ILPP2/443-114/10-8/EWW
Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-114/10-8/EWW
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r. (darta wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o pełnomocnictwo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy oraz o brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest producentem części do pojazdów samochodowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje on wewnątrzwspóInotowych dostaw towarów (dalej: WDT) na rzecz nabywców z innych państw członkowskich, posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W celu zastosowania 0% stawki VAT, zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), Spółka gromadzi dokumenty potwierdzające, iż towary zostały wywiezione z Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski:
kopia faktury VAT, na której wskazano numer specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku "Packing List" ("Lieferschein"),
specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (specyfikacja ta jest sporządzona na dokumencie o nazwie "Packing List"),
oryginał dokumentu przewozowego CMR:
* w treści którego wskazane są m.in. miejsce dostawy i odbiorca towarów (w polu nr 2 i 3 dokumentu CMR). Odbiorcą jest podmiot z siedzibą w innym państwie członkowskimi niż terytorium kraju, wskazany na fakturze sprzedaży;
* wskazana jest także waga towarów, które są przedmiotem dostawy;
* numer faktury VAT, która dokumentuje daną dostawę, nie jest wskazany na CMR;
* zdarza się, że na CMR wskazany jest numer "Packing List" lub "Shipping Order";
* dokument CMR jest podpisany przez pracownika Spółki wydającego towar (w polu 22 dokumentu CMR) i przewoźnika (pole nr 23 dokumentu CMR);
* dokument CMR nie jest podpisany przez nabywcę towarów (pole nr 24 dokumentu CMR jest puste),
inny dokument, który potwierdza dokonanie dostawy do nabywcy w innym państwie członkowskim niż terytorium kraju:
* oryginał dokumentu "Shipping Order" ("Speditionsauftrag"), który zawiera oświadczenie o odbiorze towarów przez zagranicznego nabywcę wskazanego na fakturze. W treści tego dokumentu wskazany jest numer specyfikacji "Packing List", kod (oznaczenie) towarów, ilość towarów, waga towarów, oznaczenie i adres nabywcy, miejsce dostawy, data odbioru towarów wymienionych w tym dokumencie, pieczęć nabywcy, podpis osoby działającej w imieniu nabywcy, która przyjęła towary.
Spółka wskazała, iż faktury sprzedażowe są zasadniczo wystawiane w dniu rozpoczęcia wysyłki towarów (pobrania ich przez przewoźnika z jej magazynu).
W przedstawionym powyżej przypadku, Wnioskodawca dokonuje przyporządkowania dokumentów transportowych do poszczególnych faktur VAT, identyfikując towary będące przedmiotem dostawy na podstawie ich wagi, a także daty wystawienia faktury sprzedaży (co do zasady jest ona taka sama jak widoczna na CMR data pobrania towarów). W przypadku wątpliwości odnośnie przyporządkowania dokumentów transportowych do faktur VAT, dział księgowości kontaktuje się z działem logistyki i pozyskuje od nich niezbędne informacje.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, dostawy udokumentowane w sposób w nim przedstawiony, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z przepisem art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawy udokumentowane w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
Stawka 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy o VAT "rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (...)".
Stosownie do treści przepisu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jednym z warunków zastosowania 0% stawki VAT dla WDT, jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.
Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, wskazanymi powyżej dowodami, są:
* dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
* kopia faktury,
* specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.
Ponadto, zgodnie z treścią przepisu art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
* korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
* dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
* dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
* dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jednocześnie Spółka podkreśliła, iż w jej opinii, wymieniony powyżej katalog tzw. dokumentów pomocniczych ma charakter otwarty, co oznacza, iż podatnik ma prawo potwierdzać fakt dokonania dostawy na rzecz podatnika w innym państwie członkowskim również innymi niż wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT dokumentami. Przepis art. 42 ust. 11 ustawy o VAT nie zawiera wymogu, by dokumentacja potwierdzająca dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zgromadzona była wyłącznie w formie papierowej. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest, aby niektóre dokumenty dodatkowe miały formę elektroniczną bądź też były przesłane mu w formie elektronicznej, albo przy zastosowaniu faksu.
Zainteresowany zwrócił uwagę, iż do takiego wniosku prowadzi analiza wyroku WSA w Warszawie z dnia 25 lutego 2006 r. (sygn. akt III SA/Wa 2140/07), w którym Sąd stwierdził, iż: "Nie ma wymogu, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę "papierową". Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem".
Spółka zwróciła uwagę, iż poza zgromadzeniem odpowiednich dokumentów, pozostałe warunki, jakie należy spełnić w celu zastosowania 0% stawki VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów są następujące:
* dokonanie dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej,
* podanie numeru, o którym mowa powyżej, a także numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy o VAT, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów.
Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka spełnia te dwa warunki. Tym samym, warunkiem jaki ewentualnie powinien podlegać analizie w celu stwierdzenia, czy przysługuje jej prawo do zastosowania 0% stawki VAT w przypadku tych dostaw, jest warunek posiadania przez nią dokumentacji potwierdzającej, że towary zostały przez Spółkę wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy w innym państwie członkowskim.
Analiza dokumentacji zgromadzonej przez Spółkę
Uwagi wstępne
Wnioskodawca zaznaczył, iż jest on podmiotem dostarczającym towary na potrzeby podmiotów powiązanych. Umowy pomiędzy nim a podmiotami powiązanymi są konstruowane w ten sposób, iż transport towarów dokonywany jest na warunkach ex works (odbiór towarów z magazynów Spółki oraz całość procedur związanych z jego dalszym transportem do innego państwa członkowskiego jest organizowany przez nabywcę towarów). Wnioskodawca nie uczestniczy zatem fizycznie w dostarczaniu towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego i nie ma bezpośredniego wpływu na formę potwierdzania odbioru tych towarów przez nabywcę w chwili ich dostarczenia. W związku z taką formą transportu nie jest on także uprawniony do tego, aby żądać od przewoźnika przekazania mu dokumentów przewozowych.
Bezpośrednią konsekwencją tego stanu rzeczy jest, iż w przypadku, gdy Zainteresowany nie jest w pełni usatysfakcjonowany z przedstawionej mu przez tych nabywców dokumentacji potwierdzającej otrzymanie dostarczonych przez niego towarów, zmuszony jest on sięgać po szereg dokumentów, które niejako pośrednio (acz jednoznacznie) potwierdzałyby fakt dokonania wewnątrzwspólnotowych dostaw.
Dokumentacja
W opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka posiada wszystkie dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, tj.:
* kopię faktur sprzedaży;
* specyfikację poszczególnych sztuk ładunku - specyfikacja ta każdorazowo sporządzona jest na dokumencie o nazwie "Packing List";
* oryginał dokumentu przewozowego CMR.
Z uwagi na fakt, iż dokument CMR nie jest opatrzony ani pieczęcią, ani też podpisem nabywcy bądź osoby go reprezentującej - posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja, określona w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, nie może zostać uznana za jednoznacznie potwierdzającą fakt dostarczenia towarów dostarczanych w ramach tych dostaw do nabywców w innych niż Polska państwach członkowskich. Dlatego też, aby zabezpieczyć możliwość skorzystania z 0% stawki VAT, zgromadził on dodatkowe dokumenty, o których mowa w przepisie art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Zdaniem Zainteresowanego, dokumenty te w połączeniu z posiadanymi dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT jednoznacznie potwierdzają, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.
Spółka, ponad wymienione powyżej dowody wskazane w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, posiada również tak zwany dokument dodatkowy, o którym mowa w przepisie art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, potwierdzającym jednoznacznie dokonanie dostawy towarów, a mianowicie dokument "Shipping Order", który zawiera potwierdzenie odbioru towarów przez zagranicznego nabywcę wskazanego na fakturze.
W opinii Wnioskodawcy, powyższy dokument ma pełną moc dowodową oraz łącznie z pozostałymi dokumentami jednoznacznie potwierdza fakt wywiezienia towarów poza terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego oraz fakt odbioru tych towarów przez nabywcę. Zainteresowany zwrócił uwagę, iż:
* faktura VAT wystawiona przez niego w celu udokumentowania dostaw wskazuje numer specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (sporządzonej w formie dokumentu "Packing List");
* specyfikacja ta ("Packing List") wymienia poszczególne towary będące przedmiotem danej dostawy udokumentowanej daną fakturą VAT;
* z dokumentu przewozowego CMR (który Spółka jest w stanie przyporządkować do danej faktury/specyfikacji) wynika, iż wydała ona towary przewoźnikowi wskazanemu przez nabywcę, a przewoźnik te towary odebrał, co potwierdza pieczęcią w polu 23 dokumentu CMR;
* z dokumentu "Shipping Order" jednoznacznie wynika, iż towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wskazane na fakturze i dokumencie "Packing List") zostały odebrane przez zagranicznego nabywcę, co jest potwierdzone poprzez złożenie pieczęci nabywcy, a także podpisu osoby, działającej w jego imieniu, która przyjęła towary.
Stanowisko organów podatkowych
Zainteresowany wskazał także przykładowe pisma organów podatkowych, które w analogicznym stanie faktycznym, potwierdziły możliwość zastosowania stawki 0% dla opodatkowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów:
* Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 listopada 2009 r. sygn. IBPP3/443 596/09/IK " (...) dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów. Jeżeli te dokumenty łącznie w sposób jednoznaczny nie potwierdzają dostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, istnieje możliwość stosowania dodatkowych dowodów, określonych w art. 42 ust. 11 ustawy. Dokumenty te mogą być również przesłane faksem lub mailem, jeżeli łącznie z dokumentami określonymi w art. 42 ust. 3 pkt 1-3, potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspóInotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju".
" (...) Dokumentami uzupełniającymi natomiast będą np. dokument potwierdzający zapłatę za towar lub dokument potwierdzający dokonanie kompensaty czy też potwierdzenie odbioru towaru w innym kraju Unii Europejskiej przesłane przez klienta. Ustawodawca określając katalog dokumentów uzupełniających do katalogu dokumentów określonych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT nie uprawnił podatnika do posiadania tylko jednego z dokumentów uzupełniających. Podatnik, aby zastosować stawkę podatku 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów zobowiązany jest do posiadania dokumentów, które łącznie jednoznacznie potwierdzają dostarczenie towaru do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju".
* Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 października 2009 r., sygn. ILPP2/443-940/09-2/ISN "Z tytułu dokonania powyżej opisanych transakcji Zainteresowany wskazał, iż posiada następujące dokumenty: kopię faktury VAT, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, elektroniczną korespondencję handlową, potwierdzającą w znacznej części zamówienie klienta, potwierdzenie zapłaty, list przewozowy potwierdzający fakt zawarcia umowy z przewoźnikiem oraz przyjęcie przez niego towaru. Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca w swojej dokumentacji posiada dokumenty, wymienione w przywołanych powyżej przepisach art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, które łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju - Łotwy. Tym samym stwierdzić należy, iż posiadane przez Zainteresowanego dokumenty upoważniają go do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów".
W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów udokumentowane w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.
Jednocześnie, zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa, Wnioskodawca potwierdza, że w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku. Pozostała część wniosku dotycząca tożsamego zakresu w odniesieniu do odmiennych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych, została rozstrzygnięta w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 15 kwietnia 2010 r. znak: ILPP2/443-114/10 4/EWW, ILPP2/443 114/10 5/EWW, ILPP2/443 114/10 6/EWW, ILPP2/443-114/10 7/EWW, ILPP2/443 114/10 9/EWW, ILPP2/443 114/10 10/EWW, ILPP2/443-114/10 11/EWW.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.