ILPP2/443-1152/10-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1152/10-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej usług dostępu do sieci Internet - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej usług dostępu do sieci Internet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dostępu do sieci Internet oraz w zakresie sprzedaży sprzętu elektronicznego. Zainteresowany sprzedając towary i usługi wystawia paragony dla osób fizycznych i faktury dla firm. W przypadku sprzedaży usług telekomunikacyjnych, tj. Internet i telefonia, wystawia klientom faktury, gdyż każdy je potrzebuje oraz do tych faktur wystawia paragony na urządzeniu fiskalnym. Wnioskodawca wskazał, iż powyższe wymaga bardzo dużo podwójnej pracy, gdyż chodzi tutaj o ilość od kilkuset do ponad tysiąca paragonów w ciągu jednego miesiąca. Co miesiąc wstawia identyczne faktury i identyczne do nich paragony. Wystawianie faktur i paragonów powoduje podwójną pracę.

Zainteresowany uważa, iż oczywiste jest, że wystawiona faktura jest dokumentem sprzedaży, więc czy potrzebne jest dodatkowe wystawienie paragonów. Klienci, którym świadczy usługę dostępu do Internetu i telefonii muszą mieć fakturę a nie paragon. Przez ww. zdarzenie ma on więcej pracy związanej z wystawieniem tej samej ilości faktur co miesiąc (kilkaset faktur), wystawieniem kilkuset paragonów do faktur, podpięciem paragonów. Drukując raport sprzedaży za dany miesiąc na wydruku jest sprzedaż wg faktur i wg paragonów co się pokrywa. Według przepisów obecnie obowiązujących, usługi te podlegają zwolnieniu z ewidencjonowania na urządzeniach fiskalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako podatnik świadczący usługę dostępu do Internetu oraz usługę telefonii, który na mocy obowiązujących przepisów ma zainstalowaną kasę fiskalną mógłby korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży ww. usług osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i zaprzestać takiego ewidencjonowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle uregulowań, świadczone przez niego, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, usługi dostępu do Internetu (PKWiU 64.20) i usługi telefonii (PKWiU 64.20) są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zatem będzie istniała możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych usług dostępu do Internetu (PKWiU 64.20) oraz usług telefonii (PKWiU 64.20) na kasie fiskalnej, jedynie będzie wystawiana faktura VAT. Natomiast pozostała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowana będzie na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 13 wymienione zostały "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%,

Stosownie do zapisu § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2009 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2009 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu elektronicznego oraz w zakresie świadczenia usług dostępu do sieci Internet, które zaklasyfikował do grupy PKWiU 64.20. Zainteresowany sprzedając towary i usługi wystawia paragony dla osób fizycznych i faktury dla firm. W przypadku sprzedaży usług telekomunikacyjnych, tj. Internet i telefonia, wystawia klientom faktury, oraz do tych faktur wystawia paragony na urządzeniu fiskalnym.

W związku z powyższym wskazać należy, iż pomimo przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązują przy wykonywaniu usług sklasyfikowanych w PKWiU 64.20, Zainteresowany rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na kasie rejestrującej, to jednak nie utracił on w tym zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując, Wnioskodawca świadcząc usługi dostępu do sieci Internet oraz usługi telefonii na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 64.20, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym, Zainteresowany może zaprzestać prowadzenia ewidencji przedmiotowych usług na kasie rejestrującej.

Natomiast, w przypadku wykonywania jakichkolwiek czynności, które nie będą objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej, wówczas zobowiązany jest on do ewidencjonowania obrotu z tytułu tych czynności na kasie rejestrującej.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl