ILPP2/443-1165/10-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1165/10-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Projekt (..)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Projekt (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat planuje realizację projektu pn. "Projekt (...)". Przewiduje się, że projekt ten będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 5.4 Infrastruktura kultury. Planowany termin konkursu 28 czerwca 2010 - 6 sierpnia 2010 r. Partnerami projektu są: Powiat, Miasto oraz partnerzy wybrani w otwartym naborze partnerów do projektu (potencjalnie zainteresowani to: (...).

Projekt ten obejmuje następujące cele:

Cel główny: Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego, związanego z życiem i działalnością św. Maksymiliana Marii Kolbego, jako elementu kulturowej tożsamości regionu.

Cele szczegółowe:

1.

Podniesienie standardu, poprawa dostępności oraz ochrona Muzeum (...).

2.

Propagowanie idei św. Maksymiliana oraz informacji o jego życiu i działalności poprzez stworzenie sieci promocyjno-informacyjnej oraz działalność artystyczno-kulturalną.

W zakresie rzeczowym projekt obejmuje cztery podprojekty:

Podprojekt I - Muzeum (...).

Inwestor- Parafia, która nie jest płatnikiem VAT. Wnioskodawca poniesie wydatek w tym podprojekcie w formie dotacji dla Parafii w oparciu o art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.).

Zakres działań:

1.

Wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej prac konserwatorskich, restauratorskich i innych prac budowlanych dopuszczalnych w przypadku zabytków w budynku Muzeum (...);

2.

Prace budowlane polegające na:

* konserwacji stolarki okiennej,

* renowacji elewacji zewnętrznej,

* utrwaleniu substancji zabytku poprzez modernizację systemu ogrzewania, modernizację sanitariatów, renowację i zabezpieczenie podłóg, dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych,

* modernizacji instalacji elektrycznej,

* instalacji systemu przeciwwłamaniowego wraz z monitoringiem oraz systemu przeciwpożarowego.

Podprojekt II - Sieć Informacyjna i wyposażenie obiektów kultury; Inwestor - Powiat, Miasto, Parafia.

Zakres działań:

Stworzenie sieci punktów informacyjno-promocyjnych, mających na celu propagowanie wiedzy o św. Maksymilianie, miejscu jego urodzenia i o realizacji projektu poprzez:

* utworzenie punktów, w których zostaną wyeksponowane materiały informacyjne o Świętym, w tym m.in.: w Urzędzie Miasta, Starostwie Powiatowym, w kancelariach parafialnych (...), w Publicznym Gimnazjum, bibliotece miejskiej,

* działania informacyjne poprzez stronę internetową www.kolbe.pl oraz strony internetowe Miasta, Powiatu, Parafii,

* promocję w mediach,

* wyeksponowanie, oznakowanie obiektów kultury na terenie miasta, które będą przybliżały postać św. Maksymiliana oraz historię miejsca jego urodzin, wraz z tablicami informacyjnymi, na trasie: (...),

* zakup i instalację sprzętu wizualnego (multiekran), nowoczesnych instalacji wystawienniczych służących promocji Miasta, Powiatu i promowaniu treści o życiu św. Maksymiliana,

* cyfrowe skatalogowanie i digitalizacja zbiorów muzeum wraz z udostępnieniem części materiałów na stronie www (wirtualna wycieczka po muzeum) - zakres realizowany przez Parafię.

Podprojekt III - Wydarzenia:

* 14-15 sierpnia 2010 r. - uroczystości odpustowe w Parafii oraz uroczystości organizowane przez Powiat w roku 2010 i 2011,

* 14 sierpnia 2010 r. - Msza święta w Parafii, przedstawienie teatralne w Ośrodku Pamięci oraz koncert piosenki Maryjnej,

* 15 sierpnia 2010 r. - Msza święta, Koncert Chóru Katolickiego Uniwersytetu,

* 10-17 października- Święto Patrona Miasta, organizowane przez Urząd Miasta w 2011 r.,

* Festiwal piosenki religijnej "Śpiewajmy Świętemu Maksymilianowi"- impreza plenerowa organizowana przez Miasto i Powiat w 2011 r.,

* Festiwal filmowy - pokazy różnych form filmowych poświęconych św. Maksymilianowi - organizator Miasto, 2011 r.

Podprojekt IV - Ognisko artystyczne " (...)"

Utworzenie Młodzieżowego Ogniska Kulturalno-Artystycznego " (...)" i dostosowanie pomieszczeń Powiatowego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji dla potrzeb jego funkcjonowania:

* utworzenie ogniska artystycznego wraz z opracowaniem programu i statutu jego działalności,

* adaptacja tarasu wraz z terenem przyległym na funkcjonowanie sceny artystycznej, na której odbywały się wydarzenia kulturalno-artystyczne związane z propagowaniem idei św. Maksymiliana - co do tej części Wnioskodawca dysponuje interpretacją VAT,

* dostosowanie pomieszczeń do działalności artystycznej ogniska, w tym prowadzenia warsztatów, zajęć dydaktycznych i kameralnych występów,

* dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez Powiat - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5, pkt 7, pkt 19 oraz pkt 21 Ustawy - należą zadania w zakresie:

* wspierania osób niepełnosprawnych,

* kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

* promocji powiatu.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Powiatu. Powiat - w zakresie podprojektów bezpośrednio przez niego realizowanych - zleci wykonanie, wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcom, którzy będą mieli możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada Powiat i ostatecznie poniesie koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

W przypadku podprojektu lub jego części - gdzie inwestorem jest Parafia Powiat przekazuje dotację celową Parafii, która nie jest podatnikiem VAT także i w tym przypadku nie wystąpi dla Powiatu możliwość odliczenia podatku VAT.

Po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu dotyczącego podprojektu I - Muzeum (...), gdzie inwestorem jest Parafia - nie przechodzi na żaden inny podmiot.

Faktycznie Parafia uzyskuje środki na jego realizację w formie dotacji, nie jest płatnikiem podatku VAT - zatem dla Powiatu nie powstaną czynności opodatkowane tym podatkiem.

Zakończenie zakresu przez objętych podprojektami l, III i IV również nie spowoduje powstania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani obrotu podlegającego opodatkowaniu dla Powiatu. Obiekt dotyczący podprojektu IV (Ognisko Artystyczne (...)) nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostaje on własnością beneficjenta, czyli Powiatu, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzona będzie dyrektorowi Powiatowego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji. Obiekt ten nie będzie generował dla Powiatu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Służyć będzie przede wszystkim do organizacji imprez kulturalno-sportowych o zasięgu regionalnym. Ponadto, planuje się na terenie placówki coroczną organizację wystawy rolno-przemysłowej, jednakże czynności opodatkowane z tego tytułu nie będą generowały obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT dla Powiatu, lecz dla placówki.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż obiekt dotyczący podprojektu IV (Ognisko Artystyczne " (...)") zostanie przekazany w zarząd mieniem komunalnym dyrektorowi Powiatowego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji nieodpłatnie. Jednostka - Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową i będzie wykonywać czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy), utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy), oraz promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat będący czynnym podatnikiem podatku VAT, planuje realizację projektu pn. "Projekt (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 5.4 Infrastruktura kultury. Planowany termin to okres od dnia 28 czerwca 2010 r. do dnia 6 sierpnia 2010 r. Partnerami projektu są: Powiat, Miasto oraz partnerzy wybrani w otwartym naborze partnerów do projektu (potencjalnie zainteresowani to: (...).

Celem głównym projektu jest ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego, związanego z życiem i działalnością św. Maksymiliana Marii Kolbego, jako elementu kulturowej tożsamości regionu łódzkiego. W zakresie rzeczowym projekt obejmuje cztery podprojekty, m.in.:

Podprojekt II - Sieć Informacyjna i wyposażenie obiektów kultury, gdzie inwestorem jest Powiat, Miasto, Parafia, natomiast zakres działania obejmuje stworzenie sieci punktów informacyjno-promocyjnych, mających na celu propagowanie wiedzy o św. Maksymilianie i miejscu jego urodzenia.

Podprojekt III - Wydarzenia, w ramach którego w okresie sierpnia 2010 r. do października 2010 r. będą się odbywać różne wydarzenia i uroczystości.

Efekty realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Powiatu. Powiat - w zakresie podprojektów bezpośrednio przez niego realizowanych - zleci wykonanie, wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcom, którzy będą mieli możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada Powiat i ostatecznie poniesie koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje ww. zadanie w ramach zadań własnych, a towary i usługi nabywane w związku z jego realizacją nie są związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych.

Ponadto Zainteresowany w opisie sprawy wskazał, że będzie realizował podprojekt I - Muzeum (...), którego inwestorem jest Parafia, która nie jest płatnikiem VAT. Wnioskodawca poniesie wydatek w tym podprojekcie w formie dotacji dla Parafii w oparciu o art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.). W przypadku podprojektu lub jego części - gdzie inwestorem jest Parafia, Powiat przekazuje dotację celową Parafii. Po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu dotyczącego podprojektu I - Muzeum (...), gdzie inwestorem jest Parafia nie przechodzi na żaden inny podmiot.

Zatem, Wnioskodawca nie ma również prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji podprojektu pn. "Muzeum (...)", gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji podprojektu mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Jednocześnie realizowany jest również podprojekt IV - Ognisko artystyczne " (...)", w ramach którego zostanie utworzone Młodzieżowe Ognisko Kulturalno-Artystyczne " (...)", w związku z czym dostosowane zostaną pomieszczenia Powiatowego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji dla potrzeb jego funkcjonowania. Obiekt dotyczący podprojektu IV (Ognisko Artystyczne (...)) nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostaje on własnością beneficjenta, czyli Powiatu, a jedynie przekazanie w zarząd mieniem komunalnym dyrektorowi Powiatowemu Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji nieodpłatnie. Jednostka - Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową i będzie wykonywać czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w użytkowanie Powiatowemu Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie i wykorzystanie obiektów odbywa się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji tego podprojektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Projekt (...)".

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl