwotę 144.000,00 zł (słownie: sto czterdzieści cztery tysiące złotych), w dwunastu równych ratach po 12.000,00 zł (słownie: dwanaście tysięcy) każda, płatnych do 5 (słownie: piątego) każdego miesiąca kalendarzowego począwszy od miesiąca sierpnia 2010 r..

2.

Opóźnienie w zapłacie dwóch rat przekraczające 7 (słownie: siedem) dni kalendarzowych powoduje natychmiastową wymagalność całej kwoty wskazanej w ust. 1.

§ 5

Strony ustalają, że w okresie realizacji niniejszego porozumienia dopuszczają spłatę zobowiązania określonego w § 4 w inny, uzgodniony pod rygorem nieważności na piśmie, sposób, w szczególności w drodze wzajemnych rozliczeń związanych z przejęciem odpadów do utylizacji (guma, lub inne), lub odbiorem/sprzedażą surowców wtórnych.

§ 6

Dostawca oświadcza, że z chwilą podpisania porozumienia wyczerpuje ono wszelkie roszczenia Dostawcy związane z dokonaną do dnia zawarcia porozumienie sprzedażą folii, w szczególności z tytułu ceny sprzedaży, odsetek za opóźnienie oraz, że nie istnieją żadne niezaspokojone roszczenia.

§ 7

Strony zobowiązują się do zachowania niniejszego porozumienia w tajemnicy. Ponadto strony deklarują dalszą zgodną współpracę w zakresie handlu odpadami i surowcami wtórnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z podpisaniem ugody, gdzie Wnioskodawca dokonał korekty sprzedaży zgodnie z porozumieniem, może umniejszyć VAT należny.

Zdaniem Wnioskodawcy, interpretując powyższe zdarzenie można stwierdzić, że w momencie odbioru towaru od firmy Wnioskodawcy nie był on wadliwy, co można stwierdzić na podstawie przyjęć magazynowych. Ugoda została podpisana w celu uniknięcia sporu sądowego, a także w przypadku przegranej firma Wnioskodawcy niezdołałaby zapłacić takiej sumy jednorazowo, groziłoby to bankructwem. W związku z tym Wnioskodawca stwierdza, że działania te miały na celu zabezpieczenie dalszej działalności firmy, a przychód podatkowy może być umniejszony o wystawione faktury VAT korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy stanowią zatem jasno, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Faktura jest więc sformalizowanym dokumentem, potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego, spełniającym szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Powinna potwierdzać fakt dokonania sprzedaży, datę tej sprzedaży, wartość przedmiotu sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności od nabywcy oraz dane dotyczące podatnika dokonującego sprzedaży i dane dotyczące nabywcy. Przy czym powinna odzwierciedlać prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli stwierdzić fakt dojścia między stronami do rzeczywistej operacji gospodarczej w wartościach i ilościach wykazanych na fakturze VAT. Faktura stanowi podstawę ustalenia wartości sprzedaży oraz kwoty podatku należnego związanego z tą sprzedażą. Przy czym, zdarzają się sytuacje, kiedy to już po wystawieniu faktury VAT występują zdarzenia mające bezpośredni wpływ na treść już wystawionych faktur. W takim przypadku koniecznym jest dokonanie ich korekty poprzez wystawienie faktury korygującej.

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem. W rozporządzeniu tym, przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w § 13 i § 14.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 3 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak wynika z powyższych regulacji aktu wykonawczego, fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się handlem tworzywami sztucznymi, w tym folią. W grudniu 2009 r. firma Wnioskodawcy podjęła współpracę z nowym kontrahentem w zakresie handlu folią. Folia była kupowana przez firmę Wnioskodawcy od innych kontrahentów i sprzedawana dalej. Nigdy nie podpisano żadnej umowy odnośnie parametrów i jakości jakimi powinna spełniać folia. Klasyfikacja towaru odbywa się na placu firmy, do której był sprzedawany towar, gdzie firma Wnioskodawcy otrzymywała potwierdzenie na podstawie dokumentu PZ, że towar jest jakościowo odebrany oraz o procentowym obniżeniu wagi w przypadku jakichkolwiek zanieczyszczeń. W lutym 2010 r. okazało się, że kontrahent firmy otrzymał reklamacje na zakupiony od niej towar i chce obciążyć firmę Wnioskodawcy poniesionymi kosztami z tytułu reklamacji.

Ze względu na uniknięcie sporu sądowego, firma Wnioskodawcy zdecydowała się podpisać ugodę. Jak wynika z § 3 pkt 2 zawartej ugody, w związku z uznaną wadliwością dostarczonej folii Dostawca (firma Wnioskodawcy) jest zobowiązany do obniżenia ceny sprzedaży surowców objętych wskazanymi fakturami i do przesłania Odbiorcy stosownych faktur korygujących. Ponadto z zawartej umowy wynika, że celem wynagrodzenia poniesionej przez Odbiorcę szkody, Dostawca (firma Wnioskodawcy) zobowiązany jest do zapłaty określonej w tej umowie kwoty.

Jak wynika z opisu sprawy po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w związku z uznaną wadliwością dostarczonej folii doszło do obniżenia ceny sprzedanego towaru. Wnioskodawca, zgodnie z zawartą ugodą, dokonał korekty faktur pierwotnych poprzez wystawienie faktury korygującej. Wobec powyższego, wystawiona faktura korygująca oraz potwierdzenie jej odbioru będzie podstawą do obniżenia przez Wnioskodawcę podatku należnego za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, że w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydano w dniu 8 października 2010 r. interpretacje indywidualne nr ILPB1/415-870/10-4/AG, ILPB1/415-870/10-5/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl