ILPP2/443-1166/12-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1166/12-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji pt.: "Tenisowe szaleństwo".

Wniosek uzupełniono w dniu 24 stycznia 2013 r. w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz o podpis drugiej osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Celem projektu jest podniesienie poziomu aktywności fizycznej, ogólnej sprawności mieszkańców poprzez organizację rozgrywek w tenisie stołowym na terenie gminy (...). Adresatami projektu są wszyscy mieszkańcy Gminy niezależnie od wieku i płci. Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) głęboko wierzy, iż pozwoli to zagospodarować czas wolny w okresie jesienno - zimowym dla sporej części społeczności lokalnej.

Pierwszy etap turnieju odbywać się będzie na terenie sześciu gminnych miejscowości w terminie od listopada 2012 r. do końca lutego 2013 r. Na potrzeby zrealizowania tego etapu zakupiony zostanie sprzęt sportowy w postaci rakietek do tenisa stołowego i piłeczek na łączną kwotę (...) złotych brutto.

Drugi etap to finał, planowany na początek marca 2013 r., w którym udział będzie mógł wziąć każdy mieszkaniec gminy. Nie mniej jednak na rozstawienie liczyć będą mogli ci uczestnicy, którzy aktywnie brali udział również w pierwszym etapie rozgrywek. Projekt realizowany będzie z dotacji dla Wnioskodawcy. Na potrzeby projektu zakupiony zostanie sprzęt sportowy, (...) udostępni sale wiejskie i pomieszczenia w miejscowościach sołeckich, dużą część inwestycji stanowić będą nagrody dla wszystkich uczestników przyznawane dla najlepszych, jak i za sam udział. Łączna kwota przeznaczona na nagrody to (...) złotych brutto.

Udział w rozgrywkach, korzystanie z pomieszczeń, sprzętu będzie bezpłatny. Program obsługiwać będzie także grupa koordynatorów, która na bieżąco prowadzić będzie statystyki, udostępniać sprzęt i sale do gier.

Zgodnie z § 6 statutu Wnioskodawcy jego celem jest: wspieranie inicjatyw, podnoszenie prestiżu kultury, rozbudzanie aktywności kulturalnej. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi również działalności kulturalnej.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji przy realizacji operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczania podatku VAT naliczanego od poniesionych kosztów, ponieważ Stowarzyszenie (w tym przypadku dotacja) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 10 w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie wymienia się usługi świadczone przez organizację pozarządowe, gdzie indziej nie wymienione.

Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju zastaną wykorzystane do realizacji celów statutowych.

Ponadto Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a efekty przedmiotowej operacji będą udostępniane nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Celem realizowanego projektu jest podniesienie poziomu aktywności fizycznej, ogólnej sprawności mieszkańców poprzez organizację rozgrywek w tenisie stołowym na terenie gminy. Projekt realizowany będzie z dotacji dla Wnioskodawcy.

Na potrzeby projektu zakupiony zostanie sprzęt sportowy. (...) udostępni sale wiejskie i pomieszczenia w miejscowościach sołeckich, dużą część inwestycji stanowić będą nagrody dla wszystkich uczestników przyznawane dla najlepszych, jak i za sam udział.

Udział w rozgrywkach, korzystanie z pomieszczeń, sprzętu będzie bezpłatne. Program obsługiwać będzie także grupa koordynatorów, która na bieżąco prowadzić będzie statystyki, udostępniać sprzęt i sale do gier.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl