ILPP2/443-1150/09-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1150/09-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o potwierdzenie dokonania opłaty oraz pismem z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą w związku z wykonywaniem obowiązków ustawowych, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Działalność ta polega na dostawie wody pitnej z sieci gminnej, najmu nieruchomości gminnych oraz mieszkań komunalnych. Działalność ta nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Gmina nie powołała przedsiębiorstwa komunalnego.

Obecnie Gmina realizuje projekt pn. "XXX", polegający na wyposażeniu Szkoły Podstawowej w XXX w sprzęt multimedialny służący do nieodpłatnej nauki języków obcych.

W ramach projektu zostaną dokonane następujące zakupy: stoły świetlicowe (15 szt.) - 1.800,00 zł; krzesła do świetlicy (60 szt.) - 4.800,00 zł; 30 stanowisk komputerowych w pracowni - 30.000,00 zł; krzesła obrotowe do pracowni językowej (30 szt.) - 5.400,00 zł; tablica interaktywna (1 szt.) - 5.800,00; wizualizer (1 szt.) - 1.600,00; notebook z oprogramowaniem (3 szt.) - 10.500,00 zł; projektor multimedialny (1 szt.) - 3.200,00 zł; telewizor (2 szt.) - 8.000,00 zł; radiomagnetofony (3 szt.) - 600,00 zł; znaki drogowe do egzaminu na kartę rowerową oraz oprogramowanie (komplet) - 2.200,00 zł; stolik do prezentacji (2 szt.) - 1.600,00 zł; kamera video (1 szt.) - 1.500,00 zł; odtwarzacz DVD oraz magnetowid (2 szt.) - 800,00 zł; magnetyczne liczmany i cyfry do demonstracji (2 szt.) - 500,00 zł; drukarka - urządzenie wielofunkcyjne (1 szt.) - 500,00 zł; składana tablica informacyjna do wystawek (2 zestawy) - 1.300,00 zł; zestaw gimnastyczny (1 szt.) - 1.200,00 zł; liczydło demonstracyjne (3 szt.) - 600,00 zł; komplet przyborów magnetycznych do matematyki (1 szt.) - 350,00 zł; program multimedialny do języka polskiego (1 szt.) - 200,00 zł; program multimedialny do przyrody (1 szt.) - 200,00 zł; program multimedialny do matematyki (1szt.) - 200,00 zł; promocja projektu (1 szt.) - 3.000,00 zł; krata na drzwi (1 szt.) - 1.000,00 zł; kamery zewnętrzne (3 szt.) - 1.377,00 zł; rolety antywłamaniowe (4 szt.) - 6.000,00 zł. Podane koszty są kosztami szacunkowymi.

Projekt związany jest z realizacją zadania własnego Gminy. Stosownie do art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych jest zadaniem własnym Gminy.

Nabyte w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane do nieodpłatnych zajęć dydaktycznych dla uczniów szkoły. Nie będzie ono związane z wykonywaniem czynności objętych podatkiem VAT. Nabyte w wyniku realizacji projektu mienie zostanie nieodpłatnie przekazane Szkole Podstawowej w formie wyposażenia w mienie.

Projekt pn. "XXX" jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej warunkuje możliwość uznania podatku VAT jako koszt kwalifikowany, co wiąże się z możliwością zaliczenia go przez Instytucję Wdrażającą programy europejskie do kosztów całej inwestycji, której część podlega refundacji.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku od towarów i usług dotyczący projektu pn. "XXX" Gmina składała także do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie przed rozpoczęciem realizacji ww. zadania, tj. z datą XX listopada 2008 r. oraz uzupełnienie z datą XX lutego 2009 r. W piśmie znak IPPP-443-2147/08-4/AK z dnia 27 lutego 2009 r. Gmina otrzymała interpretację indywidualną. Jednakże instytucja zarządzająca projektem, tzn. Urząd Marszałkowski w XXX poprosił o przedstawienie aktualnej interpretacji.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, iż mienie, nabyte przez nią w wyniku realizacji projektu pn. "XXX", zostanie nieodpłatnie przekazane Szkole Podstawowej w formie wyposażenia w mienie (bez zawarcia umowy). Przekazane wyposażenie w dalszym ciągu pozostanie własnością Gminy, natomiast Szkoła będzie je użytkowała.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją ww. inwestycji, tj. obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Są to inwestycje niezwiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania własne obejmujące sprawy edukacji publicznej - art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą w związku z wykonywaniem obowiązków ustawowych, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Obecnie Gmina realizuje projekt pn. "XXX", polegający na wyposażeniu Szkoły Podstawowej w sprzęt multimedialny służący do nieodpłatnej nauki języków obcych. Projekt związany jest z realizacją zadania własnego Gminy. Nabyte w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane do nieodpłatnych zajęć dydaktycznych dla uczniów szkoły. Nie będzie ono związane z wykonywaniem czynności objętych podatkiem VAT. Nabyte przez Gminę w wyniku realizacji projektu mienie zostanie nieodpłatnie przekazane Szkole Podstawowej w formie wyposażenia w mienie (bez zawarcia umowy). Przekazane wyposażenie w dalszym ciągu pozostanie własnością Gminy, natomiast Szkoła będzie je użytkowała. Projekt pn. "XXX" jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca przekazując nieodpłatnie zakończoną inwestycję w formie wyposażenia w mienie, zobowiązuje się zezwolić Szkole Podstawowej przez czas oznaczony lub nie oznaczony na bezpłatne używanie majątku powstałego w wyniku realizacji projektu. Zatem, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na brak odpłatności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - oddanie w bezpłatne używanie odbywa się w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego (Gminę) działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie został spełniony, gdyż Zainteresowany jest tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji pn. "XXX".

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl