ILPP2/443-1143/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1143/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka co roku przeprowadza konkursy dla biur turystycznych, po rozstrzygnięciu których wypłaca nagrody pieniężne podmiotom spełniającym określone warunki zgodnie z regulaminem konkursu. Są to przykładowo podmioty, które zapewniają największy przyrost pasażerów (klientów biura podróży odlatujących z lotniska Y) w stosunku do lat ubiegłych lub otworzą nowe kierunki połączeń czarterowych.

Konkursy mają na celu zachęcenie biur podróży do organizowania odlotów samolotów czarterowych z lotniska zarządzanego przez Spółkę, co pozwala uzyskiwać wyższe przychody z obsługi samolotów, głównie w sezonie.

Zwiększone przychody Spółka otrzymuje od przewoźników powietrznych. Biura podróży mają za zadanie przyciągnięcie jak największej ilości przewoźników powietrznych do portu lotniczego.

Podstawą wypłaty premii w latach ubiegłych były faktury VAT wystawione przez biura podróży.

Przyznana nagroda była opodatkowana podatkiem VAT 22%, który po zapłaceniu faktury, w całości stanowił podatek naliczony, pomniejszający podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wypłata premii jest usługą w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentowaną fakturą VAT.

Czy w roku 2008 Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o ewentualny podatek naliczony, zapłacony od przyznanej nagrody, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też nie będzie podlegała odliczeniu, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone nagrody są usługą w rozumieniu art. 8 ww. ustawy. Dokumentują one czynności polegające na spowodowaniu zwiększenia sprzedaży poprzez przyciągnięcie większej liczby kontrahentów. Nie stanowią zmniejszenia uprzednio zafakturowanego obrotu, jako że obrót z tego tytułu z tymi podmiotami nie wystąpił.

Podatek VAT zapłacony przez Spółkę od wartości przyznanej nagrody, na podstawie faktury VAT wystawionej przez beneficjenta nagrody, będzie mógł w całości pomniejszać podatek VAT należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży w efekcie których nabywcom wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych transakcji, czy też odnoszą się do wszystkich transakcji w określonym czasie itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną sprzedażą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej sprzedaży i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości (ceny).

W praktyce występują również sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów określonej wartości czy ilości towarów lub usług w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane czynności w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną sprzedażą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca co roku przeprowadza konkursy dla biur turystycznych, po rozstrzygnięciu których wypłaca nagrody pieniężne biurom podróży spełniającym określone warunki, tj. za przyciągnięcie jak największej ilości przewoźników powietrznych do portu lotniczego.

Wypłata przedmiotowej premii jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywców w stosunku do Spółki. Wypłacając premię pieniężną Zainteresowany nagradza jej odbiorcę za określone zachowanie polegające np. na zapewnieniu największego przyrostu pasażerów. Zachowanie nabywców stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Jako zapłatę za wykonaną usługę biuro podróży otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

W takim przypadku przedmiotowe premie stanowić będą rodzaj wynagrodzenia dla biur turystycznych za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Otrzymanie premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

W przypadku zatem, gdy premia pieniężna wypłacana będzie przez Zainteresowanego na rzecz biur turystycznych - podmioty te, jako świadczący usługi, zobowiązane będą do wystawienia faktur VAT, dokumentujących przedmiotowe transakcje.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zaznaczenia wymaga fakt, iż przywołany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w opisanym zdarzeniu przyszłym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sytuacji udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne jako wynagrodzenie za świadczone usługi będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT, oraz winny być udokumentowane poprzez wystawienie faktury przez świadczących usługi na rzecz wypłacającego premię pieniężną. W związku z tym, otrzymana faktura VAT będzie stanowiła dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający, na zasadach i w terminach wskazanych w przepisie art. 86 ustawy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), w której wprowadzono zmianę m.in. w art. 29 ust. 4 ustawy.

Ponadto do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Należy również zauważyć, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z dniem 1 grudnia 2008 r. uchylony został art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy, tym samym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych towarów i usług nie uzależnia się, od dnia 1 grudnia 2008 r., od zaliczenia wydatków na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl