ILPP2/443-1145/09-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1145/09-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 4 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia informacji VAT-23 oraz zapłaty podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia informacji VAT-23 oraz zapłaty podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) o własne stanowisko Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji okleiny i tarcicy. Jest podatnikiem VAT i zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE.

W 2007 r. zakupił on używany ciągnik rolniczy z Niemiec (rok produkcji 1988 w cenie 8000,00 euro). Ciągnik ten został wstępnie zarejestrowany w 2007 r. z tzw. miękkim dowodem rejestracyjnym. w chwili odbioru właściwego dowodu rejestracyjnego, zażądano od Zainteresowanego zaświadczenia VAT-25 z urzędu skarbowego. Wnioskodawca złożył do urzędu skarbowego informację VAT 23 i zapłacił podatek VAT.

Urząd skarbowy pobiera podatek VAT od ciągników rolniczych na podstawie interpretacji sygn. 1426/US210/MW/443-18/06.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT w terminie 14 dni i złożenia informacji VAT-23, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego ciągnika rolniczego, podlegającego rejestracji i użytkowanego na terytorium kraju, przez nabywcę, zarejestrowanego podatnika VAT-UE oraz uzyskania zaświadczenia z urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe rozliczenie podatku VAT powinno nastąpić w ramach składania deklaracji VAT-7, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystąpił obowiązek podatkowy. Ciągnik rolniczy o symbolu PKWiU 28.30, nie figuruje w wykazie nowych środków transportu w załączniku nr 1 i nie mieści się w definicji nowych środków transportu. Dlatego na Zainteresowanym, jako nabywcy nie ciąży obowiązek uzyskania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zaświadczenia o uiszczeniu lub braku obowiązku uiszczenia podatku z tytułu nabycia z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu (VAT-25), w celu dopuszczenia go do ruchu na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. w 2007 r. dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego ciągnika rolniczego z Niemiec. Ciągnik ten został wstępnie zarejestrowany w 2007 r. z tzw. miękkim dowodem rejestracyjnym, a w chwili odbioru właściwego dowodu rejestracyjnego zażądano od Zainteresowanego zaświadczenia VAT-25 z urzędu skarbowego. Wnioskodawca złożył więc do urzędu skarbowego informację VAT-23 i zapłacił podatek VAT.

Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy, w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 103 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Jak wskazuje art. 103 ust. 6 ustawy, informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1.

W myśl art. 105 ust. 1 ustawy, naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydania zaświadczeń potwierdzających:

1.

uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub

2.

brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zaświadczenie wydaje się na wniosek zainteresowanego. Wniosek zawiera w szczególności:

1.

dane identyfikujące pojazd;

2.

datę pierwszego dopuszczenia pojazdu do użytku;

3.

przebieg pojazdu;

4.

cenę nabycia pojazdu przez wnioskodawcę;

5.

dane dotyczące podmiotu dokonującego dostawy pojazdu na rzecz wnioskodawcy (art. 105 ust. 2 ustawy).

Do wniosku, o którym mowa w ust. 2 - zgodnie z art. 105 ust. 3 ustawy - załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 105 ust. 4 ustawy, załączone do wniosku dokumenty, o których mowa w ust. 3, urząd skarbowy zwraca, przy wydawanym zgodnie z ust. 1 zaświadczeniu, wnioskodawcy.

Na mocy art. 105 ust. 6 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory zaświadczeń, o których mowa w ust. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia danych niezbędnych do zidentyfikowania pojazdu, którego dotyczy zaświadczenie.

W § 1, wydanego na podstawie ww. delegacji, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzoru zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie przez podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu lub brak obowiązku uiszczenia tego podatku z tytułu przywozu środka transportu nabytego z terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 84, poz. 786), określono wzór zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie przez podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu nabytego środka transportu z terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zaświadczenie to otrzymało oznaczenie - VAT-25.

Na mocy art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy, przez nowe środki transportu rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy (...).

Jak wynika z powyższego, jeżeli podatnik podatku od towarów i usług (rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych), przywozi nabyty z innego państwa Unii Europejskiej środek transportu, który będzie chciał zarejestrować na terytorium Polski lub jeżeli ten środek transportu nie podlega rejestracji, ale będzie użytkowany na terytorium Polski - jest zobowiązany wpłacić należny podatek od towarów i usług we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Podatnik jest także zobowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym środku transportu, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu. Informacja wraz z kopią faktury oraz dowodem zapłaty będą stanowiły dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wydania z urzędu zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu (zgodnie z art. 103 ust. 5 i 6 ustawy).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego ciągnika rolniczego, o symbolu PKWiU 28.30.

Zgodnie z art. 2 pkt 44 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), pod pojęciem ciągnik rolniczy rozumie się pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.

Podkreślić należy, iż przepisy art. 103 ust. 3 i ust. 4 ustawy, dotyczące zapłaty podatku dokonują podziału środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu należy uznać pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu. w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9 10, 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, które nie spełniają warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu w postaci określonego przebiegu lub okresu który upłynął od dopuszczenia takiego środka do użytku.

Nie ujęcie przez ustawodawcę ciągników rolniczych w katalogu pojazdów zaliczonych do środków transportu zawartego w załączniku nr 1 do ustawy o podatku od towarów i usług, przesądza o tym, że tego rodzaju pojazdy nie posiadają cech identyfikujących je jako środki transportu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług oraz przepisy odrębne, stwierdzić należy, że Wnioskodawca zarejestrowany podatnik VAT UE, dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągnika rolniczego podlegającego rejestracji i użytkowanego na terytorium kraju, nie miał obowiązku zapłaty podatku VAT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego i złożenia informacji VAT-23.

Zainteresowany zobowiązany był natomiast do rozliczenia przeprowadzonej transakcji nabycia ciągnika rolniczego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje także, że kwestia obowiązku uzyskania zaświadczenia z urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją ciągnika rolniczego nie jest regulowana przepisami prawa podatkowego, a więc nie może być przedmiotem indywidualnej, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej w oparciu o cyt. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl