ILPP2/443-114/10-10/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-114/10-10/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r. (darta wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o pełnomocnictwo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem części do pojazdów samochodowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje on wewnątrzwspóInotowych dostaw towarów (dalej: WDT) na rzecz nabywców z innych państw członkowskich, posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W celu zastosowania 0% stawki VAT, zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), Spółka gromadzi dokumenty potwierdzające, iż towary zostały wywiezione z Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski:

a.

kopia faktury VAT, na której wskazano numer specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku "Packing List" ("Lieferschein"),

b.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (specyfikacja ta jest sporządzona na dokumencie o nazwie "Packing List"),

c.

oryginał dokumentu przewozowego CMR:

* w treści którego wskazane są m.in. miejsce dostawy i odbiorca towarów (w polu nr 2 i 3 dokumentu CMR). Odbiorcą jest podmiot z siedzibą w innym państwie członkowskimi niż terytorium kraju, wskazany na fakturze sprzedaży;

* wskazana jest także waga towarów, które są przedmiotem dostawy;

* numer faktury VAT, która dokumentuje daną dostawę, nie jest wskazany na CMR;

* zdarza się, że na CMR wskazany jest numer "Packing List" lub "Shipping Order";

* dokument CMR jest podpisany przez pracownika Spółki wydającego towar (w polu 22 dokumentu CMR) i przewoźnika (pole nr 23 dokumentu CMR);

* dokument CMR nie jest podpisany przez nabywcę towarów (pole nr 24 dokumentu CMR jest puste),

d.

inne dokumenty, które potwierdzają dokonanie dostawy do nabywcy w innym państwie członkowskim niż terytorium kraju:

* oryginał dokumentu "Shipping Order" ("Speditionsauftrag"), który zawiera potwierdzenie odbioru towarów przez zagranicznego nabywcę wskazanego na fakturze. W treści tego dokumentu wskazany jest numer specyfikacji "Packing List", kod (oznaczenie) towarów, ilość towarów, waga towarów, oznaczenie i adres nabywcy, miejsce dostawy, data odbioru towarów wymienionych w tym dokumencie, pieczęć nabywcy, podpis osoby działającej w imieniu nabywcy, która przyjęła towary,

* potwierdzenie, iż nabywca zapłacił za towary wskazane na danej fakturze.

Spółka wskazała, iż faktury sprzedażowe są zasadniczo wystawiane w dniu rozpoczęcia wysyłki towarów (pobrania ich przez przewoźnika z jej magazynu).

W przedstawionym powyżej przypadku, Wnioskodawca dokonuje przyporządkowania dokumentów transportowych do poszczególnych faktur VAT, identyfikując towary będące przedmiotem dostawy na podstawie ich wagi, a także daty wystawienia faktury sprzedaży (co do zasady jest ona taka sama jak widoczna na CMR data pobrania towarów). W przypadku wątpliwości odnośnie przyporządkowania dokumentów transportowych do faktur VAT, dział księgowości kontaktuje się z działem logistyki i pozyskuje od nich niezbędne informacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, dostawy udokumentowane w sposób w nim przedstawiony, w świetle art. 42 ust. 1 w związku z przepisem art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawy udokumentowane w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.

1.

Stawka 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy o VAT "rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (...)".

Stosownie do treści przepisu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jednym z warunków zastosowania 0% stawki VAT dla WDT, jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, wskazanymi powyżej dowodami, są:

* dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

* kopia faktury,

* specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Ponadto, zgodnie z treścią przepisu art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

* korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

* dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

* dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

* dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jednocześnie Spółka podkreśliła, iż w jej opinii, wymieniony powyżej katalog tzw. dokumentów pomocniczych ma charakter otwarty, co oznacza, iż podatnik ma prawo potwierdzać fakt dokonania dostawy na rzecz podatnika w innym państwie członkowskim również innymi niż wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT dokumentami. Przepis art. 42 ust. 11 ustawy o VAT nie zawiera wymogu, by dokumentacja potwierdzająca dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zgromadzona była wyłącznie w formie papierowej. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest, aby niektóre dokumenty dodatkowe miały formę elektroniczną bądź też były przesłane mu w formie elektronicznej, albo przy zastosowaniu faksu.

Zainteresowany zwrócił uwagę, iż do takiego wniosku prowadzi analiza wyroku WSA w Warszawie z dnia 25 lutego 2006 r. (sygn. akt III SA/Wa 2140/07), w którym Sąd stwierdził, iż: "Nie ma wymogu, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę "papierową". Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem".

Spółka zwróciła uwagę, iż poza zgromadzeniem odpowiednich dokumentów, pozostałe warunki, jakie należy spełnić w celu zastosowania 0% stawki VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów są następujące:

* dokonanie dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej,

* podanie numeru, o którym mowa powyżej, a także numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy o VAT, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka spełnia te dwa warunki. Tym samym, warunkiem jaki ewentualnie powinien podlegać analizie w celu stwierdzenia, czy przysługuje jej prawo do zastosowania 0% stawki VAT w przypadku tych dostaw, jest warunek posiadania przez nią dokumentacji potwierdzającej, że towary zostały przez Spółkę wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy w innym państwie członkowskim.

2.

Analiza dokumentacji zgromadzonej przez Spółkę

a)

Uwagi wstępne

Wnioskodawca zaznaczył, iż jest on podmiotem dostarczającym towary na potrzeby podmiotów powiązanych. Umowy pomiędzy nim a podmiotami powiązanymi są konstruowane w ten sposób, iż transport towarów dokonywany jest na warunkach ex works (odbiór towarów z magazynów Spółki oraz całość procedur związanych z jego dalszym transportem do innego państwa członkowskiego jest organizowany przez nabywcę towarów). Wnioskodawca nie uczestniczy zatem fizycznie w dostarczaniu towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego i nie ma bezpośredniego wpływu na formę potwierdzania odbioru tych towarów przez nabywcę w chwili ich dostarczenia. W związku z taką formą transportu nie jest on także uprawniony do tego, aby żądać od przewoźnika przekazania mu dokumentów przewozowych.

Bezpośrednią konsekwencją tego stanu rzeczy jest, iż w przypadku, gdy Zainteresowany nie jest w pełni usatysfakcjonowany z przedstawionej mu przez tych nabywców dokumentacji potwierdzającej otrzymanie dostarczonych przez niego towarów, zmuszony jest on sięgać po szereg dokumentów, które niejako pośrednio (acz jednoznacznie) potwierdzałyby fakt dokonania wewnątrzwspólnotowych dostaw.

2.

Dokumentacja

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka posiada wszystkie dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, tj.:

* kopię faktur sprzedaży;

* specyfikację poszczególnych sztuk ładunku - specyfikacja ta każdorazowo sporządzona jest na dokumencie o nazwie "Packing List";

* oryginał dokumentu przewozowego CMR.

Z uwagi na fakt, iż dokument CMR nie jest opatrzony ani pieczęcią, ani też podpisem nabywcy bądź osoby go reprezentującej - posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja, określona w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, nie może zostać uznana za jednoznacznie potwierdzającą fakt dostarczenia towarów dostarczanych w ramach tych dostaw do nabywców w innych niż Polska państwach członkowskich. Dlatego też, aby zabezpieczyć możliwość skorzystania z 0% stawki VAT, zgromadził on dodatkowe dokumenty, o których mowa w przepisie art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Zdaniem Zainteresowanego, dokumenty te w połączeniu z posiadanymi dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT jednoznacznie potwierdzają, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

W opinii Spółki, zgromadzone przez nią tzw. dokumenty dodatkowe w połączeniu z dokumentacją, o której mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT jednoznacznie potwierdzają, iż towary będące przedmiotem dostaw opisanych w stanie faktycznym zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy w innym państwie członkowskim. Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż:

* faktura VAT wystawiona przez niego w celu udokumentowania opisanych dostaw wskazuje numer specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku (sporządzonej w formie dokumentu "Packing List");

* specyfikacja ta ("Packing List") wymienia poszczególne towary będące przedmiotem danej dostawy udokumentowanej daną fakturą VAT;

* z dokumentu przewozowego CMR (który Spółka jest w stanie jednoznacznie przyporządkować do danej faktury/specyfikacji) wynika, iż wydała ona towary przewoźnikowi wskazanemu przez nabywcę, a przewoźnik te towary odebrał, co potwierdza pieczęcią w polu 23 dokumentu CMR;

* z dokumentu "Shipping Order" jednoznacznie wynika, iż towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wskazane na fakturze i dokumencie "Packing List") zostały odebrane przez zagranicznego nabywcę, co jest potwierdzone poprzez złożenie pieczęci nabywcy, a także podpisu osoby działającej w jego imieniu, która przyjęła towary;

* z dokumentów posiadanych przez Spółkę wynika, iż kontrahent zapłacił za towary wymienione na fakturze VAT i specyfikacji "Packing List". Zapłata za towar stanowi potwierdzenie, iż jako dostawca wywiązała się ona ze swoich obowiązków wynikających z odpowiednich ustaleń handlowych, a w szczególności, iż:

a.

dokonała sprzedaży na rzecz kontrahenta umówionych towarów (wymienionych w wystawionej przez Spółkę fakturze VAT),

b.

towary będące przedmiotem umówionej transakcji dotarły do miejsca wskazanego w dokumencie CMR jako miejsce przeznaczenia towarów (miejsce to znajduje się w innym państwie członkowskim).

W przeciwnym wypadku, tj. gdyby kontrahent nie otrzymał żądanych towarów lub gdyby nie zostały one wysłane do wskazanego miejsca przeznaczenia, miałby on prawo do odstąpienia od dokonania zapłaty bądź też do dokonania zapłaty kwoty w innej (niższej) niż wskazana na fakturze wysokości.

c)

Stanowisko organów podatkowych

Zainteresowany wskazał także przykładowe pisma organów podatkowych, które w analogicznym stanie faktycznym, potwierdziły możliwość zastosowania stawki 0% dla opodatkowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów:

* Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 listopada 2009 r. sygn. IBPP3/443 596/09/IK " (...) dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów. Jeżeli te dokumenty łącznie w sposób jednoznaczny nie potwierdzają dostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, istnieje możliwość stosowania dodatkowych dowodów, określonych w art. 42 ust. 11 ustawy. Dokumenty te mogą być również przesłane faksem lub mailem, jeżeli łącznie z dokumentami określonymi w art. 42 ust. 3 pkt 1-3, potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspóInotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju".

" (...) Dokumentami uzupełniającymi natomiast będą np. dokument potwierdzający zapłatę za towar lub dokument potwierdzający dokonanie kompensaty czy też potwierdzenie odbioru towaru w innym kraju Unii Europejskiej przesłane przez klienta. Ustawodawca określając katalog dokumentów uzupełniających do katalogu dokumentów określonych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT nie uprawnił podatnika do posiadania tylko jednego z dokumentów uzupełniających. Podatnik, aby zastosować stawkę podatku 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów zobowiązany jest do posiadania dokumentów, które łącznie jednoznacznie potwierdzają dostarczenie towaru do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju".

* Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 października 2009 r., sygn. ILPP2/443-940/09-2/ISN "Z tytułu dokonania powyżej opisanych transakcji Zainteresowany wskazał, iż posiada następujące dokumenty: kopię faktury VAT, specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, elektroniczną korespondencję handlową, potwierdzającą w znacznej części zamówienie klienta, potwierdzenie zapłaty, list przewozowy potwierdzający fakt zawarcia umowy z przewoźnikiem oraz przyjęcie przez niego towaru. Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca w swojej dokumentacji posiada dokumenty, wymienione w przywołanych powyżej przepisach art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, które łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju - Łotwy. Tym samym stwierdzić należy, iż posiadane przez Zainteresowanego dokumenty upoważniają go do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów".

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów udokumentowane w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym powinny być opodatkowane 0% stawką VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa, Wnioskodawca potwierdza, że w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku. Pozostała część wniosku dotycząca tożsamego zakresu w odniesieniu do odmiennych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych, została rozstrzygnięta w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 15 kwietnia 2010 r. znak: ILPP2/443-114/10 4/EWW, ILPP2/443 114/10 5/EWW, ILPP2/443 114/10 6/EWW, ILPP2/443-114/10 7/EWW, ILPP2/443 114/10 8/EWW, ILPP2/443 114/10 9/EWW, ILPP2/443-114/10 11/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl