ILPP2/443-1197/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1197/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją budynku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o pełnomocnictwo dla osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację indywidualną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Główne cele Fundacji, zgodnie ze statutem, to krzewienie wiedzy na temat Unii Europejskiej m.in. w drodze prowadzenia studiów europejskich, kształcenia, szkoleń i badań, działalności wydawniczej. Wnioskodawca współpracuje zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi organizacjami i instytucjami.

W celu realizacji zadań statutowych, Zainteresowany świadczy usługi powiązane z działalnością statutową, ale w formie działalności gospodarczej. Głównie jest to działalność szkoleniowa i informacyjna. Fundacja może również świadczyć usługi wynajmu pomieszczeń biurowych, sali konferencyjnej oraz świadczyć usługi hotelowe.

W ramach Zintegrowanego Projektu, będącego Indykatywnym Projektem Kluczowym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, tytuł projektu: "XXX", Fundacja ma otrzymać środki na rewitalizację zabytkowego budynku w multimedialne centrum szkoleniowo-informacyjne.

W wyniku realizacji projektu, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu konferencji, szkoleń, imprez okolicznościowych wspieranych usługami restauracyjnymi i cateringowymi. Zainteresowany, po zrealizowaniu projektu, będzie dysponować infrastrukturą do świadczenia usług hotelarskich i noclegowych dla potrzeb własnych, prowadzenia działań statutowych, jak i komercyjnych. Realizacja projektu znacznie rozszerzy także zakres usług promocyjnych, szkoleniowych, informatycznych, adresowanych do społeczeństwa województwa XXX, administracji publicznej, jednostek samorządu terytorialnego, jednostek edukacyjnych, organizacji pozarządowych - prowadzonych zgodnie z celami statutowymi Fundacji. Zostaną stworzone warunki do kompleksowej organizacji wielu przedsięwzięć w zakresie edukacji, kultury, promocji regionu województwa XXX i upowszechnienia wiedzy z zakresu integracji europejskiej.

Całkowita wartość projektu będzie wynosiła 26.039.010,60 PLN. Koszty kwalifikowane - dofinansowanie EFRR na poziomie 70%. Szacunkowy koszt projektu, zgodnie z kwotą wskazaną w formularzu zgłoszeniowym, to 21.159.010,60 PLN.

I.

Poziom dofinansowania EFRR: 70% - 14.811.307,42 PLN.

II.

Wkład własny Wnioskodawcy: 30% - 6.347.703,18 PLN.

A. Przewidywany podział wysokości wkładu własnego - wariant I:

* wkład rzeczowy w ramach wkładu własnego - część budynku objęta projektem: 10% - 2.115.901,06 PLN,

* wkład pieniężny w ramach wkładu własnego - kredyt, środki własne: 5% - 1.057.950,53 PLN,

* wkład pieniężny w ramach wkładu własnego - UM XXX: 15% - 3.173.851,59 PLN.

B. Przewidywany podział wysokości wkładu własnego - wariant II:

* wkład rzeczowy w ramach wkładu własnego - część budynku objęta projektem: 10% - 2.115.901,06 PLN,

* wkład pieniężny w ramach wkładu własnego - UM XXX: 20% - 4.231.802,12 PLN.

C. Przewidywany podział wysokości wkładu własnego - wariant III:

* wkład pieniężny w ramach wkładu własnego - środki własne, pożyczka: 30% - 6.347.703,18 PLN.

Przewidywany, szacunkowy podział kosztów kwalifikowanych:

* roboty ogólnobudowlane (wraz ze sztukaterią, piecami, detalami arch., witraże, montaż wind, ścian działowych, podłóg) - 9.500.000,00 PLN,

* roboty instalacyjne (wod.-kan., centralne ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja, elektryka, biały montaż) - 3.000.000,00 PLN,

* wyposażenie informatyczne (sprzęt i urządzenia) - 3.583.500,00 PLN,

* wydatki na przygotowanie projektu (dokumentacja techniczna, studium wykonalności): do 3,5% (k.k.) - 500.000,00 PLN,

* wydatki związane z zarządzaniem projektem i jego obsługą: do 5% (k.k.) + nie więcej niż 50.000,00 PLN/miesiąc - 560.000,00 PLN,

* rezerwa na nieprzewidziane wydatki: do 5% (łącznych kosztów inwestycji - k.k.) - 199.951,31 PLN.

* razem - 17.343.451,31 PLN; VAT 22% - 3.815.559,29 PLN; brutto - 21.159.010,60 PLN.

Podział kosztów niekwalifikowanych (KNK) - dofinansowanie Miasta XXX:

* wyposażenie w urządzenia teleinformatyczne - 1.000.000,00 PLN,

* wyposażenie hotelu - 1.000.000,00 PLN,

* wyposażenie informatyczne w meble - 500.000,00 PLN,

* wyposażenie kuchni i zaplecza barku i restauracji - 1.500.000,00 PLN,

* razem - 4.000.000,00 PLN; VAT 22% - 880.000,00 PLN; brutto - 4.880.000,00 PLN.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza, którą zamierza prowadzić Fundacja będzie działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną od podatku VAT. Działalność opodatkowana będzie polegała na świadczeniu usług wynajmu sal szkoleniowych, prowadzenia usług hotelowych, organizacji szkoleń. Natomiast, działalność korzystająca ze zwolnienia od podatku, to usługi w zakresie edukacji - PKWiU 80.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jakiej wysokości Fundacja będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z modernizacją budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Modernizacja budynku będzie służyła działalności statutowej (zwolnionej), jak i działalności gospodarczej, a Fundacja nie jest w stanie określić w sposób bezpośredni udziału czynności opodatkowanych. w związku z powyższym, Fundacji od sumy kwot podatku naliczonego zawartych w fakturach związanych z modernizacją budynku będzie przysługiwało prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi nie są do nich wykorzystywane.

Z opisu sprawy wynika, iż w celu realizacji zadań statutowych, Zainteresowany świadczy usługi powiązane z działalnością statutową, ale w formie działalności gospodarczej. Głównie jest to działalność szkoleniowa i informacyjna. Fundacja może również świadczyć usługi wynajmu pomieszczeń biurowych, sali konferencyjnej oraz świadczyć usługi hotelowe. w ramach Zintegrowanego Projektu, będącego Indykatywnym Projektem Kluczowym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, tytuł projektu: "XXX", Fundacja ma otrzymać środki na rewitalizację zabytkowego budynku w multimedialne centrum szkoleniowo-informacyjne. w wyniku realizacji projektu, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu konferencji, szkoleń, imprez okolicznościowych wspieranych usługami restauracyjnymi i cateringowymi. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza, którą zamierza prowadzić Fundacja będzie działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną od podatku VAT. Działalność opodatkowana będzie polegała na świadczeniu usług wynajmu sal szkoleniowych, prowadzenia usług hotelowych, organizacji szkoleń. Natomiast, działalność korzystająca ze zwolnienia od podatku, to usługi w zakresie edukacji - PKWiU 80.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji - PKWiU ex 80. Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu służyć będą również świadczeniu usług w zakresie edukacji - jak wskazał Wnioskodawca - zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 80, zwolnionych w trybie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy od podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, Zainteresowany nie będzie miał możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w części, w której nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż majątek powstały w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będzie również do świadczenia usług wynajmu sal szkoleniowych, prowadzenia usług hotelowych, organizacji szkoleń. w tej części zatem, efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu, będą służyły także do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast nie odlicza podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną, bądź niepodlegającą opodatkowaniu.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w powyższym przepisie, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Na mocy art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do art. 90 ust. 9 ustawy, przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

W oparciu o art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją, obliczoną według zasad określonych w art. 90 ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Reasumując, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących modernizację budynku, w zakresie w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych, z uwzględnieniem przepisów art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl