ILPP2/443-1180/12-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1180/12-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług w zakresie księgowości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług w zakresie księgowości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.) o doprecyzowanie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 12 listopada 2012 r. Wnioskodawca wznowił prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponieważ nie posiada uprawnień MF do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, od dnia 1 stycznia 2013 r. zamierza zatrudnić księgową posiadającą uprawnienia (o których mowa w ustawie o rachunkowości). Od początku 2013 r. firma Zainteresowanego będzie świadczyć usługi rachunkowo-księgowe (w ramach posiadanych przez zatrudnioną osobę uprawnień, potwierdzonych certyfikatem MF w 2009 r.).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców w art. 113 pkt 1 ustawy o VAT.

Świadczone przez biuro usługi od dnia 1 stycznia 2013 r. obejmować będą:

* prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów,

* prowadzenie ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług,

* prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencji wyposażenia, ewidencji wynagrodzeń, imiennych kart wynagrodzeń, ewidencji zatrudnienia,

* sporządzanie na podstawie dowodów księgowych sprawozdań finansowych,

* sporządzanie, na podstawie danych zawartych w sporządzonych ewidencjach, deklaracji wymaganych przez przepisy ustawy o VAT,

* obliczanie - na podstawie wprowadzonych dowodów - zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzanie reportów oraz deklaracji (w tym zeznań),

* podpisywanie przez Wnioskodawcę mnie, lub jego pracownika - umocowanego indywidualnie przez klientów - informacji, zeznań i deklaracji podatkowych, zgłoszeń rejestracyjnych i aktualizujących, oraz składanie tej dokumentacji w Urzędzie Skarbowym,

* sporządzanie list płac, obliczanie zobowiązań przedsiębiorców i ich pracowników wobec ZUS, sporządzanie, podpisywanie (przez Zainteresowanego lub jego upoważnionego pracownika) deklaracji zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz przesyłanie ich do ZUS,

* branie udziału w postępowaniach kontrolnych oraz czynnościach sprawdzających ZUS i US, w zakresie objętym w zawartych z podmiotami umowach o usługi księgowe. Reprezentowanie klientów w trakcie ich nieobecności przed organami skarbowymi w ramach zawartej umowy (reprezentowanie osobiste lub przez umocowanego pracownika Wnioskodawcy).

* Wszelkie czynności prowadzonego przez Zainteresowanego biura rachunkowego wykonywane będą zgodnie z postanowieniami umowy o prowadzenie ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów lub ewidencji VAT,

* Biuro, nie świadczy i nie będzie świadczyć usług reprezentowania podatników przed organami skarbowymi czy ZUSem na podstawie osobnych zleceń,

* Biuro nie sporządza i nie będzie sporządzać deklaracji na podstawie odrębnych zleceń,

* Biuro nie świadczy i nie będzie świadczyć usług zaliczanych do doradztwa podatkowego, na podstawie odrębnych zleceń,

* Wszelkie czynności świadczone na rzecz klientów biura, wejdą w skład kompleksowej usługi rachunkowej, rachunkowo-księgowej, czy księgowej,

* Sporządzane deklaracje, generowane będą przez system księgowy lub kadrowy, na podstawie wprowadzonych wcześniej danych,

* obrót osiągnięty w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w roku podatkowym 2012, nie przekroczy 150.000,00 złotych.

W dniu 16 listopada 2012 r. Zainteresowany przesłał do Urzędu Skarbowego zgłoszenie VAT-R, w którym zaznaczył wybór zwolnienia, o którym mowa w art. 113 pkt 1 lub 9 ustawy o VAT, od dnia 1 stycznia 2013 r.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

Od dnia 12 listopada 2012 r. podjął ponownie prowadzenie działalności po okresie jej zawieszenia (zawieszenie od 1 stycznia 2011 r. do 11 listopada 2012 r. włącznie). Na dzień zawieszenia był on podatnikiem VAT czynnym, W złożonym zgłoszeniu VAT-R, w części C.1. poz. 32 Wnioskodawca zaznaczył rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy - od dnia 1 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy słusznie Wnioskodawca uznał, że od dnia 1 stycznia 2013 r. będzie miał prawo skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców, w art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2013 r. będzie on mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 pkt 1 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Od dnia 1 stycznia 2013 r. Zainteresowany będzie świadczyć wyłącznie usługi w zakresie księgowości, obowiązki związane z usługowym prowadzeniem ksiąg powierzając zatrudnionemu pracownikowi, posiadającemu odpowiednie kwalifikacje (o których mowa w ustawie o rachunkowości). Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie wykonywać w ramach osobnych zleceń, usług zaliczanych do doradztwa podatkowego. Deklaracje będą sporządzane, podpisywane oraz składane właściwym organom, wyłącznie w ramach zawartych z podatnikami umów o świadczenie kompleksowych usług księgowych. Kwalifikacje potwierdzone właściwym świadectwem Ministra Finansów, dotyczyć będą działalności księgowej a nie zawodowego doradztwa podatkowego. Usługi zawodowego, usługowego doradztwa podatkowego mogą być świadczone wyłącznie przez podmioty posiadające kompetencje określone w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. Biuro Zainteresowanego działać będzie w oparciu o ustawę o rachunkowości, której przepisy pozwalają na świadczenie niektórych czynności wchodzących w zakres czynności doradztwa podatkowego (m.in. sporządzanie deklaracji czy zeznań). Ponadto w 2012 r. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy 150.000,00 zł.

Sporządzanie deklaracji lub zeznań, mieć będzie charakter techniczny - sprawozdawczy i wynikać będzie z wprowadzonych wcześniej do systemu danych.

Pracownik, którego zatrudni Wnioskodawca nie posiada kwalifikacji pozwalających na wpisanie na listę doradców podatkowych czy biegłych rewidentów, tj. podmiotów uprawnionych do usługowego doradztwa podatkowego.

Zainteresowany działać będzie w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości a nie ustawy o doradztwie podatkowym.

Podobne stanowisko opublikowane zostało min. w interpretacjach indywidualnych ILPP1/443 -87/11-2/MP, IPPP2-443-134/11-2/IZ, ILPP2/443-214/12-2/MR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym "Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy", wymieniono pod pozycją 12 "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego" oraz pod pozycją 13 "Usługi prawnicze".

W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, doradztwo finansowe, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe. Czynności doradztwa podatkowego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213) obejmują:

1.

udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4.

reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei art. 2 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

1.

osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;

2.

adwokaci i radcowie prawni;

3.

biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Treść przytoczonego wyżej przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym wskazuje, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nie elementy musza wystąpić łącznie. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych, musi się to odbywać w imieniu i na rzecz podatników wraz z udzielaniem pomocy w tym zakresie. Podobnie rzecz się ma przy sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych.

Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). W myśl art. 76a ust. 2 ww. ustawy, przedsiębiorcy wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności obejmującej:

1.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

2.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

- w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Zgodnie z przepisem art. 76a ust. 4 ww. ustawy, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Z opisu sprawy wynika, że od dnia 12 listopada 2012 r. Wnioskodawca podjął ponownie prowadzenie działalności po okresie jej zawieszenia (zawieszenie od 1 stycznia 2011 r. do 11 listopada 2012 r. włącznie). Na dzień zawieszenia był on podatnikiem VAT czynnym. W złożonym zgłoszeniu VAT-R, w części C.1. poz. 32 Wnioskodawca zaznaczył rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy - od dnia 1 grudnia 2009 r.

Ponieważ nie posiada uprawnień MF do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, od dnia 1 stycznia 2013 r. zamierza zatrudnić księgową posiadającą uprawnienia (o których mowa w ustawie o rachunkowości). Od początku 2013 r. firma Zainteresowanego będzie świadczyć usługi rachunkowo-księgowe (w ramach posiadanych przez zatrudnioną osobę uprawnień, potwierdzonych certyfikatem MF w 2009 r.).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców w art. 113 pkt 1 ustawy o VAT.

Świadczone przez biuro usługi od dnia 1 stycznia 2013 r. obejmować będą:

* prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów,

* prowadzenie ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług,

* prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencji wyposażenia, ewidencji wynagrodzeń, imiennych kart wynagrodzeń, ewidencji zatrudnienia,

* sporządzanie na podstawie dowodów księgowych sprawozdań finansowych,

* sporządzanie, na podstawie danych zawartych w sporządzonych ewidencjach, deklaracji wymaganych przez przepisy ustawy o VAT,

* obliczanie - na podstawie wprowadzonych dowodów - zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzanie reportów oraz deklaracji (w tym zeznań),

* podpisywanie przez Wnioskodawcę mnie, lub jego pracownika - umocowanego indywidualnie przez klientów - informacji, zeznań i deklaracji podatkowych, zgłoszeń rejestracyjnych i aktualizujących, oraz składanie tej dokumentacji w Urzędzie Skarbowym,

* sporządzanie list płac, obliczanie zobowiązań przedsiębiorców i ich pracowników wobec ZUS, sporządzanie, podpisywanie (przez Zainteresowanego lub jego upoważnionego pracownika) deklaracji zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz przesyłanie ich do ZUS,

* branie udziału w postępowaniach kontrolnych oraz czynnościach sprawdzających ZUS i US, w zakresie objętym w zawartych z podmiotami umowach o usługi księgowe. Reprezentowanie klientów w trakcie ich nieobecności przed organami skarbowymi w ramach zawartej umowy (reprezentowanie osobiste lub przez umocowanego pracownika Wnioskodawcy).

* Wszelkie czynności prowadzonego przez Zainteresowanego biura rachunkowego wykonywane będą zgodnie z postanowieniami umowy o prowadzenie ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów lub ewidencji VAT,

* Biuro, nie świadczy i nie będzie świadczyć usług reprezentowania podatników przed organami skarbowymi czy ZUSem na podstawie osobnych zleceń,

* Biuro nie sporządza i nie będzie sporządzać deklaracji na podstawie odrębnych zleceń,

* Biuro nie świadczy i nie będzie świadczyć usług zaliczanych do doradztwa podatkowego, na podstawie odrębnych zleceń,

* Wszelkie czynności świadczone na rzecz klientów biura, wejdą w skład kompleksowej usługi rachunkowej, rachunkowo-księgowej, czy księgowej,

* Sporządzane deklaracje, generowane będą przez system księgowy lub kadrowy, na podstawie wprowadzonych wcześniej danych,

* obrót osiągnięty w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w roku podatkowym 2012, nie przekroczy 150.000,00 złotych.

W dniu 16 listopada 2012 r. Zainteresowany przesłał do Urzędu Skarbowego zgłoszenie VAT-R, w którym zaznaczył wybór zwolnienia, o którym mowa w art. 113 pkt 1 lub 9 ustawy o VAT, od dnia 1 stycznia 2013 r.

Mając na uwadze opis świadczonych usług oraz analizę pojęcia usług doradczych należy wskazać, że opisane przez Wnioskodawcę usługi, wchodzące w skład kompleksowej usługi rachunkowo-księgowej - nie będą stanowiły usług w zakresie doradztwa, które nie są objęte zwolnieniem podmiotowym. Wobec powyższego, w analizowanym przypadku z uwagi, na fakt, że wartość sprzedaży w 2012 r. nie przekroczyła kwoty 150.000,00 zł oraz na dzień zawieszenia działalności Wnioskodawca był podatnikiem VAT czynnym (zrezygnował ze zwolnienia od dnia 1 grudnia 2009 r.), Zainteresowany od dnia 1 stycznia 2013 r., będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl