ILPP2/443-1159/08-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1159/08-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 7 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu towarów, usług związanych z eksportem towarów, wystawiania faktur VAT oraz ustalenia właściwości miejscowej organów podatkowych:

* j est nieprawidłowe - w zakresie pytania 2 i 4, dotyczących faktur ze stawką podatku w wysokości 0% wystawianych za przedmiotowe usługi wykonane dla importera oraz dokumentów potwierdzających, iż wykonane usługi mają związek z eksportem towarów,

* jest prawidłowe - w zakresie usług świadczonych na rzecz importera, obowiązku podpisywania faktur, obowiązku dostarczania faktur za zwrotnym potwierdzeniem odbioru oraz ustalenia właściwości miejscowej organów podatkowych.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu towarów, usług związanych z eksportem towarów, wystawiania faktur VAT oraz ustalenia właściwości miejscowej organów podatkowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie przygotowania do transportu oraz przygotowania do eksportu towarów na terenie Polski. Eksporterami, a także sprzedawcami towarów będą firmy z terytorium Unii Europejskiej, nie z terytorium Polski. Kupującymi, a także importerami będą firmy z Białorusi i innych krajów spoza Unii Europejskiej. Towary pochodzić będą z terenu Unii Europejskiej. Eksporterzy oraz importerzy powierzą Zainteresowanemu na czas wykonania usług swoje produkty.

Świadczone usługi będą związane z eksportem towarów. Wnioskodawca otrzyma od importerów, tj. firm z Białorusi i Federacji Rosyjskiej - właścicieli towarów, zlecenia wykonywania usług przygotowania ich towarów do eksportu z terenu UE (Polski). Importerzy są właścicielem towarów na podstawie faktur zakupu otrzymanych od sprzedawców. Zlecenia będą polegać na:

* przeglądaniu czy towar załadowany w innych niż Polska krajach UE, na środkach transportu, jest zgodny ze specyfikacją zamówienia importera i właściwie załadowany przez sprzedawcę,

* przepakowywaniu towaru z różnych środków transportu na dany środek transportu,

* sumowaniu dokumentowym zamówień importera, który składa zamówienia w kilkudziesięciu firmach z terenu UE,

* przygotowaniu towaru do odprawy eksportowej fitosanitarnej przez polskie upoważnione służby fitosanitarne,

* wystąpieniu z wnioskiem do polskich władz fitosanitarnych o przeprowadzenie eksportowej kontroli fitosanitarnej,

* wystąpieniu z wnioskiem do polskich władz celnych o przeprowadzenie eksportowej odprawy celnej.

W momencie powierzenia produktów przez importera dochodzi do przeniesienia prawa dysponowania towarami. Świadczone usługi nie mają związku z transportem towarów.

Zlecenia wykonania usług Zainteresowany będzie otrzymywał od rożnych klientów (importerów) w dwojaki sposób:

1.

Na podstawie zawartej umowy zlecenia, a zapłatę za swoją usługę zafakturuje osobną fakturą. Importer poprzez przedmiotowe zlecenie na wykonanie usług przenosi na Wnioskodawcę prawo do dysponowania towarami w Polsce. Zainteresowany będzie wydawać polecenia przewoźnikom, przewożącym przedmiotowe towary, będzie decydować, gdzie przemieszczany zostanie towar. W tym przypadku, eksporterem z terenu Polski będzie firma sprzedająca towary.

2.

Unijny (nie polski) sprzedawca będzie fakturował wspomniane towary na Wnioskodawcę ze stawką VAT 0%, zgodnie z definicją wewnątrzwspólnotowego obrotu. Zainteresowany będzie fakturować te same towary, w tym samym tygodniu bieżącego miesiąca na importera, doliczając już stosowną marżę za wykonaną usługę. Rozliczenia finansowe będą następować bezpośrednio między sprzedawcą towarów a importerem. Marża, tj. opłata za wykonaną usługę, wynikająca z różnicy miedzy zakupem a sprzedażą będzie płacona przez importera na konto bankowe Wnioskodawcy. We wspomnianej sytuacji będzie on pośrednikiem w trójstronnej operacji handlowej. Importer wraz ze sprzedawcą przedmiotowych towarów, poprzez trójstronną umowę z Zainteresowanym ustalą, że przedmiotowe towary będą fakturowane na Wnioskodawcę. W związku z tym, na podstawie otrzymanych faktur otrzyma on prawo rozporządzania tymi towarami. W tym przypadku, eksporterem z terenu Polski będzie Zainteresowany.

Następnie Wnioskodawca, zgodnie z umową zawartą z importerami oraz eksporterami, będzie przekazywać towary do odprawy celnej przed polskim Urzędem Celnym poprzez wybrane przez niego agencje celne, gdzie eksporterem będzie firma sprzedająca. Towary będą dostarczane do Zainteresowanego, czyli do Polski, środkami transportu kołowego wynajętymi przez importera. Na terenie Polski towary będą w posiadaniu Wnioskodawcy, tzn. będzie nimi dysponował i będzie za nie odpowiedzialny aż do momentu ich wyeksportowania. Dysponowanie będzie polegać na tym, że Zainteresowany będzie wydawał polecenia kierowcom gdzie i kiedy mają pojechać w Polsce, w celu kontroli i odprawy celnej. W związku z działalnością usługową Wnioskodawca będzie wystawiał faktury za wykonane usługi co 30 dni.

Dla świadczonych usług Wnioskodawca podał symbole według PKWiU:

* Kod główny 01 - Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające: 01.63 - Usługi następujące po zbiorach; 01.61 - Działalność usługowa wspomagająca produkcję rolną;

* Kod główny 46 - Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu hurtowego pojazdami samochodowymi: 46.2 - Sprzedaż hurtowa produktów rolnych i żywych zwierząt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy takie usługi są dopuszczalne i prawo podatkowe nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku uczestniczenia między eksporterem i importerem jako osobnego, trzeciego podmiotu, tym samym obligując go do otrzymania przez niego faktur wewnątrzwspólnotowych za te towary, a następnie obligując go do wystawienia faktur sprzedaży dla importera i tym samym, rozciągając na Zainteresowanego skutki podatkowe.

2.

Czy faktury wystawione za przedmiotowe usługi wykonane dla importera są objęte "zerową" stawką VAT.

3.

Czy faktury wystawione za przedmiotowe usługi wykonane dla eksportera są objęte "zerową" stawką VAT.

4.

Czy istnieje wymóg potwierdzania usług związanych z eksportem. Czy Wnioskodawca musi udowadniać, że usługi takie mają związek z eksportem towarów. Jeśli tak, to w jaki sposób powinien potwierdzić takie usługi.

5.

Czy istnieje wymóg podpisywania faktur przez Zainteresowanego oraz przez odbiorcę faktury.

6.

Czy istnieje wymóg dostarczania wystawianych faktur pocztą zagraniczną, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

7.

Czy istnieje wymóg dostarczania wystawianych faktur korygujących pocztą zagraniczną za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

8.

Jeśli Wnioskodawca dokonuje czynności związane z umową handlową na terenie kraju w innych miejscowościach niż ma siedzibę firmy, wobec towarów załadowanych na środkach transportowych, np. na parkingu przy Urzędzie Celnym w Terespolu - czy musi o tym poinformować Urząd Skarbowy w Nowej Soli lub Urząd Skarbowy właściwy dla Terespola. Zainteresowany nie będzie wynajmować żadnych magazynów, biur i innych pomieszczeń w innych miejscowościach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Tak. Prawo pozwala na to, aby wykonał on swoje usługi na towarze nie będącym jego własnością lecz będącym w jego posiadaniu i za te tylko usługi wystawiał fakturę importerowi.

Ad. 2. Tak.

Ad. 3. Tak.

Ad. 4. Tak. Taką usługę może on potwierdzić np. wysłanym za pomocą faksu lub e-maila zleceniem, które w imieniu eksportera zleca agencji celnej na przeprowadzenie odprawy celnej wywozowej w eksporcie. Może to być także zapis na dokumencie CMR, iż transport z towarami był w firmie Zainteresowanego. W chwili wykonywania usługi na dokumencie CMR nie będzie z oczywistych względów potwierdzenia rozładunku przez importera. Może to być także potwierdzenie w postaci kopii nie potwierdzonej przez UC - deklaracji eksportowej wywozowej tego towaru.

Ad. 5. Nie.

Ad. 6. Nie.

Ad. 7. Nie.

Ad. 8. Nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie pytania 2 i 4, dotyczących faktur ze stawką podatku w wysokości 0% wystawianych za przedmiotowe usługi wykonane dla importera oraz dokumentów potwierdzających, iż wykonane usługi mają związek z eksportem towarów,

* prawidłowe - w zakresie usług świadczonych na rzecz importera, obowiązku podpisywania faktur, obowiązku dostarczania faktur za zwrotnym potwierdzeniem odbioru oraz ustalenia właściwości miejscowej organów podatkowych.

Ad. 1-4

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie przygotowania do transportu oraz przygotowania do eksportu towarów na terenie Polski, które związane będą z eksportem towarów. Zlecenia będą polegać na:

* przeglądaniu czy towar jest zgodny ze specyfikacją zamówienia importera i właściwie załadowany przez sprzedawcę,

* przepakowywaniu towaru z różnych środków transportu na dany środek transportu,

* sumowaniu dokumentowym zamówień importera,

* przygotowaniu towaru do odprawy eksportowej fitosanitarnej przez polskie upoważnione służby fitosanitarne,

* wystąpieniu z wnioskiem do polskich władz fitosanitarnych o przeprowadzenie eksportowej kontroli fitosanitarnej,

* wystąpieniu z wnioskiem do polskich władz celnych o przeprowadzenie eksportowej odprawy celnej.

Zlecenie wykonania usługi Zainteresowany będzie otrzymywał od rożnych klientów (importerów) w dwojaki sposób:

1.

Na podstawie zawartej umowy zlecenia, a zapłatę za swoją usługę zafakturuje osobną fakturą.

2.

Unijny (nie polski) sprzedawca będzie fakturował wspomniane towary na Wnioskodawcę ze stawką VAT 0%, zgodnie z definicją wewnątrzwspólnotowego obrotu, Zainteresowany będzie fakturować te same towary, w tym samym tygodniu bieżącego miesiąca na importera doliczając już stosowną marżę za wykonaną usługę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy).

Eksportem towarów - na mocy art. 2 pkt 8 ustawy - jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29 października 2005 r., str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z regulacji zawartej w art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że - co do zasady - stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział, w odniesieniu do niektórych czynności, zastosowanie zwolnienia lub stawek obniżonych, tj. 0%, 3% i 7%.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a.

dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b.

świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Odnośnie dokumentów wystarczających do zastosowania stawki 0%, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie wykonywał swoje czynności w dwojaki sposób:

1.

poprzez świadczenie usług na rzecz importerów towarów, oraz

2.

poprzez dokonywanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od kontrahentów z terytorium Unii Europejskiej, a następnie ich eksport z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego.

W pierwszym przypadku, zlecenie wykonania usługi będzie otrzymywał od klientów (importerów) na podstawie zawartej umowy zlecenia, a zapłatę za swoją usługę zafakturuje osobną fakturą. Importer poprzez przedmiotowe zlecenie na wykonanie usług przenosi na Wnioskodawcę prawo do dysponowania towarami w Polsce. Zainteresowany będzie wydawać polecenia przewoźnikom, przewożącym przedmiotowe towary, będzie decydować gdzie przemieszczany zostanie towar. W tym przypadku, eksporterem z terenu Polski będzie firma sprzedająca towary.

Wskazać należy, iż usługi takie są dopuszczalne i prawo podatkowe w tym przypadku nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku uczestniczenia między eksporterem i importerem jako osobnego, trzeciego podmiotu, tym samym obligując go do otrzymania przez niego faktur wewnątrzwspólnotowych za te towary, a następnie do wystawienia faktur sprzedaży dla importera i tym samym, rozciągając na Zainteresowanego skutki podatkowe związane z tą transakcją.

W związku z przytoczonym powyżej przepisem art. 27 ust. 1 ustawy, świadczone przez Zainteresowanego usługi związane z eksportem towarów, o których mowa w punkcie 1, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Z powołanych regulacji wynika, iż stawka podatku 0% znajduje zastosowanie, gdy usługi:

* związane są bezpośrednio z eksportem towarów,

* dotyczą towarów eksportowanych,

* polegają na: pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu towarów eksportowanych

a także, gdy usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów świadczone są na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Powołany przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy zawiera katalog usług, dla których zastosowano preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług 0%. Przepis ten obejmuje usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Stwierdzić należy, że wyliczenie powyższe ma jednak charakter przykładowy, zaś ze stawki 0% korzystać mogą także inne czynności, niewymienione w przepisie, lecz nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar.

W przedmiotowej sprawie, stawkę podatku w wysokości 0% można zastosować w przypadku świadczenia usług związanych bezpośrednio z eksportem, jeśli Wnioskodawca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające, iż usługi te dotyczą towarów eksportowanych.

Dokumenty potwierdzające dokonanie świadczenia ww. usług muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem Zainteresowany, aby mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż mogą to być np.:

* wysłane za pomocą faksu lub listu e-mail zlecenia, które w imieniu eksportera Zainteresowany zleca agencji celnej dla przeprowadzenia odprawy celnej wywozowej w eksporcie,

* zapis na dokumencie CMR, że transport z eksportowanymi towarami znajdował się w firmie Wnioskodawcy,

* potwierdzenie w postaci kopii niepotwierdzonej przez Urząd Celny - deklaracji eksportowej wywozowej towaru.

W ocenie tut. Organu, posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja nie będzie potwierdzała jednoznacznie, że świadczone przez niego usługi związane będą bezpośrednio z eksportem towarów i dotyczyć będą towarów eksportowanych. Zainteresowany nie będzie posiadł bowiem dokumentów, z których jednoznacznie będzie wynikać, że towary których dotyczyć będą świadczone przez niego usługi, zostaną wyeksportowane.

Reasumując, usługi wymienione w punkcie 1 złożonego wniosku, świadczone na rzecz importera na podstawie zawartej umowy zlecenia, można by uznać za usługi mieszczące się w katalogu usług bezpośrednio związanych z eksportem towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy. Jednakże, na podstawie wskazanych przez Wnioskodawcę dokumentów nie można jednoznacznie stwierdzić, że wykonane przez niego usługi są bezpośrednio związane z eksportem. Zainteresowany nie może zatem w tej sytuacji skorzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, bowiem nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż usługi świadczone przez Zainteresowanego wykonywane będą tylko na rzecz importera przedmiotowych towarów. A zatem, pytanie dotyczące właściwej stawki podatku dla usług świadczonych na rzecz eksportera jest bezprzedmiotowe (pytanie 3).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika ponadto, że unijny (nie polski) sprzedawca będzie fakturował wspomniane towary na Wnioskodawcę ze stawką VAT 0%, zgodnie z zasadami wewnątrzwspólnotowego obrotu. Zainteresowany będzie fakturować te same towary, w tym samym tygodniu bieżącego miesiąca na importera, doliczając już stosowną marżę za wykonaną usługę. Rozliczenia finansowe będą następować bezpośrednio miedzy sprzedawcą towarów a importerem. Marża, tj. opłata za wykonaną usługę, wynikająca z różnicy między zakupem a sprzedażą będzie płacona przez importera na konto bankowe Wnioskodawcy. We wspomnianej sytuacji będzie on pośrednikiem w trójstronnej operacji handlowej. Importer wraz ze sprzedawcą przedmiotowych towarów, poprzez trójstronną umowę z Zainteresowanym ustalą, że przedmiotowe towary będą fakturowane na Wnioskodawcę. W związku z tym, na podstawie otrzymanych faktur otrzyma on prawo rozporządzania tymi towarami. W tym przypadku, eksportem z terytorium Polski będzie Zainteresowany.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ust. 1 - na mocy art. 9 ust. 2 ustawy - stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a)

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b)

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Eksportem towarów - stosownie do cyt. art. 2 pkt 8 ustawy - jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (...).

A zatem, w związku z przytoczonymi regulacjami oraz opisem zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca uzyskując od unijnego kontrahenta prawo do rozporządzania towarami jak właściciel oraz fakturę ze stawką VAT 0%, zgodnie z zasadami wewnątrzwspólnotowego obrotu - dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od kontrahenta unijnego, który wykazuje wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką podatku 0%. Zainteresowany zobowiązany jest do opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów według stawki podatku właściwej dla przedmiotowych towarów. W konsekwencji, w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie fakturować te same towary, w tym samym tygodniu bieżącego miesiąca na kontrahenta z kraju trzeciego, doliczając już stosowną marżę za wykonaną usługę oraz będzie eksportem z terytorium Polski, stwierdzić należy, że będzie on dokonywał eksportu towarów - w myśl powołanego przepisu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 6 ustawy).

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju - na mocy art. 41 ust. 7 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (art. 41 ust. 9 ustawy).

Przedstawione wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają jakiego rodzaju dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, powinien posiadać podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do zastosowania 0% stawki podatku. Wskazują jedynie, iż eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny, określony w przepisach celnych wywóz towarów. Zatem ustalając zakres zastosowania przepisów art. 41 ustawy należy się odwołać do przepisów prawa celnego. Podatnik winien więc posiadać stosowne dokumenty spełniające warunki określone w przepisach celnych, które będą jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów poza granicę Wspólnoty.

Zgodnie z art. 793 ust. 2 lit. c) i ust. 3 Rozporządzenia Komisji (EWG) z dnia 2 lipca 1993 r. nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. L 253/1), urzędem celnym wyprowadzenia jest ostatni urząd celny zanim towary opuszczą obszar celny Wspólnoty, który nadzoruje i ostatecznie potwierdza fakt fizycznego wyprowadzenia towarów.

Zatem w celu potwierdzenia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty i co za tym idzie, do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, należy posiadać dokument potwierdzony przez ostatni urząd celny przed opuszczeniem towarów obszaru celnego Wspólnoty.

W świetle regulacji ustawowych, aby sprzedaż towarów można było potraktować jako eksport i zastosować stawkę VAT w wysokości 0%, muszą być spełnione następujące warunki:

* wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych,

* wywóz towarów musi nastąpić w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli musi nastąpić przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca będzie posiadał potwierdzony przez właściwy urząd celny dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, może dla transakcji eksportu towarów zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% - na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy.

Ad. 5-7

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zasady te zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W związku z powyższymi regulacjami, wystawca faktury zobowiązany jest przy wystawianiu faktury VAT do uwzględnienia w jej treści wszystkich niezbędnych elementów, wymienionych w powołanym przepisie § 5 ust. 1 rozporządzenia. Wśród wskazanych elementów nie został wymieniony wymóg podpisywania faktur VAT przez strony transakcji. A zatem, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie nakładają na wystawcę, czy też na odbiorcę, obowiązku podpisania faktury VAT dokumentującej określone zdarzenie gospodarcze.

W myśl § 19 ust. 1 rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem, z przytoczonej regulacji wynika, iż fakturę lub fakturę korygującą wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach. Wystawiający fakturę lub fakturę korygującą zatrzymuje jej kopię, natomiast oryginał jest on zobowiązany przekazać kupującemu. Przy czym, powyższy przepis nie nakłada na wystawiającego obowiązku dostarczenia zagranicznemu kontrahentowi faktury bądź faktury korygującej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Ad. 8

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje czynności związanych z umową handlową na terenie kraju w innych miejscowościach niż posiada siedzibę firmy, wobec towarów załadowanych na środkach transportowych, np. na parkingu przy Urzędzie Celnym w Terespolu. Przy czym nie będzie on wynajmować żadnych magazynów, biur i innych pomieszczeń w innych miejscowościach.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową - na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy - ustala się dla:

1.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby;

2.

osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.

W przypadku podatku od towarów i usług zasadnicze znaczenie dla ustalenia właściwości ma miejsce wykonywania działalności. Miejsce prowadzenia działalności (wykonywania czynności opodatkowanych) należy ustalić na podstawie dokumentów zgłoszeniowych podatnika.

Zdarzają się sytuacje, w których czynności podlegające opodatkowaniu VAT są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych. Wówczas o właściwości urzędu skarbowego decyduje rezydencja podatnika. W przypadku osób fizycznych o właściwości organu podatkowego przesądza miejsce zamieszkania.

W związku z tym, jeżeli Zainteresowany wykonywał będzie zlecane usługi również poza siedzibą swojej firmy (np. na parkingu przy Urzędzie Celnym w Terespolu), właściwym dla niego będzie urząd skarbowy właściwy miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania. Wnioskodawca nie będzie zatem zobowiązany do poinformowania innych organów skarbowych, na terenie których będzie on również wykonywał świadczone usługi.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) oraz uległy zmianie rozporządzenia Ministra Finansów wydane na podstawie ustawy o podatku VAT.

Na mocy tej ustawy, z dniem 1 grudnia 2008 r. nowe brzmienie otrzymały przepisy: art. 2 pkt 8, art. 9 ust. 2, art. 41 ust. 6, ust. 7 i ust. 9, a także wprowadzono przepisy: art. 29 ust. 4a i ust. 4b ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości limitu płatności gotówkowych, formy zawieranych umów cywilno - prawnych oraz prawa celnego - w dniu 9 lutego 2009 r. wydane zostało odrębne postanowienie nr ILPP2/443-1159/08-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl