ILPP2/443-1160/10-3/JKa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1160/10-3/JKa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury w x" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury w x". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie, iż wniosek dotyczy stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ma realizować zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury". Na realizację tego zadania zostanie złożony wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, działanie V.4: Infrastruktura kultury. Przedsięwzięcie to będzie polegało na adaptacji pomieszczenia gospodarczego na pracownię sztuk wizyjnych, zadaszenie patio i zmianę przeznaczenia na salę konferencyjną oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniach otaczających projektowaną salę konferencyjną, termomodernizację, wykonanie instalacji sanitarnej i instalacji c.o. i odgromowej.

Budynek Miejskiego Domu Kultury jest majątkiem gminnym, w którym działalność kulturalną prowadzi instytucja kultury, której organizatorem jest Gmina. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym (ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694). Realizacja tego zadania, jako zadania własnego wynika również z ustawy o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 9.

Instytucja kultury, jaką jest Miejski Dom Kultury prowadzi swoją działalność w budynku komunalnym, za który Gmina nie pobiera żadnych opłat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA ma stanowić załącznik do wniosku składanego do Urzędu Marszałkowskiego.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż budynek Miejskiego Domu Kultury jest mieniem komunalnym, którego jest właścicielem. W ewidencji środków trwałych budynek znajduje się w księgach prowadzonych przez MDK. Wartość inwestycji zrealizowana przez Gminę pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury" zostanie w jej ewidencji przez 5 lat. Po tym okresie nakłady zostaną przekazane nieodpłatnie do Miejskiego Domu Kultury. Powyższa inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji projektu pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury w x" Gmina, jako beneficjent realizujący ten projekt, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, czyli czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego prawa nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż budowa infrastruktury kulturalnej nie ma żadnego związku z realizacją usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy zakup towarów i usług jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zainteresowany zaznaczył, iż jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przytoczonym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania te obejmują m.in. prowadzenie działalności kulturalnej (pkt 9 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. prowadzenia działalności kulturalnej - art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma realizować zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury". Na realizację tego zadania zostanie złożony wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, działanie V.4: Infrastruktura kultury. Przedsięwzięcie to będzie polegało na adaptacji pomieszczenia gospodarczego na pracownię sztuk wizyjnych, zadaszenie patio i zmianę przeznaczenia na salę konferencyjną oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniach otaczających projektowaną salę konferencyjną, termomodernizację, wykonanie instalacji sanitarnej i instalacji c.o. i odgromowej.

Budynek Miejskiego Domu Kultury jest majątkiem gminnym, w którym działalność kulturalną prowadzi instytucja kultury, której organizatorem jest Gmina. Realizacja tego zadania, jako zadania własnego wynika z ustawy o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 9.

Zainteresowany nie pobiera żadnych opłat od Miejskiego Domu Kultury za przedmiotowy budynek. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest właścicielem ww. budynku. Wartość inwestycji zrealizowana przez Gminę pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury" zostanie w jej ewidencji przez 5 lat. Po tym okresie nakłady zostaną przekazane nieodpłatnie do Miejskiego Domu Kultury. Zainteresowany podkreślił, iż powyższa inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w powołanym przepisie ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, przy realizacji projektu pn. "Przebudowa Miejskiego Domu Kultury w x" Gmina, jako beneficjent realizujący ten projekt, nie ma możliwość prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl