ILPP2/443-1171/09-6/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1171/09-6/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na konto Spółki z o.o. M.... przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na konto Spółki z o.o. M..... przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o brakujący podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz pismem z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.), w którym wyjaśniono, że przedstawiony we wniosku opis sprawy jest zdarzeniem przyszłym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (X Spółka z o.o.) prowadzi działalność na terenie Gminy M....... Podstawowym obszarem jego działalności jest świadczenie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków dla odbiorców oraz wykonywanie robót w zakresie budowy sieci i instalacji wodno-kanalizacyjnych. Właścicielem w 100% majątku Zainteresowanego jest samorząd terytorialny, tj. Gmina M.......

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 Nr 72, poz. 747), "Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji".

Obecnie na terenie Gminy znajduje się tylko jedna oczyszczalnia ścieków, niestety jest ona przeznaczona do zamknięcia, ze względu na zły stan techniczny oraz brak możliwości odbioru ścieków już oczyszczonych do cieku wodnego, który znajduje się w obszarze N.

Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina we współpracy z Wnioskodawcą zleciła wykonanie "Koncepcji kanalizacji sanitarnej dla terenu Gminy M.......". z przeprowadzonych analiz wynikło, że najlepszym wariantem skanalizowania Gminy M......., po uwzględnieniu uwarunkowań formalno-prawnych i przestrzennych oraz nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacji, będzie opcja, polegająca na budowie scentralizowanego systemu odprowadzania ścieków, włączonego bezpośrednio do istniejącej W....... Oczyszczalni Ścieków "J......".

Możliwość przyjęcia dodatkowych ilości ścieków do W.... Oczyszczalni Ścieków "J......." wynikających z realizacji tego zadania została uzgodniona z eksploratorem oczyszczalni, tj. M.... Sp. z o.o. we W........ (w skrócie M....... Sp. z o.o. we W.......).

W wyniku przeprowadzonych rozmów, w dniu 22 lutego 2008 r., zostało spisane porozumienie pomiędzy Gminą M....., a M.... Sp. z o.o. we W...... (załącznik nr 1) na mocy, którego Strony zobowiązały się w ciągu 3 lat, licząc od daty podpisania porozumienia do połączenia i przystosowania swoich sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w sposób umożliwiający świadczenia usług przez M....... Sp. z o.o. we W......., poza obszar Gminy W......., polegających na sprzedaży wody i odbiorze ścieków oraz umożliwiający wzajemne dostawy wody w przypadku katastrofy lub poważnego kryzysu którejkolwiek z umawiających się Stron, a uniemożliwiającego dostawy wody z jej własnego systemu pozyskiwania, uzdatniania i przesyłu wody.

Jednocześnie Strony zobowiązały się do realizacji rozbudowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, w sposób umożliwiający dostawę wody z sieci wodociągowej M....... Sp. z o.o. we W......... na terenie Gminy M........ oraz odbioru ścieków z terenu Gminy do sieci kanalizacyjnej M....... Sp. z o.o. we W....... - w ilości umożliwiającej zarówno zabezpieczenie konsumpcji Klientów jak i spełnienie parametrów jakościowych oczyszczania ścieków.

M.... Sp. z o.o. we W....... ustaliła miejsce odbioru ścieków tj. komorę na kolektorze o średnicy 80 cm w ul. J........, ale po wykonaniu następujących inwestycji:

* budowy przez Gminę M........... (X Sp. z o.o. w M.......) systemu transportu ścieków, który pozwoli na przerzut całości ścieków powstających na terenie Gminy do granic z Gminą W.......,

* budowy rurociągu tłocznego od granic Gminy M...... do kolektora grawitacyjnego w ul. J.......... Przy czym odcinek tego rurociągu będzie realizowany przy udziale M....... Sp. z o.o. we W........

W dniu 30 września 2008 r. Gmina M......... przekazała majątek w postaci istniejącej sieci wodno-kanalizacyjnych na rzecz Wnioskodawcy, który od dnia 1 października 2008 r. przejął wszystkie zadania inwestycyjne prowadzone dotychczas przez Gminę M.......

W wyniku rozmów, prowadzonych w bieżącym roku - ustalono sposób finansowania budowy rurociągu wspólnego uwzględniającego planowaną ilość ścieków odprowadzanych z poszczególnych gmin, tj.: 65% kosztów pokryje Wnioskodawca, a pozostałe 35% M........ Sp. z o.o. we W....... Wykonawstwo części wspólnej sieci przeprowadzi M.... Sp. z o.o. we W........., która po zakończeniu budowy będzie 100% właścicielem wybudowanego wspólnego odcinka sieci kanalizacyjnej.

Jednocześnie Wnioskodawca, w trybie przetargu nieograniczonego, zlecił opracowanie dokumentacji projektowej dla realizacji inwestycji pn. "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej aglomeracji Wrocławia, w części Gminy M........." - gdzie miejscem włączenia będzie przepompownia tłocząca ścieki oczyszczane do ww. rurociągu zrealizowanego przez M....... Sp. z o.o. we W.......

Nie bez znaczenia jest fakt, że Gmina M.......... w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych została włączona do aglomeracji w.......... (Rozporządzenie Nr 3 Wojewody (...) z dnia 24 stycznia 2008 r. - Dziennik Urzędowy Województwa (...) Nr 23 poz. 379).

Ustalono, że całą inwestycję wspólną przeprowadzi M........ Sp. z o.o. we W........., która z uwagi na uwarunkowania administracyjne, zostanie 100% właścicielem wybudowanego odcinka kanalizacji. Rola Zainteresowanego ogranicza się do wpłaty na konto wyznaczone przez M....... Sp. z o.o. we W......... określonej w umowie kwoty, stanowiącej 65% wartości inwestycji. Wartość inwestycji określono na 1.200.000 PLN, termin realizacji rzeczowej inwestycji przewidziano na II kw. 2010 r.

Po podpisaniu umowy na wspólne sfinansowanie z M....... Sp. z o.o. we W......... i wykonanie rzeczowego odcinka sieci, Zainteresowany ma zamiar podjąć działania w celu pozyskania środków pieniężnych na budowę poszczególnych odcinków sieci kanalizacyjnej przewidzianych w projekcie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego - Ochrona Środowiska i Infrastruktura - prowadzonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we W........... - gdzie jest zarejestrowany jako wnioskodawca aplikujący w l kw. 2010 r. Jednakże niezbędnym elementem prawidłowo złożonego wniosku do Funduszu jest wskazanie odbiornika ścieków - gdzie w tym przypadku jest W........... Oczyszczalnia Ścieków "J.........." - a dokumentem potwierdzającym spełnienie tego warunku - jest zawarty kontrakt na realizację odcinka sieci kanalizacji tłocznej od granic Gminy M....... do oczyszczalni ścieków.

Po uzyskaniu środków z Funduszu Spójności, do roku 2013 - zostanie zrealizowany projekt skanalizowania Gminy M.......... i tym samym otrzymania przychodu z tytułu odbioru ścieków, najpierw w formie ścieków dowożonych przy pomocy wozów asenizacyjnych ze zbiorników bezodpływowych, a następnie bezpośredniego podłączenia do kanalizacji kolejnych posesji w skanalizowanych już miejscowościach.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, przekazane przez niego środki, na wykonanie wspólnego odcinka sieci kanalizacyjnej, stanowią formę zabezpieczenia źródła przyszłych przychodów i winny stanowić koszty uzyskania przychodów ze względu na fakt, że wydatek ten jest związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, tj. zbiorowym odprowadzaniem ścieków i ma na celu zabezpieczenie źródła przychodu.

Jednocześnie Zainteresowany uważa, że ze względu na fakt, iż przekazanym pieniądzom na obecnym etapie nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony M....... Sp. z o.o. we W......, to nie mieszczą się one w definicji towaru, ani definicji usługi, zatem nie stanowią czynności mieszczącej się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazane pieniądze na konto M.... Spółka z o.o. we W....... na współfinansowanie inwestycji winno być traktowane jako czynność nie mieszcząca się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazane pieniądze na konto M....... Spółka z o.o. we W........ nie stanowią dostawy towarów, gdyż "pieniądze", nie mieszczą się w definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy. Nie można też jednoznacznie mówić, iż jest to świadczenie usług, gdyż przekazaniu pieniędzy do inwestora na tym etapie nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony M.... Sp. z o.o. we W.......

Zainteresowany wskazał, że przygotowywana jest umowa w sprawie realizacji wspólnej inwestycji na terenie Gminy W......... między nim a M....... Sp. z o.o. we W........., regulująca zasady wspólnego przeprowadzania postępowania o zamówienie publiczne, udzielenia zamówienia oraz realizacji i odbioru wspólnej inwestycji polegającej na realizacji robót budowlanych związanych z budową kanału tłocznego ścieków sanitarnych od ul. G......... we W........ poprzez teren należący do Gminy M.......... do W........ Oczyszczalni Ścieków o długości ok. 1950 m.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym równie:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz - art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy.

Powyższa zasada została powtórzona w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), zgodnie z którym zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

W świetle art. 2 pkt 4 ww. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, zadania gminy w zakresie obowiązku budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych realizowane są poprzez tzw. przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne.

Artykuł 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym, definiuje gminę jako wspólnotę samorządową, która zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (...). Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Z opisu sprawy wynika, iż podstawowym obszarem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz wykonywanie robót w zakresie budowy sieci i instalacji wodno-kanalizacyjnych. w 100% właścicielem majątku Zainteresowanego jest samorząd terytorialny, tj.: Gmina.

Wnioskodawca wskazał, iż znajdująca się na terenie Gminy oczyszczalnia ścieków, z uwagi na zły stan techniczny, została przeznaczona do zamknięcia. w związku z tym, Gmina (we współpracy z Wnioskodawcą) zleciła wykonanie "Koncepcji kanalizacji sanitarnej dla terenu Gminy M........". z przeprowadzonych analiz wynikło, że najlepszym wariantem skanalizowania Gminy M........, po uwzględnieniu uwarunkowań formalno-prawnych i przestrzennych oraz nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacji, będzie opcja, polegająca na budowie scentralizowanego systemu odprowadzania ścieków, włączonego bezpośrednio do istniejącej W....... Oczyszczalni Ścieków "J........".

W wyniku przeprowadzonych rozmów, w dniu 22 lutego 2008 r., zostało podpisane porozumienie pomiędzy Gminą M........, a M....... Sp. z o.o. we W......., w którym Strony zobowiązały się w ciągu 3 lat, licząc od daty podpisania porozumienia do połączenia i przystosowania swoich sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w celu umożliwienia dostawy wody z sieci wodociągowej M....... Sp. z o.o. we W........ na teren Gminy M........ oraz odbioru ścieków z terenu Gminy do sieci kanalizacyjnej M.......... Sp. z o.o. we W.......... - w ilości umożliwiającej zarówno zabezpieczenie konsumpcji Klientów jak i spełnienie parametrów jakościowych oczyszczania ścieków.

W bieżącym roku ustalono sposób finansowania budowy rurociągu (wspólnego odcinka sieci kanalizacyjnej) uwzględniającego planowaną ilość ścieków odprowadzanych z poszczególnych gmin, tj. 65% kosztów ww. inwestycji pokryje Wnioskodawca, a pozostałe 35% M........... Sp. z o.o. we W........... Ponadto wskazano, iż całą inwestycję przeprowadzi M.......... Sp. z o.o. we W............., która zostanie jej 100% właścicielem. z kolei zadaniem Zainteresowanego jest wpłata, na konto wyznaczone przez M....... Sp. z o.o. we W.........., określonej w umowie kwoty na pokrycie wydatków związanych z tą inwestycją.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że pieniądze, które zostaną wpłacone przez Zainteresowanego na wspólną realizację inwestycji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika bowiem z opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, przedmiotowa wpłata nie będzie stanowić należności Spółki z o.o. M......... we W..........., w związku z wykonywaniem na rzecz Zainteresowanego czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jest współfinansowaniem inwestycji realizowanej przez Wnioskodawcę - wraz z Gminą, w ramach wykonywania zadań własnych.

Zatem, dokonana przez Wnioskodawcę wpłata pieniężna, dotycząca partycypacji w kosztach budowy wspólnego odcinka sieci kanalizacyjnej mająca na celu pomoc w zmniejszeniu kosztów inwestycji, ma charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki (M........ Sp. z o.o. we W........), z uwagi na fakt, iż wybudowany odcinek sieci kanalizacyjnej pozostanie własnością M....... Sp. z o.o. we W..........

Wskazać należy, iż przekazana przez Zainteresowanego wpłata pieniężna stanowiąca współfinansowanie budowy odcinka sieci kanalizacyjnej nie stanowi dostawy towarów, gdyż "pieniądze" nie mieszczą się w definicji "towaru", zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Tym samym, w przedmiotowej sprawie przekazanie pieniędzy przez Wnioskodawcę w świetle zawartej umowy można uznać za darowiznę na rzecz M.... Sp. z o.o. we W....

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przekazane na konto M.... Sp. z o.o. we W........ przez Wnioskodawcę środki pieniężne przeznaczone na wspólną realizację inwestycji, tj. budowy odcinka sieci kanalizacyjnej, nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ podkreśla, że organy podatkowe nie są uprawnione do oceny załączonych do wniosku dokumentów, bowiem składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawiony przez Wnioskodawcę w poz. 50 formularza ORD-IN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania przekazanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na konto Spółki z o.o. M....... przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji. Natomiast w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 2 grudnia 2009 r. Nr ILPB3/423-747/09-6/HS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl