ILPP2/443-1145/11-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1145/11-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego PROW 2007-2013. Tytuł działania Zainteresowanego: Prezentacja kultury ludowej na przeglądach i festiwalach folklorystycznych w kraju oraz organizacja X Powiatowego Przeglądu Folklorystycznego "Ocalić (...)".

Na etapie wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca oświadczył w jednym z załączników, że nie jest możliwe odzyskanie przez niego podatku VAT i zostało to uwzględnione w zestawieniu rzeczowo-finansowym (Zainteresowany ujmował koszty w kwocie brutto, co oznaczało, że nie będzie możliwe odzyskanie podatku VAT). Obecnie Wnioskodawca jest na etapie rozliczania i do wniosku o płatność jest zobowiązany dostarczyć interpretację indywidualną.

Działania Zainteresowanego przedstawione we wniosku obejmują: sfinansowanie udziału zespołów ludowych w Przeglądach Folklorystycznych w Polsce (koszty obejmują wynajem autokaru, zakwaterowanie uczestników - zespołów ludowych) oraz Organizację X Powiatowego Przeglądu Zespołów Folklorystycznych (koszty obejmują wynajem sali wiejskiej, wykonanie plakietek, tablic, dyplomów i folderów o tematyce lokalnego folkloru, które rozdawane były podczas przeglądu, ufundowanie trzech nagród rzeczowych dla uczestników konkursów - o łącznej wartości 740 zł, a także koszt usługi kamerowania - 450 zł dla celów dokumentacyjnych). Zainteresowany po raz pierwszy wnioskuje o pomoc w ramach tego działania. Wydanie interpretacji indywidualnej jest dla Wnioskodawcy niezbędne w celu określenia czy podatek VAT będzie dla niego kosztem kwalifikowanym czy też zostanie mu on odliczony od kwoty pomocy, którą ma otrzymać. Kwota przyznanej pomocy (z VAT) wynosi ok. 12.000 zł. Sam podatek to kwota rzędu 2.000-3.000 zł.

Jeżeli Beneficjent nie dostarczy interpretacji indywidualnej, wówczas, pomimo, że w Umowie i złożonym przez Zainteresowanego wniosku podatek VAT został zaliczony jako koszt kwalifikowalny, to Pracownik Oddziału Autoryzacji Wniosków o Płatność Osi 4 Leader nie może uznać podatku VAT za koszt kwalifikowalny i będzie zmuszony rozliczyć operację wg wartości netto z przedstawionych dokumentów.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są dokumentowane fakturami wystawionymi na niego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zainteresowany nadmienił również, że projekt nie miał charakteru komercyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT skoro jego rozliczenia z urzędem skarbowym ograniczają się tylko do corocznych zeznań podatkowych za poprzedni rok... W związku z zaistniałą sytuacją zasadne było przedstawienie kosztów Zainteresowanego w cenach brutto skoro nie ma możliwości odzyskania VAT-u (w rozporządzeniach dotyczących działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego PROW 2007-2013 jest możliwość rozliczenia się w kwotach brutto).

Zdaniem Wnioskodawcy, nigdy nie starał się on o możliwość odzyskania podatku VAT. Zainteresowany jest organizacją statutową składającą do urzędu skarbowego tylko zeznania podatkowe. Członkowie Wnioskodawcy należą do zespołów folklorystycznych, zajmują się rękodziełem ludowym a nadrzędnym ich celem jest zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez kultywowanie języka regionalnego i gwary, miejscowej tradycji w śpiewie, obrzędach, zwyczajach i strojach ludowych. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując projekt: Prezentacja kultury ludowej na przeglądach i festiwalach folklorystycznych w kraju oraz organizacja X Powiatowego Przeglądu Folklorystycznego "Ocalić (...)' uważa on, że nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż w 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego PROW 2007-2013. Tytuł działania Zainteresowanego: Prezentacja kultury ludowej na przeglądach i festiwalach folklorystycznych w kraju oraz organizacja X Powiatowego Przeglądu Folklorystycznego "Ocalić (...)". Działania Zainteresowanego przedstawione we wniosku obejmują: sfinansowanie udziału zespołów ludowych w Przeglądach Folklorystycznych w Polsce (koszty obejmują wynajem autokaru, zakwaterowanie uczestników - zespołów ludowych) oraz Organizację X Powiatowego Przeglądu Zespołów Folklorystycznych (koszty obejmują wynajem sali wiejskiej, wykonanie plakietek, tablic, dyplomów i folderów o tematyce lokalnego folkloru, które rozdawane były podczas przeglądu, ufundowanie trzech nagród rzeczowych dla uczestników konkursów, a także koszt usługi kamerowania dla celów dokumentacyjnych). Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są dokumentowane fakturami wystawionymi na Zainteresowanego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zainteresowany nadmienił również, że projekt nie będzie miał charakteru komercyjnego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w związku z realizacją zadania pn. "Prezentacja kultury ludowej na przeglądach i festiwalach folklorystycznych w kraju oraz organizacja X Powiatowego Przeglądu Folklorystycznego "Ocalić (...)", ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl