ILPP2/443-1149/09-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1149/09-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) oraz z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego na rzecz Gminy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) informującym o dokonaniu opłaty oraz pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) doprecyzowującym zakres wniosku i opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza zakupić dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w W, średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Gmina chce wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie zakupu tego samochodu ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Płatnikiem ceny za zakup samochodu (łącznie z podatkiem VAT) będzie Gmina. Po dokonaniu zakupu samochód ratowniczo-gaśniczy zostanie nieodpłatnie przekazany Ochotniczej Straży Pożarnej. Będzie on wykorzystywany wyłącznie w akcjach ratowniczych i gaśniczych wykonywanych przez strażaków z jednostki OSP.

Parametry techniczne średniego pojazdu ratowniczo-gaśniczego:

1.

Kabina zespolona 6-cio osobowa.

2.

Napęd uterenowiony 4x4.

3.

Konstrukcja i poszycie ze stali nierdzewnej i aluminium.

4.

Samochód wyposażony będzie w:

- zbiornik wody 2500-3000 l,

- zbiornik środka pianotwórczego,

- szybkie natarcie z prądnicą wysokociśnieniową,

- działko wodno-pianowe,

- autopompę,

- maszt oświetleniowy, sprzęt łączności radiowej,

- zraszacze,

- węże i inne urządzenia przydatne w akcjach ratowniczych i gaśniczych.

Samochód ten będzie miał kolorystykę i oznakowanie wymagane dla tego rodzaju pojazdów.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, iż jej pytanie dotyczy stawki podatku od towarów i usług dla transakcji zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego od zewnętrznego dostawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż samochód ten zostanie przekazany Ochotniczej Straży Pożarnej nieodpłatnie w formie wyposażenia w mienie. Ochotnicza Straż Pożarna wykonuje nieodpłatnie zadania należące do zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa samochodu ratowniczo-gaśniczego od zewnętrznego dostawcy opodatkowana będzie podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa samochodu ratowniczo-gaśniczego będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu stawki 7%.

Gmina uzasadnia swoje stanowisko tym, że w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług "wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%", w pozycji 129 wymienione są towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. W pozycji tej mieszczą się również pożarnicze samochody specjalne, do których zalicza się również samochody ratowniczo-gaśnicze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 129 tego załącznika, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjale i specjalistyczne (gaśnice, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Natomiast, art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

* dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od tego czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina W zamierza zakupić dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w W średni samochód ratowniczo-gaśniczy finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. Płatnikiem ceny za zakup samochodu będzie Gmina, która przedmiotowy samochód nieodpłatnie przekaże (jako wyposażenie w mienie) Ochotniczej Straży Pożarnej w W. Będzie on wykorzystywany wyłącznie w akacjach ratowniczych i gaśniczych wykonywanych przez strażaków z jednostki OSP, która wykonuje nieodpłatnie zadania należące do zadań własnych Gminy.

Wobec powyższego, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 10 ustawy warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów, wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy nastąpi dla Gminy nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Gmina W dokonując zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej w W, nie będzie korzystała z obniżonej 7% stawki podatku VAT, bowiem dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką podatku w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl