ILPP2/443-1199/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1199/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją otrzymaną z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją otrzymaną z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawka 23%. Zajmuje się projektowaniem i aranżacją wnętrz. Szkoła, w drodze umowy udzieliła Podatnikowi (...) dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności. Dotacja polega na udzieleniu osobie fizycznej, która rozpoczęła działalność gospodarczą jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego przedsiębiorstwa. Jednorazowa dotacja inwestycyjna w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja jest udzielona w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.).

W związku z podpisaną umową Podatnik wydatkuje dotację zgodnie z prowadzoną działalnością gospodarczą, na zakupy związane z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją otrzymaną z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Na podstawie zajętego stanowiska Zainteresowana przywołuje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (wymienione wyłączenia nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przepisy ustawy stanowią o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność opodatkowaną. Zajmuje się projektowaniem i aranżacją wnętrz. Szkoła w drodze umowy udzieliła Zainteresowanej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności. Jednorazowa dotacja inwestycyjna w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z podpisaną umową Podatnik wydatkuje dotację zgodnie z prowadzoną działalnością gospodarczą, na zakupy związane z działalnością opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż spełnione są przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ dokonywane wydatki inwestycyjne (zakupy) służą wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl