ILPP2/443-115/09-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-115/09-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada budynek od 20 lat, który był wykorzystywany do działalności opodatkowanej. w roku 2008 był wydzierżawiany. w okresie ostatnich pięciu lat Zainteresowany poniósł nakłady na modernizację tego budynku w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej. Od tych wydatków odliczył podatek naliczony. w lipcu 2008 r. podpisał wstępną umowę sprzedaży tego budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania i pobrał przedpłatę na poczet tej sprzedaży. w miesiącu sierpniu i wrześniu 2008 r. zostały zakupione następne nakłady na modernizację, od których Wnioskodawca odliczył podatek VAT. Zainteresowany sprzedał budynek w miesiącu wrześniu 2008 r. Sprzedaż nieruchomości została opodatkowana ze stawką: zwolniona. Firma nie koryguje podatku naliczonego od modernizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo zastosowano zwolnienie z podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości wraz z prawem wieczystego użytkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości została zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy, ponieważ okres 5 lat wykorzystywania budynku do działalności opodatkowanej liczy się od momentu rozpoczęcia użytkowania, a ten warunek został spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych. Zwolnienie od podatku może mieć charakter przedmiotowy, kiedy odnosi się do dostawy określonego towaru lub usługi i podmiotowy, kiedy dotyczy podatnika.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.), zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.), rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Stosowanie zwolnienia, ustawodawca ograniczył jednak przepisem art. 43 ust. 6 ustawy (obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.). Zgodnie z tym uregulowaniem, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego dla dostawy towarów używanych, jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do tych towarów przez dokonującego dostawy. Wnioskodawca posiada budynek od 20 lat, tym samym nie miał prawa od odliczenia podatku naliczonego w związku z jego nabyciem ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zaczęły obowiązywać w Polsce dopiero od 1993 r..

Zainteresowany obniżał natomiast kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na ulepszenie budynku, które przekroczyły 30% jego wartości początkowej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika również, że przedmiotowa nieruchomość od momentu rozpoczęcia jej użytkowania była wykorzystywana co najmniej 5 lat do działalności opodatkowanej.

Sprzedaż budynku podlegała zatem zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przy jego nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a od końca roku, w którym zakończono jego budowę minęło 5 lat.

Ponadto, pomimo, że wydatki poczynione w celu ulepszenia budynku przekroczyły kwotę 30% jego wartości początkowej, to jednak Zainteresowany użytkował go powyżej 5 lat do działalności opodatkowanej. Nie zostały zatem spełnione wszystkie przesłanki przemawiające za wyłączeniem ze zwolnienia od podatku, zawarte w art. 43 ust. 6 ustawy. Tym samym, Spółka przy sprzedaży przedmiotowego budynku miała prawo do zastosowania zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 6 ustawy.

Dodatkowo, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynku lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Zatem, także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu związanego z przedmiotowym budynkiem - zwolnione było od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

Wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-115/09-2/JK z dnia 21 kwietnia 2009 r.

Natomiast w części odnoszącej się do korekty podatku naliczonego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-115/09-4/JK z dnia 21 kwietnia 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl