ILPP2/443-1178/11-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1178/11-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Instytut (zwany dalej Instytutem), jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej "P" a także Miejskiej Sieci Komputerowej "A" - sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Instytut prowadzi działalność:

1.

statutową naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności badania nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a takie prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki, naukowe w kraju i za granicą,

2.

opodatkowaną podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej "A" sieci "P", usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego "B" itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą w roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013 oś priorytetowa 1 "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy". Nazwa projektu: "Opracowanie innowacyjnej technologii (...)".

Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 23 września 2009 r. z "C" (C), będącym Instytucją Pośredniczącą.

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Głównym celem wspomnianego projektu jest opracowanie nowej technologii syntezy fragmentów kwasów rybonukleinowych, które posłużą do konstrukcji zaawansowanych biourządzeń np. mikromacierzy "R".

Mając na uwadze dynamicznie rozwijające się metody diagnostyki molekularnej oraz posiadając dużą wiedzę dotyczącą technik i zastosowania mikromacierzy DNA Instytut zamierza opracować metodę konstrukcji mikromacierzy "R". Mikromacierze "R" mają szansę stać się wysoko zaawansowaną technologią badania i diagnozowania oddziaływań zachodzących w żywych organizmach. Nowa technologia syntezy "R" będzie opierać się na zastosowaniu nowych opracowanych w Instytucie grup ochronnych zarówno dla funkcji hydroksylowej egzoaminowej jak i fosforanowej.

Połączenie tych elementów strategii syntetycznej z nowym uniwersalnym podłożem do syntezy zaowocuje opracowaniem pełnej technologii wytwarzania fragmentów "R", gdzie produktem wyjściowym będą nieblokowane rybonukleotydy. Uzyskany produkt syntezy, kwas nukleinowy RNA ora metoda konstrukcji mikromacierzy może być przedmiotem sprzedaży o ile na rynku znajdą się firmy zainteresowane taką technologią. Opracowana i przetestowana metoda wytwarzania fragmentów "R" może mieć zastosowanie w medycynie, przemyśle farmaceutycznym lub chemicznym. Przedmiotem sprzedaży może być licencja na korzystanie z praw autorskich lub sprzedaż tych praw. Dotychczasowe badania realizowane w projekcie wskazują na osiągnięcie pozytywnego wyniku. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów w realizowanym projekcie i pozyskania nabywców Instytut zamierza osiągać wymierne korzyści ze sprzedaży licencji, a więc rezultaty projektu będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Osiągnięcie zamierzonego rezultatu nie daje jednak Instytutowi pewności ani gwarancji co do późniejszego skomercjalizowania rezultatu projektu, tj. nie ma gwarancji co o pojawienia się nabywcy na omawiany produkt.

Odnosząc się do przyznanej dotacji na realizację przedmiotowego projektu Instytut wyjaśnił, iż nie ma ona charakteru cenotwórczego. Dotacja została przyznana na pokrycie kosztów realizowanego projektu "Opracowanie innowacyjnej technologii (...)". Dotacja nie będzie miała wpływu na cenę sprzedaży produktu. Nie ma więc w tym przypadku zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy.

Prawa autorskie do rezultatu osiągniętego w wyniku realizacji projektu będą przysługiwać wyłącznie Instytutowi. W trakcie realizacji projektu Instytut zamierza chronić własność intelektualną nowych rozwiązań oraz pomysłów syntetycznych za pomocą ochrony patentowej nie tylko w Polsce, ale również w Europie. W tym celu podjął stosowne procedury zmierzające do ochrony patentowej rezultatu projektu.

Dążąc jednak do zainteresowania produktem przemysłu Instytut będzie promował rezultaty projektu na konferencjach zarówno w kraju jak i za granicą. Uzyskane wyniki badan będą publikowane w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych.

Rezultaty projektu wykorzystywane będą również w pracach badawczych realizowanych przez Instytut w zadaniach statutowych oraz projektach badawczych finansowanych z budżetu państwa. Oznacza to, że będą również służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Instytut nadmienił, iż sprzęt, aparatura badawcza, materiały nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. Nabyte towary są udostępniane tylko podmiotom działającym w ramach realizacji określonych zadań w projekcie i tylko w czasie trwania danego zadania.

Instytut realizując projekt "Opracowanie innowacyjnej technologii (...)" nie odlicza podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu aparatury, materiałów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu "Opracowanie innowacyjnej technologii (...)" finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu "Opracowanie innowacyjnej technologii (...)". W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań stanie się on gotowym produktem do sprzedaży w postaci licencji, a więc będzie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w komercjalizacji własności intelektualnej, jest on świadomy trudności, które mogą się w tym zakresie pojawić. Intencją Zainteresowanego jest - w przypadku osiągnięcia zamierzonego rezultatu - aby po zakończeniu projektu i przeprowadzeniu procedur związanych z ochroną patentową osiągać korzyści ze sprzedaży licencji.

Zważywszy na zamiar sprzedaży rezultatu projektu, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Zainteresowany wskazał, iż osiągnięte wyniki projektu niezależnie od tego czy będą sprzedawane czy nie, będą także wykorzystywane w dalszych pracach badawczych realizowanych w Instytucie w ramach projektów finansowanych z budżetu państwa. Mogą także przyczynić się do współpracy badawczej z innymi ośrodkami naukowymi, co przełoży się na rozszerzenie badań i udoskonalenie rezultatów projektu. W związku z tym, zdaniem Instytutu odliczenie podatku VAT może być dokonywane zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, że dofinansowanie otrzymane na realizację omawianego projektu nie ma charakteru cenotwórczego, a więc w przypadku pozyskania nabywcy, dofinansowanie otrzymane na realizację projektu nie będzie miało wpływu na cenę sprzedaży produktu. Nie ma więc zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy.

Zważywszy jednak na zamiar Wnioskodawcy wobec rezultatu projektu, tj. jego sprzedaż, ma prawo do odliczania podatku VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług na rzecz projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. do czynności, które generują podatek należny.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W art. 90 ust. 2 ustawy postanowiono, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z powyższego wynika, że przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (nie stanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy stosuje się wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Instytut prowadzi działalność:

* statutową naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności badania nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a takie prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki, naukowe w kraju i za granicą,

* opodatkowaną podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej "A" sieci "P", usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego "B" itp.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007 -2013 oś priorytetowa 1 "Badania i rozwój nowoczesnych technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy". Nazwa projektu: "Opracowanie innowacyjnej technologii (...)".

Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Głównym celem wspomnianego projektu jest opracowanie nowej technologii syntezy fragmentów kwasów rybonukleinowych, które posłużą do konstrukcji zaawansowanych biourządzeń np. mikromacierzy "R".

Zainteresowany wskazał, iż mając na uwadze dynamicznie rozwijające się metody diagnostyki molekularnej oraz posiadając dużą wiedzę dotyczącą technik i zastosowania mikromacierzy DNA Instytut zamierza opracować metodę konstrukcji mikromacierzy "R". Mikromacierze "R" mają szansę stać się wysoko zaawansowaną technologią badania i diagnozowania oddziaływań zachodzących w żywych organizmach. Nowa technologia syntezy "R" będzie opierać się na zastosowaniu nowych opracowanych w Instytucie grup ochronnych zarówno dla funkcji hydroksylowej egzoaminowej jak i fosforanowej. Połączenie tych elementów strategii syntetycznej z nowym uniwersalnym podłożem do syntezy zaowocuje opracowaniem pełnej technologii wytwarzania fragmentów "R", gdzie produktem wyjściowym będą nieblokowane rybonukleotydy. Uzyskany produkt syntezy, kwas nukleinowy "R" oraz metoda konstrukcji mikromacierzy może być przedmiotem sprzedaży, o ile na rynku znajdą się firmy zainteresowane taką technologią. Opracowana i przetestowana metoda wytwarzania fragmentów "R" może mieć zastosowanie w medycynie, przemyśle farmaceutycznym lub chemicznym. Przedmiotem sprzedaży może być licencja na korzystanie z praw autorskich lub sprzedaż tych praw. Dotychczasowe badania realizowane w projekcie wskazują na osiągnięcie pozytywnego wyniku. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów w realizowanym projekcie i pozyskania nabywców Instytut zamierza osiągać wymierne korzyści ze sprzedaży licencji, a więc rezultaty projektu będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Osiągnięcie zamierzonego rezultatu nie daje jednak Instytutowi pewności ani gwarancji co do późniejszego skomercjalizowania rezultatu projektu, tj. nie ma gwarancji co do pojawienia się nabywcy na omawiany produkt.

Dążąc jednak do zainteresowania produktem przemysłu Instytut będzie promował rezultaty projektu na konferencjach zarówno w kraju jak i za granicą. Uzyskane wyniki badań będą publikowane w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych.

Ponadto rezultaty projektu wykorzystywane będą również w pracach badawczych realizowanych przez Instytut w zadaniach statutowych oraz projektach badawczych finansowanych z budżetu państwa. Oznacza to, że będą również służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Instytut nadmienił, iż sprzęt, aparatura badawcza, materiały nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. Nabyte towary są udostępniane tylko podmiotom działającym w ramach realizacji określonych zadań w projekcie i tylko w czasie trwania danego zadania.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż rezultatów projektu) oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (wykorzystanie rezultatów projektu do czynności statutowych), dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia nie będzie miał zastosowania art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, bowiem czynności niepodlegające opodatkowaniu nie wchodzą do wyliczenia proporcji, o której mowa w ww. artykule.

W przypadku dokonywania przez Zainteresowanego zakupów służących zarówno działalności niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, jak i czynnościom podlegającym tej ustawie, w odniesieniu do części zakupów służących czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, wystąpi prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie będzie miał jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ponoszonych wydatków w części związanej z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uwzględniając zasadę wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów tylko w takim zakresie w jakim nabycie to będzie wiązać się z czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to zatem, iż należy dokonać wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, a wybór metody wyodrębnienia tych kwot podatku naliczonego pozostaje wyłącznie w gestii podatnika.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Podatnik uwzględniając np. specyfikę i indywidualne cechy tej działalności.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego. Natomiast w kwestii dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-1178/11-2/EN z dnia 9 listopada 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl