ILPP2/443-1153/08-5/GZ - Odliczenie VAT od środków trwałych i innych kosztów pokrytych dotacją

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1153/08-5/GZ Odliczenie VAT od środków trwałych i innych kosztów pokrytych dotacją

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 23 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) o brakujące informacje dotyczące stanu zdarzenia przyszłego oraz o opłatę, a także podpis drugiej upoważnionej do reprezentowania Spółdzielni osoby.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie decyzji Marszałka Województwa Wnioskodawca został wpisany do rejestru grup producentów rolnych. Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, § 5 ust. 4 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich oraz art. 104 ustawy z dnia 16 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, przyznano pomoc finansową na wspieranie grupy. Środki pochodzące z budżetu UE oraz współfinansowane ze środków krajowych wpłynęły na rachunek bankowy Zainteresowanego dnia 9 maja 2008 r. Pieniądze te są i będą wydatkowane na opłaty, zakupy, inwestycje oraz udziały grupy w grupie zrzeszającej wiele grup, która będzie udziałowcem przetwórni. Koszty podstawowej działalności to m.in. opłaty, wyposażenie, materiały, środki trwałe związane z prowadzoną działalnością. Wydatki te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy.

Natomiast udział grupy w przetwórni zrzeszającej inne grupy dotyczy przyszłych wydatków ze środków pochodzących z dotacji. Wydatki te są ujmowane w dodatkowej ewidencji oraz odliczane od ogólnej sumy dotacji. Zakupy i opłaty ze środków dotacji będą przechodzić do wykorzystywania na kolejne lata, gdyż w 2009 r. i kolejnych latach wpłyną środki za kolejne lata działalności. w przypadku ulokowania środków w udziały, kwota dotacji też pozostawać będzie do rozliczenia. Wnioskodawca będzie wydawać i lokować otrzymane środki stosownie do poczynionych decyzji dotyczących bieżącej działalności oraz inwestować środki w udziały czy inne zakupy pozwalające rozwijać się Zainteresowanemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od faktur dokumentujących zakupy ze środków dotacji będzie można odliczyć podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, do 1 grudnia 2008 r., zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2, wydatki niezaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym nie pozwalają obniżyć kwoty podatku należnego. Natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. ww. przepis został uchylony. Tak więc, podatek VAT z faktur dokumentujących zakupy ze środków dotacji do dnia 1 grudnia 2008 r. nie będzie podlegał odliczeniu, natomiast po tym terminie będzie podlegał odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową na wspieranie grupy producentów rolnych, która to dotacja będzie wykorzystywana na pokrycie ponoszonych kosztów działalności, zakupu środków trwałych, opłat, wyposażenia, materiałów, inwestycji i udziałów grupy w przetwórni. Ponoszone wydatki służyć będą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Stąd, w świetle wyżej przytoczonych przepisów, Zainteresowany będzie mógł odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ponoszone wydatki.

W zakresie stanu faktycznego w podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2009 r. Nr ILPP2/443-1153/08-4/GZ, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl