ILPP2/443-118/13-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-118/13-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji mającej na celu zwiększenie więzi społecznej między mieszkańcami obszaru LGD, w tym Gminy, co przejawi się poprzez zorganizowanie pokazów strażackich przy zaangażowaniu członków OSP- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji mającej na celu zwiększenie więzi społecznej między mieszkańcami obszaru LGD, w tym Gminy, co przejawi się poprzez zorganizowanie pokazów strażackich przy zaangażowaniu członków OSP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna-nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Ponadto nie prowadzi działalności gospodarczej. Planowane przychody jednostki na rok 2013 r. zakładane są na poziomie 25.927,00 zł. Jednostka zgodnie z pojętym statutem zajmuje się działalnością ratowniczo-gaśniczą na obszarze lokalnym oraz działalnością edukacyjną w zakresie ochrony przeciwpożarowej na rzecz lokalnej społeczności.

Zainteresowany wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi". Celem operacji będzie zwiększenie więzi społecznych między mieszkańcami obszaru LGD, w tym zwłaszcza Gminy, co przejawi się poprzez zorganizowane pokazów strażackich przy zaangażowaniu członków OSP oraz innych organizacji wiejskich. Ponadto dzięki przeprowadzonym konkursom dla dzieci oraz pokazom, w trakcie których zademonstrowana zostanie praca strażaków, celem operacji będzie także zwiększenie oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży. Stworzenie cyklicznego święta strażackiego, które regularnie w każdym roku odbywać się będzie w podobnym terminie, pozwoli na wypromowanie regionu oraz stanowić będzie swego rodzaju nowy i innowacyjny produkt turystyczny.

Planowy termin zakończenia I etapu to lipiec 2013 r. w ramach podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym działaniem zorganizuje imprezy kulturalne, promocyjne, rekreacyjne lub sportowe związane z promocją lokalnych walorów na planowaną kwotę 25.534,21 zł.

Plan finansowy zakłada poniesienie kosztów określonych w § 4 ust. 1a rozporządzenia z wyłączeniem wkładu niepieniężnego oraz kosztów ogólnych na kwotę 22.866,80 zł (tekst jedn.: zakup materiałów promocyjnych i nagród: plakatów, widokówek zaproszeń, znaczków, zakup gier i cukierków na nagrody; oraz zakup sprzętu strażackiego niezbędnego do przeprowadzenia pokazów: węże W-xx, W-yy, zasilacz liniowy, (...)). Natomiast pozostałą część kosztów realizacji projektu wyniesie wartość wkładu niepieniężnego, w tym koszty pracy w kwocie 2.667,41 zł W dniu 4 lutego 2013 r. zarząd jednostki podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę na dotacje ww. projektu w kwocie 20.427,00 zł.

W związku z tym projekt będzie całkowicie niedochodowy, zatem towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazano, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna - nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Ponadto nie prowadzi działalności gospodarczej. Planowane przychody jednostki na rok 2013 r. zakładane są na poziomie 25.927,00 zł. Jednostka zgodnie z pojętym statutem zajmuje się działalnością ratowniczo-gaśniczą na obszarze lokalnym oraz działalnością edukacyjną w zakresie ochrony przeciwpożarowej na rzecz lokalnej społeczności.

Zainteresowany wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi". Celem operacji będzie zwiększenie więzi społecznych między mieszkańcami obszaru LGD, w tym zwłaszcza Gminy, co przejawi się poprzez zorganizowane pokazów strażackich przy zaangażowaniu członków OSP oraz innych organizacji wiejskich. Ponadto dzięki przeprowadzonym konkursom dla dzieci oraz pokazom, w trakcie których zademonstrowana zostanie praca strażaków, celem operacji będzie także zwiększenie oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży. Stworzenie cyklicznego święta strażackiego, które regularnie w każdym roku odbywać się będzie w podobnym terminie, pozwoli na wypromowanie regionu oraz stanowić będzie swego rodzaju nowy i innowacyjny produkt turystyczny.

Planowy termin zakończenia I etapu to lipiec 2013 r. w ramach podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym działaniem zorganizuje imprezy kulturalne, promocyjne, rekreacyjne lub sportowe związane z promocją lokalnych walorów na planowaną kwotę 25.534,21 zł.

Plan finansowy zakłada poniesienie kosztów na kwotę 22.866,80 zł (tekst jedn.: zakup materiałów promocyjnych i nagród: plakatów, widokówek zaproszeń, znaczków, zakup gier i cukierków na nagrody; oraz zakup sprzętu strażackiego niezbędnego do przeprowadzenia pokazów: węże W-xx, W-yy, zasilacz liniowy, (...)). Natomiast pozostałą część kosztów realizacji projektu wyniesie wartość wkładu niepieniężnego, w tym koszty pracy w kwocie 2.667,41 zł W dniu 4 lutego 2013 r. Wnioskodawca podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę na dotacje ww. projektu w kwocie 20.427,00 zł.

W związku z tym projekt będzie całkowicie niedochodowy, zatem towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) z dniem 1 kwietnia 2013 r. powołany przepis art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług otrzyma nowe brzmienie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl