ILPP2/443-1185/11-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1185/11-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia produktów rolnych od rolników ryczałtowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia produktów rolnych od rolników ryczałtowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego lub Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność gospodarczą między innymi w zakresie produkcji i dystrybucji słonych przekąsek. Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji słonych przekąsek są ziemniaki, które są nabywane między innymi od rolników prowadzących własne gospodarstwa rolne i posiadających status rolnika ryczałtowego, tj. od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, na podstawie rocznych umów kontraktacji.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, nabycie ziemniaków od rolników ryczałtowych dokumentowane jest przez Spółkę poprzez wystawienie faktur VAT RR.

Spółka planuje zawarcie umowy z Bankiem, której przedmiotem będzie spłata wierzytelności z kontraktów handlowych. Umowa stanowić będzie, iż na podstawie przedstawionego przez Spółkę oraz zaakceptowanego przez Bank wniosku o spłatę wierzytelności, Bank będzie finansował spłatę wierzytelności, których dłużnikiem jest Spółka.

Bank z mocy prawa, będzie wchodził w prawa zaspokojenia wierzyciela, zgodnie z art. 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego na skutek spłaty wskazanej przez Spółkę we wniosku o spłatę wierzytelności. Bank - po zaakceptowaniu wniosku o spłatę - dokona spłaty wierzytelności na rzecz rolnika ryczałtowego w dacie wskazanej we wniosku o spłatę jako "Data realizacji wniosku".

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką, a rolnikiem ryczałtowym cała kwota należności rolnika ryczałtowego za produkty rolne (ziemniaki) wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku wynikająca w wystawionej prze Spółkę faktury VAT RR zostanie zapłacona przez Bank, na podstawie wyżej wymienionego wniosku o spłatę.

Płatność nastąpi na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego w terminie wcześniejszym, niż termin określony w umowie zawartej między rolnikiem ryczałtowym, a nabywającą produkty rolne od rolnika ryczałtowego Spółką. W dokumencie potwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów. Natomiast spłata zobowiązań względem Banku zostanie uregulowana przez Spółkę nabywającą produkty rolne - ziemniaki, zgodnie z terminem płatności w umowie zawartej pomiędzy Spółką a rolnikiem ryczałtowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w świetle art. 116 ust. 6 ustawy o VAT Spółka (nabywca produktów rolnych - ziemniaków) będzie miał prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, wykazanego na fakturze VAT RR, w sytuacji gdy zapłata całej należności rolnika wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku nie będzie dokonywana bezpośrednio przez podatnika nabywającego produkty rolne od rolnika ryczałtowego lecz przez Bank, który w ramach umowy dotyczącej spłaty wierzytelności z kontraktów handlowych, dokona zapłaty (nie później niż określony w umowie termin płatności) za przejęte należności od rolnika ryczałtowego.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż momentem w którym Spółka będzie miała prawo do odliczenia zryczałtowanego podatku VAT wykazanego na fakturze VAT RR jest moment dokonania przez Bank zapłaty (nie później niż określony w umowie termin płatności) całej należności rolnika ryczałtowego wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku na konto bankowe rolnika w ramach umowy dotyczącej spłaty wierzytelności z kontraktów handlowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do zwiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonana zostanie zapłata, przez podmiot inny niż Spółka (Bank), całej należności za produkty rolne wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku na konto bankowe rolnika ryczałtowego.

Definicję rolnika ryczałtowego podaje art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. Istotą szczególnej procedury opodatkowania dotyczącej rolników ryczałtowych, jest przysługujący tym rolnikom zryczałtowany zwrot podatku. W nawiązaniu do art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, zwrot ten przysługuje od podatników, którzy rozliczają ten podatek, a więc od podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku wypłacana rolnikom ryczałtowym dokonywana jest przez nabywców produktów rolnych.

Wypłacony rolnikom ryczałtowym zwrot podatku stanowi u wypłacających go czynnych podatników VAT kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu na zasadach ogólnych, a więc w zakresie w jakim nabywane produkty rolne wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT). Odliczenie to może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty za produkty rolne lub usługi rolnicze, zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT. Aby odliczenie było możliwe, konieczne jest jednak spełnienie szeregu warunków określonych w podanym art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT "zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem, że:

1.

nabycie produktów rolnych związane jest z dostawą opodatkowaną,

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzające nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Zdaniem Spółki spełnione będą określone w ustawie o VAT warunki uprawniające do powiększenia podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Wykładnia art. 116 ust. 6 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że nabywca produktów rolnych (Spółka) będzie miał prawo do powiększenia podatku VAT naliczonego o całość kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR w rozliczeniu za okres, w którym dokonana zostanie zapłata całej należności, wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, w sytuacji gdy na podstawie umowy zawartej przez Spółkę z rolnikiem ryczałtowym, zostanie zapłacona, zgodnie z wymogami ustawy o VAT - przelewem na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.

Ustawodawca w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT nie nakłada na podatnika wymogu, by należność rolnika ryczałtowego była bezpośrednio opłacana przez nabywcę produktów rolnych. Literalne brzmienie przepisów art. 116 ust. 6-7, które mówią o "dokonaniu zapłaty" i "przekazaniu środków na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego", nie wskazując przy tym, że to podatnik musi dokonać tej zapłaty. Ważne jest jedynie aby w określonym umową terminie rolnik ryczałtowy otrzymał zapłatę na swój rachunek bankowy. Zdaniem Spółki zatem, może ona powierzyć regulowanie zobowiązań innemu podmiotowi, na przykład Bankowi, poprzez zawarcie umowy z bankiem dotyczącej spłaty wierzytelności z kontraktów handlowych.

W ocenie Spółki przytoczone przepisy dokładnie określają także moment zwiększenia u Nabywcy produktów rolnych podatku VAT naliczonego o całość kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR i następuje on w okresie rozliczeniowym w którym "dokonano zapłaty" na rachunek rolnika ryczałtowego. W przypadku Spółki będzie to moment dokonania przelewu przez Bank na rachunek rolnika ryczałtowego.

Dokonanie rozliczenia przez inny podmiot niż Spółka, nie spowoduje braku możliwości zwiększenia u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazany na fakturze VAT RR, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.

Spółka wskazała, iż prawidłowość jej stanowiska znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów, wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 czerwca 2009 r., sygn. IPPP2/443-379/09-4/MS, a także w interpretacji Ministra Finansów, wydanej za pośrednictwem Dyrektora Urzędu Skarbowego w Legnicy z dnia 26 października 2005 r., sygn. PP/443-70/05.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

W myśl art. 2 pkt 19 ustawy, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Natomiast przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim - art. 2 pkt 20 ustawy.

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ustawy).

Ciężarem wejścia mechanizmu "zryczałtowanego zwrotu podatku" dla rolników ryczałtowych, obciążono przede wszystkim podmioty nabywające produkty rolne lub usługi rolnicze od tych rolników. Nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego jest zobowiązany doliczyć do ceny tych produktów kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

W myśl art. 116 ust. 2 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3.

numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;

4.

datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5.

nazwy nabytych produktów rolnych;

6.

jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7.

cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8.

wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9.

stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10.

kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11.

wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13.

czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ponadto, zgodnie art. 116 ust. 3 ustawy, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:

"Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług".

Stosownie do art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1.

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów rolnych albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane indentyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana - art. 116 ust. 7 ustawy.

Przepis art. 116 ust. 8 ustawy stanowi, iż warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Artykuł 116 ust. 9 ustawy wskazuje, iż przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

1.

zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;

2.

raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Zgodnie z treścią art. 116 ust. 9a ustawy, przez należność za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

W myśl art. 116 ust. 9b ustawy, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się do dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty w formie zaliczki po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 9 pkt 1. W przypadku gdy zaliczki obejmują całą kwotę należności z tytułu nabycia produktów rolnych, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się, pod warunkiem że podatnik po dokonaniu nabycia produktów rolnych wystawi i wyda rolnikowi ryczałtowemu dokument potwierdzający nabycie produktów rolnych, w którym zostaną również wykazane dane identyfikujące dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty zaliczki na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność gospodarczą między innymi w zakresie produkcji i dystrybucji słonych przekąsek. Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji słonych przekąsek są ziemniaki, które są nabywane między innymi od rolników prowadzących własne gospodarstwa rolne i posiadających status rolnika ryczałtowego, tj. od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, na podstawie rocznych umów kontraktacji.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, nabycie ziemniaków od rolników ryczałtowych dokumentowane jest przez Spółkę poprzez wystawienie faktur VAT RR.

Spółka planuje zawarcie umowy z Bankiem, której przedmiotem będzie spłata wierzytelności z kontraktów handlowych. Umowa stanowić będzie, iż na podstawie przedstawionego przez Spółkę oraz zaakceptowanego przez Bank wniosku o spłatę wierzytelności, Bank będzie finansował spłatę wierzytelności, których dłużnikiem jest Spółka.

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką, a rolnikiem ryczałtowym cała kwota należności rolnika ryczałtowego za produkty rolne (ziemniaki) wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku wynikająca w wystawionej prze Spółkę faktury VAT RR zostanie zapłacona przez Bank, na podstawie wyżej wymienionego wniosku o spłatę.

Płatność nastąpi na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego w terminie wcześniejszym, niż termin określony w umowie zawartej między rolnikiem ryczałtowym, a nabywającą produkty rolne od rolnika ryczałtowego Spółką. W dokumencie potwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów. Natomiast spłata zobowiązań względem Banku zostanie uregulowana przez Spółkę nabywającą produkty rolne - ziemniaki, zgodnie z terminem płatności w umowie zawartej pomiędzy Spółką a rolnikiem ryczałtowym.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, czy w świetle art. 116 ust. 6 ustawy o VAT będzie miała prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, wykazanego na fakturze VAT RR, w sytuacji gdy zapłata całej należności rolnika wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku nie będzie dokonywana bezpośrednio przez Spółkę lecz przez Bank, który dokona zapłaty w ramach umowy dotyczącej spłaty wierzytelności z kontraktów handlowych oraz czy momentem, w którym Spółka będzie miała prawo do odliczenia zryczałtowanego podatku VAT wykazanego na fakturze VAT RR jest moment dokonania przez Bank zapłaty (nie później niż w określonym w umowie terminie płatności) całej należności rolnika ryczałtowego wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku na konto bankowe rolnika w ramach umowy dotyczącej spłaty wierzytelności z kontraktów handlowych.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż warunki, których spełnienie uprawnia nabywców produktów rolnych do zwiększenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku zostały określone w przytoczonym wyżej art. 116 ust. 6 ustawy. Jednym z tych warunków jest obowiązek zapłaty należności za produkty rolne, na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności. Podkreślić w tym miejscu należy, iż z uregulowania zawartego w ww. przepisie nie wynika, iż nabywca produktów rolnych nie może zlecić dokonywania rozliczeń, m.in. wpłacania należności za zakupione produkty rolne na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, innemu podmiotowi, np. bankowi.

Wskazać ponadto należy, iż celem regulacji zawartej w przepisie art. 116 ust. 6 ustawy jest powiązanie dokonywanej zapłaty z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, aby w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych. Należy również podkreślić, iż celem faktury VAT RR oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, nabywająca produkty rolne (ziemniaki) od rolników ryczałtowych, dokumentująca te nabycia fakturą VAT RR, będzie uprawniona do powiększenia kwoty podatku naliczonego, pomimo iż zapłata całej należności rolnika wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku nie będzie dokonywana bezpośrednio przez Spółkę lecz przez Bank, który dokona zapłaty w ramach umowy dotyczącej spłaty wierzytelności z kontraktów handlowych Spółki. Momentem, w którym Spółka będzie miała prawo do odliczenia zryczałtowanego podatku VAT wykazanego na fakturze VAT RR będzie moment, w którym Bank w imieniu Spółki uiści należność wynikającą z faktury VAT RR.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl