ILPP2/443-1184/09-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1184/09-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Ł, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 8 września 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 11 września 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 28 października 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 listopada 2009 r.) oraz z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 28 października 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 listopada 2009 r.) oraz z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o jednoznaczne wskazanie nazwy Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Ł wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego w... o dofinansowanie termomodernizacji budynku Urzędu Gminy.

W liście załączników obligatoryjnych do wniosku w pkt 7 znajduje się zapis o obowiązku przedłożenia interpretacji indywidualnych w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) od robót budowlanych w zakresie docieplenia (termomodernizacji) budynku.

Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT) zarejestrowany jest Urząd Gminy Ł, który wykonuje czynności w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali gminnych, nie znajdujących się w budynku Urzędu Gminy.

Stroną umowy na wykonanie docieplenia budynku jest Gmina Ł.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

* Wnioskodawcą jest Gmina, a nie Urząd Gminy,

* zmodernizowany budynek Urzędu Gminy nie będzie służył czynnościom opodatkowanym,

* wykonując inwestycję pn. "Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy", Gmina wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

* w dniu 9 października 2009 r. Gmina Ł złożyła, w ramach ogłoszonego przez Zarząd Województwa... konkursu dla naboru nr 2, wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" w ramach Osi priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona Powietrza - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, iż pytanie zawarte w pkt 55 wniosku i stanowisko zawarte w pkt 56 wniosku dotyczy Gminy Ł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, jako strona umowy o roboty budowlane polegające na termomodernizacji budynku Urzędu Gminy, może skorzystać z odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze wykonawcy wystawionej na Gminę za wykonane roboty.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczy on usługi w ograniczonym zakresie opisanym w stanie faktycznym (czynności w zakresie dostawy wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali). Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze za termomodernizację z uwagi, iż zmodernizowany budynek Urzędu Gminy nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również od podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Gmina może też prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadanie o charakterze użyteczności publicznej, aczkolwiek wyłącznie w przypadkach i formie określonych w odrębnej ustawie - art. 9 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy.

Artykuł 11a ust. 1 powołanej ustawy stanowi, iż organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. art. 33 ust. 1 cyt. ustawy, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, wobec czego nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd nie jest jednak jednostką organizacyjną w rozumieniu powołanego wyżej art. 9 ustawy, lecz wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Stąd też urząd jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.), urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem, Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy. To zaś oznacza, że obciąża ją obowiązek zarejestrowania w tym charakterze, o ile ma zamiar wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. "Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona Powietrza. Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jest Urząd Gminy Ł, który wykonuje czynności w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali gminnych, nie znajdujących się w budynku Urzędu Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję wykonywać będzie jedno z zadań własnych Gminy, a nabywane towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Gmina, jako strona umowy o roboty budowlane polegające na termomodernizacji budynku Urzędu Gminy, nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Rozbudowa, remont i termomodernizacja budynku Urzędu Gminy Ł".

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z rozbudową, remontem i termomodernizacją budynku Urzędu Gminy i nie będą one służyły czynnościom opodatkowanym. w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywanie powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. w zakresie dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz wynajmu lokali gminnych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl