ILPP2/443-1170/11-5/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1170/11-5/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe (zgodnie z PKD 85.59.B - "pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane") - w zakresie organizacji i przeprowadzania seminariów, szkoleń, kursów. Dodatkowo świadczy usługi doradcze polegające na pozyskiwaniu środków finansowych z różnych źródeł.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę obejmują swoim zakresem m.in. szkolenia z zarządzania takie jak: sprzedaż, przywództwo, marketing, umiejętności menadżerskie, a także kompetencje miękkie, tj.: zdolności interpersonalne, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem własnym. Realizowane przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe skierowane są do kadry menadżerskiej, przedsiębiorców i pracowników. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mogą mieć formę:

1.

otwartą, stanowiącą usługi szkoleniowe ogólnodostępne, skierowane do poszczególnych pracowników przedsiębiorstw i instytucji, którzy potrzebują uzupełnienia umiejętności/kwalifikacji w wybranym zakresie;

2.

zamkniętą, stanowiącą usługi szkoleniowe dla zorganizowanej grupy pracowników danego podmiotu.

W przypadku szkoleń zamkniętych Zainteresowany świadczy także usługi z zakresu innej tematyki niż wymieniona powyżej, w zależności od potrzeb danego podmiotu. Usługodawcami organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń są przede wszystkim podmioty prawne i duże przedsiębiorstwa. W przypadku szkoleń zamkniętych, przeprowadzonych na rzecz podmiotów, Zainteresowany świadczy usługi szkoleniowe zazwyczaj jako organizator i wykonawca całej usługi. Zdarzają się również sytuacje, gdy dana firma wykupuje pojedyncze miejsca dla swoich pracowników w szkoleniach otwartych organizowanych przez Zainteresowanego.

Przykładowy opis sytuacji, które mogą zaistnieć u Wnioskodawcy:

1.

Firma X pozyskała dotację na szkolenia podnoszące kwalifikacje swoich pracowników w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki poddziałanie 8.1.1. Tematyka szkoleń obejmować będzie przywództwo, marketing, sprzedaż, a także kompetencje miękkie (zdolności interpersonalne, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem własnym), a także szkolenia branżowe (np. symulowanie rozwoju pracowników - motywacja i coaching, sytuacje konfliktowe i metody rozwiązywania problemów w zespole, techniki radzenia sobie z zastrzeżeniami i reklamacjami klientów). Dotacja sfinansowania jest w 85% przez Unię Europejską i w 15% z budżetu państwa. Dofinansowanie to będzie stanowiło pomoc de minimis dla firmy X. Firma X zleci wykonanie szkoleń Wnioskodawcy, który będzie wykonawcą szkoleń. Zarządzanie projektem prowadzić będzie firma X.

2.

Wnioskodawca pozyskał dotacje na przeszkolenie pracowników kilkudziesięciu niepowiązanych ze sobą firm z zakresu tematyki menadżerskiej, sprzedaży, przywództwa, marketingu zarządzania oraz tzw. kompetencji miękkich szkolenia interpersonalne, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem własnym itd. Powyższe szkolenia będą miały na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych, poszerzenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez pracowników. Dotacja finansowana jest w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki poddziałanie 8.1.1., a w 15% z budżetu państwa. Przedsiębiorcy kierujący na szkolenia swoich pracowników nie będą ponosić kosztów tych szkoleń (tzn. nie będą za nie płacić) udział pracowników w szkoleniu będzie stanowić dla przedsiębiorców pomoc de minimis. Otrzymywać oni będą od Wnioskodawcy realizującego projekt, zaświadczenie o pomocy de minimis. Dotacja w całości przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów związanych z prawidłową realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na przeszkolenie pracowników kilkudziesięciu niepowiązanych ze sobą firm podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy przedmiotowe usługi szkoleniowe korzystają ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedażą pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje i subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia czy dana dotacja jest czy nie jest opodatkowania istotne są szczegółowe warunki ich przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towarów lub usług, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę i kwotę należną. Dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę przeznaczona jest w całości na realizację projektu, tj. organizację szkoleń, zarządzanie projektem. Osoby uczestniczące w szkoleniach, a dokładniej firmy kierujące na szkolenia swoich pracowników nie będą ponosiły kosztów szkoleń, nie będą płaciły za szkolenia. Uczestnictwo w szkoleniach będzie stanowiło dla firmy pomoc de minimis. Pomoc de minimis to wsparcie państwa udzielenie przedsiębiorcą, które nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. Zgodnie bowiem z zasadą prawa rzymskiego "de minimis non curat lex" (łac. Prawo nie troszczy się o drobiazgi) pomoc o niewielkich rozmiarach nie powoduje naruszenia konkurencji na rynku. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, dotacja nie wpływa na cenę świadczonej usługi, a co za tym idzie nie wpływa na obrót i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotem pytania są usługi szkoleniowe, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie:

* art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT,

* § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia rady ministrów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392), dalej rozporządzenie.

Usługi szkoleniowe opisane we wniosku świadczone przez Wnioskodawcę - w jego ocenie - są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które w całości bądź w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych, a zatem usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami powiązane są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcę w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy wynika, iż dotacja, którą będzie otrzymywał Wnioskodawca z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki poddziałanie 8.1.1. oraz z budżetu państwa na przeszkolenie pracowników kilkudziesięciu niepowiązanych ze sobą firm z zakresu tematyki menadżerskiej, sprzedaży, przywództwa, marketingu zarządzania oraz tzw. kompetencji miękkich szkolenia interpersonalne, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem własnym itd. nie wpływa na cenę świadczonej usługi. Dotacja w całości przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów związanych z prawidłową realizacją projektu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że ww. dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie beneficjentem dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki poddziałanie 8.1.1. oraz z budżetu państwa na przeszkolenie pracowników kilkudziesięciu niepowiązanych ze sobą firm, która to dotacja w całości przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów związanych z prawidłową realizacją projektu, a tym samym nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy (a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), to pytanie dotyczące zwolnienia od podatku VAT ww. usług szkoleniowych staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Natomiast w kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych na rzecz firm X, finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-1170/11-4/EN z dnia 8 listopada 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl